Zamknij

Wizyta sejmowej Komisji Infrastruktury. Dyskutowano o priorytetowych inwestycjach w regionie

20:39, 16.07.2025 Aktualizacja: 22:55, 16.07.2025
Skomentuj fot.W.D. fot.W.D.

 

Budowa Drogi Czerwonej, a także rond przy węźle Straszyn, połączenia drogowego węzła OMT Glincz z drogą woj. nr 211, a także połączenie z Miszewa z lotniskiem, to kluczowe kwestie, które dziś w Żukowie przedstawiono podczas wyjazdowego spotkania sejmowej Komisji Infrastruktury. Kartuscy samorządowcy zwracali zaś uwagę na problemy infrastrukturalne, które pilnie wymagają rozwiązania, chociażby w związku z rewitalizacją linii kolejowych. 

Z inicjatywy posła Stanisława Lamczyka zorganizowane zostało wyjazdowe posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury. Posłowie mieli okazję nie tylko zobaczyć postęp realizacji najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w regionie, ale usłyszeć o potrzebach regionu.

Wczoraj w Gdyni dyskutowano m.in. o modernizacji linii kolejowej nr 201 Gdynia – Kościerzyna – Maksymilianowo, a także o planach związanych z budową Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia oraz budowie Drogi Czerwonej w Gdyni (strategiczna trasa, która ma połączyć obwodnicę z Portem Gdynia - przyp.red.). 

[FOTORELACJA]29965[/FOTORELACJA]

Dziś parlamentarzyści gościli w Żukowie, gdzie spotkali się z samorządowcami z powiatu kartuskiego. Omawiano bowiem ważne inwestycje infrastrukturalne, kluczowe z punktu widzenia mieszkańców tej części regionu. 

Starosta kartuski Bogdan Łapa przypomniał, że budowa OMT ma ogromne znaczenie dla mieszkańców, ale w pełni będzie spełniała swoją funkcję, gdy powstanie połączenie drogowe węzła Glincz z drogą wojewódzką nr 211. Kluczową sprawą jest także budowa tzw. obwodnicy Banina, czyli połączenia drogowego węzła Miszewo z lotniskiem. Powiat kartuski liczy też na wsparcie w kwestii budowy połączenia drogowego Chwaszczyna z Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej. 

Krzysztof Czopek, dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego podkreślił, że wspomniane przedsięwzięcia są wśród priorytetów samorządu województwa pomorskiego. Podkreślił, że najwyżej na liście zadań do realizacji znajduje się budowa Drogi Czerwonej, a w dalszej kolejności - budowa połączenia lotniska z węzłem Miszewo oraz budowa drogi łączącej Glincz z drogą wojewódzką nr 211. 

Podkreślił, że to niewielki odcinek - bo długości około 1,5 km - ale bardzo skomplikowany i niezwykle kosztowny. 

- Pamiętajmy, że konieczne jest wybudowanie potężnego obiektu mostowego nad Jarem Raduni. Koszt tego zadania jest więc ogromny i szacowany na około 230 - 250 mln zł. Samorządy po prostu nie poradzą sobie finansowo z taką inwestycją - mówił Krzysztof Czopek. 

Obecność parlamentarzystów postanowili wykorzystać radni powiatu kartuskiego, by zwrócić uwagę na konieczność rozwiązania problemów, które powstają przy okazji realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych. Radny powiatu kartuskiego Jacek Fopke zwrócił uwagę na potrzebę budowy tzw. "nowej Kielnieńskiej" oraz przebudowy starej obwodnicy na odcinku między Gdańskiem Matarnią a Wielkim Kackiem. 

Radny powiatowy Adrian Klawikowski zwrócił zaś uwagę na problem braku bezkolizyjnych przejazdów kolejowych na drodze wojewódzkiej nr 211, która przecina w trzech miejscach linię kolejową Kartuzy - Sierakowice. 

[ZT]69364[/ZT]

Poseł Mirosław Suchoń, przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury zapewnił, że wszelkie uwagi zgłaszane posłom będą analizowane. 

- Chodzi o to, żeby nasza komisja mogła zebrać te wszystkie informacje i rozmawiać już o konkretach. Jeżeli chodzi o inwestycje kolejowe, to przedstawiciele PKP PLK deklarowali gotowość do dyskusji - mówił poseł Mirosław Suchoń. 

