Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczyna prace przy modernizacji linii kolejowej od Kościerzyny do Gdyni. Konsekwencją tego jest zamknięcie tej linii na czas prowadzonych robót. W trosce o pasażerów Samorząd Województwa Pomorskiego wprowadza autobusową komunikację zastępczą w obszarze obsługiwanym dotychczas przez połączenia kolejowe z Kościerzyny i Kartuz do Trójmiasta.
Ograniczenia zaczną obowiązywać od 30 czerwca br. Oznacza to, że na linii Kościerzyna – Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna oraz Chojnice – Kościerzyna ruch pociągów będzie wstrzymany do odwołania. Utrzymane będą natomiast połączenia kolejowe na linii Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Port Lotniczy – Gdynia Karwiny – Gdynia Główna (linia S2) oraz na linii Kartuzy – Żukowo Zachodnie – Gdańsk Kokoszki – Gdańsk Wrzeszcz (linia R11).
W związku z wstrzymaniem połączeń kolejowych pomorski samorząd zapewni autobusową komunikację zastępczą, która kursować ma trasą możliwie zbliżoną do przebiegu modernizowanej linii kolejowej. Autobusy będą kursowały na trasach:
Co ważne: zarówno w pociągach, jak i w autobusach komunikacji zastępczej obowiązuje Taryfa Pomorska.
Rozpoczynająca się właśnie modernizacja linii kolejowej Kościerzyna – Gdynia miała pierwotnie zakończyć się już w 2023 roku. W tym samym okresie Samorząd Województwa Pomorskiego wraz z Pomorską Koleją Metropolitalną zrealizował inwestycję polegającą na elektryfikacji linii kolejowej z Gdańska Wrzeszcza do Gdańska Rębiechowa. Dzięki temu już od połowy 2023 r. na linii PKM pojawiły się pociągi elektryczne. Niestety, mogły one dojeżdżać tylko do stacji Gdańsk Port Lotniczy – właśnie ze względu na brak elektryfikacji linii kolejowej Gdynia – Kościerzyna.
W efekcie wieloletniego opóźnienia ze strony PKP PLK modernizacja linii Gdynia – Kościerzyna rozpoczyna się dopiero teraz. Wiąże się to z całkowitym zamknięciem dla ruchu pociągów odcinka pomiędzy Kościerzyną i Gdańskiem Osową. Jedynym możliwym od 30 czerwca br. połączeniem kolejowym z głębi Kaszub do Trójmiasta będą pociągi jadące z Kartuz do Gdańska po tzw. Bajpasie Kartuskim, przez Żukowo Zachodnie i Gdańsk Kokoszki.
Dlatego Województwo Pomorskie w celu zmniejszenia utrudnień dla podróżnych zdecydowało o znaczącym zwiększeniu liczby połączeń na ww. trasie (wykorzystując również składy pierwotnie jadące do Kościerzyny). Szczegółowy rozkład jazdy pociągów i autobusów zastępczych zostanie opublikowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe na stronie www.portalpasazera.pl oraz na stronach operatora POLREGIO www.polregio.pl.
Na osłodę pozostaje przypomnieć, że modernizacja i elektryfikacja linii Kościerzyna – Gdynia pozwoli w przyszłości znacznie poszerzyć kolejową ofertę przewozową w tym rejonie. Zamiast małych szynobusów spalinowych na całej linii PKM kursować będą mogły większe i wygodniejsze składy elektryczne wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, wi-fi oraz gniazda do ładowania komputerów i telefonów.
Do końca 2026 r., dzięki pieniądzom pochodzącym z budżetu województwa, dofinansowaniu unijnemu, a także środkom z KPO na pomorskich torach pojawi się łącznie 45 nowych pociągów które zakupił Samorząd Województwa Pomorskiego. Pomorskie zamówienie taborowe (łącznie opiewające na ponad 1,6 mld zł) jest jednym z największych tego typu kontraktów w kraju.