Zamknij

Jak w sezonie letnim będzie działać MEVO? Co z brakującymi rowerami?

18:41, 13.03.2025
Skomentuj fot. nadesłane fot. nadesłane

Mevo wystartuje z 70 proc. floty na początku sezonu letniego. Operator systemu potwierdził uzupełnienie floty rowerów do sierpnia. Dodatkowo gminy metropolii zdecydowały się zamówić 1200 nowych rowerów i kilkadziesiąt nowych stacji - flota wzrośnie do blisko 5,3 tys. rowerów ze wspomaganiem elektrycznym i klasycznym.

Na początku lutego w pożarze hali w Gdańsku spłonęło prawie 1500 rowerów MEVO (1300 “elektrycznych” i 162 klasycznych) oraz 1000 baterii. Cały spalony sprzęt należał do hiszpańskiej firmy CityBike Global, która świadczy metropolii usługę operowania systemem MEVO.

[ZT]64573[/ZT]

Dostarczą brakujące rowery w ciągu 5 miesięcy

Operator jest zobowiązany do zapewnienia 4099 sprawnych rowerów każdego dnia w sezonie letnim (i połowę tej liczby zimą, tj. od grudnia do końca lutego) przez 6 lat (2023-2029). Pożar zgodnie z umową traktowany jest jako “siła wyższa”.

- Wszystkich bardzo zaniepokoiła sytuacja, która miała miejsce w związku z pożarem na gdańskiej Przeróbce. Przez kilka tygodni Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot razem z 16 gminami, partnerami projektu wraz z operatorem szukali takiego rozwiązania, by system MEVO mógł jak najszybciej wrócić do pełni funkcjonowania. Oczywiście od 1 marca zgodnie z umową system powinien działać w 100%, ale nie udało się to, bo część floty uległa zniszczeniu - mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Władze metropolii podpisały z operatorem aneks, w którym zgadzają się na funkcjonowanie systemu przez 5 miesięcy w zmniejszonym wymiarze. Poziom 70% floty odnosi się proporcjonalnie do rowerów z napędem elektrycznym (trzy czwarte floty - 2169 zamiast 3099) oraz rowerów klasycznych (jedna czwarta floty: 700 zamiast 1000 sztuk).

Operator MEVO potwierdził uzupełnienie floty rowerów, która spłonęła w wyniku pożaru oraz dostarczenie ich w ciągu najbliższych pięciu miesięcy.

Nowe stacje i dodatkowe rowery w gminach

Dodatkowo w ramach zapisów przewidzianych w umowie z CBG (tzw. prawo opcji), gminy uczestniczące w projekcie zdecydowały się na zakup 1200 nowych rowerów (900 ze wspomaganiem i 300 klasycznych) i 78 stacji. Najwięcej z nich przypadnie w udziale Gdańskowi.

- Wypracowaliśmy z wykonawcą rozwiązania, które pozwolą zwiększyć sumę rowerów będących w dyspozycji użytkowników. Jeśli chodzi o Gdańsk będzie 800 nowych rowerów, w tym 600 ze wspomaganiem elektrycznym oraz 200 rowerów klasycznych. Powstanie także 50 nowych stacji postojowych - mówi Aleksandra Dulkiewicz.

Swoją flotę o 250 rowerów zwiększy też Gdynia.  Poza Gdańskiem i Gdynią nowe rowery pojawią się także w Redzie, Rumi, Władysławowie, Kosakowie oraz w mieście Pruszcz Gdański.

Kilkadziesiąt nowych stacji powstanie w Gdańsku, mieście Pruszcz Gdański i w Rumi. Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami w drugiej połowie roku do projektu MEVO dołączy Gmina Pruszcz Gdański, w której pojawi się 70 rowerów i 15 stacji.

Flota wzrośnie do 5,3 tys. rowerów

Koszt tzw. prawa opcji, czyli rozszerzenia floty rowerów zostanie pokryty z planowanej nadwyżki budżetowej MEVO, która została obliczona w oparciu o dane finansowe za rok 2024. System w ubiegłym roku wygenerował 5 mln zł nadwyżki.

– O zamówieniu rowerów w większej liczbie myśleliśmy w ostatnich miesiącach, ponieważ otrzymywaliśmy wiele zgłoszeń: chcemy więcej rowerów na naszym osiedlu, więcej stacji. Więc już wcześniej zastanawialiśmy się, czy nie powinniśmy zamówić więcej rowerów. Taką możliwość, bez dodatkowego przetargu daje nam umowa. Możemy zakupić 30 procent dodatkowych rowerów, bez przetargu. Była to pierwsza myśl po pożarze. Skoro i tak o tym rozmawialiśmy, skoro mieszkańcy tego potrzebują, to warto to rozważyć. Rowerów będzie więcej, będą bardziej dostępne, a wykonawcy dadzą możliwość negocjowania lepszych cen zakupu dużo większej liczby rowerów – mówi Michał Glaser, prezes zarządu Obszar Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

Po dostarczeniu wszystkich rowerów flota najnowocześniejszego systemu roweru publicznego w Polsce będzie liczyć blisko 5,3 tys. rowerów ze wspomaganiem elektrycznym i klasycznych. Na terenie metropolii będzie dostępnych 829 stacji postoju.

Aktualnie system funkcjonuje w 16 gminach metropolii. MEVO jest dostępne w Gdańsku, Gdyni, Kartuzach, Kolbudach, Kosakowie, Pruszczu Gdańskim, Pucku, Redzie, Rumi, Sierakowicach, Somoninie, Sopocie, Stężycy, Tczewie, Władysławowie i Żukowie. Od sierpnia z rowerów będą mogli korzystać również mieszkańcy Gminy Pruszcz Gdański.

(info: OMGGS, oprac. M.Dz.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%