Podczas dyskusji pojawiła się też kwestia natężenia ruchu kolejowego w Kartuzach. Burmistrz Kartuz Mieczysław Gołuński zwrócił uwagę na konieczność rozwiązania budowy tunelu pod torami przecinającymi skrzyżowanie ul. Gdańskiej i Kościerskiej. 

- To będzie jedno z tych miejsc, w których utkniemy w korkach, gdy w pełni uruchomiony zostanie ruch pociągów - mówił szef kartuskiego magistratu podkreślając, że wiąże się to ściśle z postulatami zgłoszonymi przez radnego Adriana Klawikowskiego. 

Sporo dyskutowano dziś także o inwestycjach drogowych, które wiążą się z usprawnieniem ruchu na najważniejszych arteriach w regionie i mają ogromne znaczenie zwłaszcza dla sprawnego transportu kołowego w obrębie metropolii. 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała dziś o podpisanych właśnie przez Ministerstwo Infrastruktury Programy Inwestycji na rozbudowę węzłów Kowale, Szadółki i Straszyn na trójmiejskiej obwodnicy w ciągu S6. Ten wątek również pojawił się podczas wyjazdowego posiedzenia sejmowej komisji. 

- Zapewnia nam to finansowanie na realizację rozbudowy węzła Szadółki oraz na prace projektowe dla węzła Kowale. Dodatkowo dla węzła Straszyn otrzymaliśmy środki na projekt i roboty budowlane wraz z analizą rozbudowy odcinka między węzłami Rusocin (A1) i Straszyn (S6) - informuje GDDKiA. 

W ramach prac projektowych przewidziana jest budowa dwóch rond turbinowych przy węźle Straszyn.

- Podpisanie aneksu do Programu Inwestycji pozwala nam przygotować przetarg w systemie tradycyjnym, tj. oddzielnie na projekt i roboty budowlane. Ponadto zlecimy opracowanie projektu koncepcyjnego na rozbudowę drogi ekspresowej S6 do trzech pasów (przekrój 2x3) na 6-kilometrowym odcinku od węzła Straszyn do węzła Rusocin w ciągu A1 (skrzyżowanie A1 z DK6 oraz DW226) wraz z analizą ruchową powiązanego układu komunikacyjnego. Dodatkowo analiza ma obejmować warianty przebudowy węzła autostradowego w Rusocinie - czytamy w komunikacie Generalnej Dyrekcji. 

Dzięki podpisaniu Programu Inwestycji dla rozbudowy węzła Kowale, przygotowany zostanie przetarg na projekt budowlany i materiały do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Zakres inwestycji obejmuje rozbudowę węzła Kowale wraz z dojazdami od strony węzłów Szadółki i Gdańsk Południe. Ponadto planowana jest dobudowa trzeciego pasa na blisko 3-kilometrowym fragmencie S6 wraz z pasem awaryjnym.

- Dla węzła Szadółki obecnie za etap projektowy odpowiada Miasto Gdańsk. Po zakończeniu tych prac, dzięki podpisaniu Programu Inwestycji dla rozbudowy węzła, po naszej stronie będzie ogłoszenie przetargu na roboty budowlane i realizację inwestycji. Zakres robót, oprócz rozbudowy węzła, uwzględnia również rozbudowę S6 do przekroju 2x3 na długości 3,6 km - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. 

(W.D.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(3)

Do LamczykDo Lamczyk

4 0

A co w kwestii połączenia kolejowego Pruszcz Gdański linia 229 czy powróci bo brak tylko jakieś 25km do Niestepowa

21:15, 16.07.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Brawo Lamczyk 1Brawo Lamczyk 1

3 5

Gratulacje dla Pani Burmistrz i Starosty. Oni to przynajmniej działają. Bo ci poprzednicy, to nie potrafili wybudować wjazdu na węzeł w Chwaszczynie.

21:19, 16.07.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

infoinfo

1 0

noo widać, lawina inwestycji i środków 🤣

22:13, 16.07.2025

@Brawo Lamczyk 1@Brawo Lamczyk 1

1 0

jedno co lamczyk ma wspólnego z koleją myjnia 🤣🤣

22:14, 16.07.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%