Zamknij

Duże zainteresowanie rejestrem BDO. Specjalne godziny pracy urzędu

10:55, 18.12.2019 UMWP/oprac.W.D. Aktualizacja: 11:16, 18.12.2019
Skomentuj Zdjęcie ilustracyjne. fot.pixabay Zdjęcie ilustracyjne. fot.pixabay

Przypominamy, że przedsiębiorcy, którzy wytwarzają odpady inne niż komunale, mają obowiązek rejestracji w systemie BDO. Jeśli tego nie zrobią, ryzykują zapłacenie kary, a od 1 stycznia 2020 roku firmy wywożące śmieci nie odbiorą od nich odpadów. Ze względu na setki wpływających wniosków dziennie, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego wydłużył godziny pracy i będzie przyjmował wnioski także w sobotę.

Do rejestru BDO (Rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami) bezwzględnie muszą wpisać się przedsiębiorcy, którzy do tej pory prowadzili papierową ewidencję odpadów. Brak wpisu do systemu oznacza to, że po 1 stycznia 2020 roku nie będą od nich odbierane śmieci. To w konsekwencji grozi karami od 5 tys. zł do nawet miliona zł dla właściciela firmy, m.in. za wytwarzanie odpadów innych niż komunalne bez wpisu do rejestru BDO.

Wydłużone godziny pracy

W związku z dużym zainteresowaniem wpisami do rejestru wprowadzone zostały specjalne godziny pracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego: 18 - 20 grudnia (środa – piątek): godz. 7.30–18.00; 21 grudnia (sobota): 8.00 - 15.00; 23 grudnia (poniedziałek): 7.30 - 18.00.

Informacje udzielane są w pokoju 117 oraz 132 (I piętro) w budynku przy ul. Augustyńskiego 2. Dodatkowo, informacje udzielane będą również w godz. 8.00 - 15.00 w pokoju 8a (parter) w budynku przy ul. Okopowej 21/27 (w dniach 18-20 grudnia i w dniu 23 grudnia 2019 roku).

Rejestrację przedsiębiorców prowadzą urzędy marszałkowskie na zlecenie Ministerstwa Środowiska (obecnie Ministerstwa Klimatu).

- Ze względu na zbliżający się koniec roku i termin rejestracji wniosków, który wynosi 30 dni, od około dwóch tygodni do naszego urzędu wpływa kilkaset wniosków dziennie - mówi Tadeusz Styn, zastępca dyrektora Departamentu Środowiska i Rolnictwa UMWP. - Zaangażowaliśmy do tej pracy więcej osób, ponieważ nasze zadanie polega nie tylko na rejestracji wniosku. Jesteśmy też punktem informacyjnym. Przychodzą do nas przedsiębiorcy z pytaniami, odbieramy liczne telefony od osób, które nie wiedzą, czy powinny rejestrować się czy nie.

Niejasne przepisy

Wątpliwości budzą zapisy ustawy o odpadach, które mogą być niejasne dla przedsiębiorców.

-  Trzeba wiedzieć, że firmy, które wytwarzają odpady o charakterze komunalnym, z wyłączeniem odpadów niebezpiecznych, są zwolnione z obowiązku rejestracji - informuje Tadeusz Styn. - Zapisy w ustawie dotyczące tego, czym są odpady komunalne i w jakiej ilości, są nieprecyzyjne. Przez to przedsiębiorcy mają problem z interpretacją zapisów. W mediach straszy się właścicieli zakładów kosmetycznych, że muszą się zarejestrować, bo inaczej dostaną karę. Jednak to nie zawsze prawda. Na przykład fryzjerzy, którzy mają tylko opakowania po kosmetykach jako śmieci, nie wytwarzają odpadów innych niż komunalne. Z kolei zakłady kosmetyczne o szerszej ofercie, bardzo często mają śmieci o charakterze medycznym. Wtedy wpis obowiązuje.

Ważne jest także to, by wniosek o wpisanie do systemu składać w urzędzie marszałkowskim właściwym dla miejsca, w którym zarejestrowana jest firma. Niekoniecznie tam, gdzie firma wytwarza śmieci. Wniosek o wpisanie do rejestru BDO należy składać pisemnie, osobiście lub przez profil zaufany ePUAP. Departament Środowiska i Rolnictwa UMWP wpisuje przedsiębiorcę do systemu, a następnie w terminie do 30 dni – wysyła mu zawiadomienie o wpisie.

Infolinia

By wyjaśniać wątpliwości została uruchomiona specjalna infolinia BDO – tel. 22 34 04 050, 22 37 50 500, 22 25 59 450, a także telefoniczna pomoc merytoryczna dotycząca BDO w Ministerstwie Klimatu – tel. 22 36 92 065.

Informacji udzielają również pracownicy Departamentu Środowiska i Rolnictwa UMWP w budynku przy ul. Augustyńskiego 2 w Gdańsku I piętro, pok. 100, 117, 132; tel. 58 32 68 + końcówki – 651, 474, 668, 469, 671 oraz 680.

Co do jest rejestr BDO?

Rejestr BDO działa już od 24 stycznia 2018 roku i termin wpisu dla podmiotów istniejących upłynął 24 lipca 2018 r. Jednak po 1 stycznia 2020 roku, przy braku wpisu do rejestru BDO nie będzie można przekazywać odpadów, przez brak możliwości wystawienia elektronicznie Karty Przekazania Odpadów (KPO). Rejestr został wprowadzony po to, aby uszczelnić system gospodarki odpadami.

- Chodzi o to, by unikać sytuacji, w których odpady, często niebezpieczne, "porzucane" są w miejscach niedozwolonych - mówi Tadeusz Styn. - Dzięki elektronicznej kontroli odpadów, utrudnione będzie ich gromadzenie gdzie się da, np. na żwirowiskach, w opuszczonych budynkach po PGR-owskich czy starych magazynach, co w tej chwili czasem się dzieje. Dodatkowo rację bytu stracą podmioty nieuprawione do wywożenia śmieci.

Wzory dokumentów i szczegółowe informacje dostępne są BIP Departamentu Środowiska i Rolnictwa UMWP.

(UMWP/oprac.W.D.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(5)

kolejnakolejna

8 1

danina na rzecz Państwa. Zapomnieli napisać, że opłata za rejestrację to 300zł, i co roku płatna taka sama kwota. 11:52, 18.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

InfolinieInfolinie

8 0

Taaak otworzyli infolinie. Od paru dni dzwonię i tylko czekam i czekam a tam tylko muzyczka. 12:57, 18.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

InfoInfo

0 0

Na żaden z tych numerów nie da się dodzwonić pic na wodę... 21:19, 21.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

radosssradosss

0 0

nie da się dodzwonić ważne ze będą kary... 09:37, 03.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kto jest odpowiedziakto jest odpowiedzia

2 0

Kto jest odpowiedzialny za zaistniałą sytuację? Obowiązek rejestracji był do połowy 2018 roku. Tylko oczywiście wszyscy się rzucili na hurrra na ostatnie dni 2019 roku, ponieważ nagle okazało się, że firma śmieciowa nie odbierze od firmy odpadów z początkiem 2020. Na kim ciąży obowiązek informacyjny? Czy przedsiębiorca ma być alfą i omegą i zatrudniać prawnika do śledzenia coraz to nowych danin i obowiązków? Czy gminy (jako odbiorcy odpadów) nie mogły wysłać jakichś pism informacyjnych odnośnie BDO? Odpowiem sobie sam- jak zwykle winnych brak- oto Polska właśnie. 11:14, 10.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%