Zamknij

Jak współpracować z agencją przy ustalaniu budżetu na marketing

artykuł sponsorowany + 08:50, 29.01.2021 Aktualizacja: 09:00, 29.01.2021

W rozmowach między agencjami a reklamodawcami ci pierwsi często pytają klienta, jaki ma budżet na marketing, a z kolei sam klient pyta agencję o to, ile będzie go kosztowała kampania reklamowa. Kto ma rację? Czy ten, kto pierwszy poda stawkę, przegrywa? Z czego wynika rozbieżność obu stanowisk? I co zrobić, zanim zaczniesz zastanawiać się, ile wydać na reklamę? Sprawdźmy to.

Zanim opracujesz budżet na marketing, czyli jak zbudować solidne fundamenty pod dalsze działania

Niepowodzenia w sprzedaży czy liczbie zapytań często tłumaczone są złą reklamą lub brakiem reklamy. Oczywiście odpowiednia promocja, zwłaszcza w sieci, może znacznie przyczynić się do sukcesu firmy (przy kosztach stosunkowo niewielkich w porównaniu do tradycyjnych reklam offline), jednak nie jest jedynym remedium na niepowodzenia. Zanim zaczniesz się zastanawiać, ile wydać na reklamę, sprawdź zasoby, do których już masz dostęp i zastanów się, jak maksymalnie je wykorzystać. Nawet jeśli z przeprowadzonego rekonesansu dowiesz się, że niewiele masz, będziesz przynajmniej wiedzieć, nad jakimi obszarami pracować.

  • Baza klientów – obecnych i dawnych. Zastanów się, czy dajesz im o sobie znać co jakiś czas i czy przypominasz im o nowych produktach.
  • Program poleceń – czy prosisz Twoich klientów, by polecali Cię innym i czy masz opracowany i wdrożony program poleceń?
  • Opinie w Internecie – czy dbasz o opinie zarówno na temat konkretnych produktów, jak i całej marki? Czy w ogóle wiesz, co ludzie piszą o Tobie w sieci?
  • Strona internetowa – czy działa poprawnie, jest zoptymalizowana, aktualna i atrakcyjna?
  • Newsletter – czy go prowadzisz? Czy wykorzystujesz w 100% bazę danych do newslettera?
  • Partnerzy biznesowi – czy starasz się nawiązywać relacje z partnerami/dystrybutorami, z którymi współpraca może działać na zasadzie synergii?

Zrobienie porządnego podsumowania pozwoli Ci realnie ocenić, czego potrzebujesz i dzięki temu nie wydać za dużo na reklamę. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat mądrego inwestowania w reklamę przy ograniczonym budżecie, przeczytaj ten artykuł: https://adcookie.pl/jak-madrze-inwestowac-ograniczony-budzet-marketingowy/.

Co było pierwsze: budżet na marketing czy strategia reklamy?

Dlaczego agencje marketingowe pytają o budżet, a klienci o wycenę działań potrzebnych do osiągnięcia celu? I jedni, i drudzy mają ku temu powody.

Duże korporacje zwykle mają z góry określone budżety na reklamę – w tym przypadku zdecydowanie łatwiej jest agencjom dopasować odpowiednie działania do konkretnych kwot. Inaczej jest w przypadku małych i średnich firm, które bardziej dynamicznie operują finansami. Ci przedsiębiorcy często nie chcą pierwsi podawać budżetu w obawie przed złymi intencjami drugiej strony („Jeśli pierwsi podamy kwotę, agencja wykorzysta to na swoją korzyść i weźmie od nas za dużo pieniędzy”). Takie obawy mają często osoby, które dopiero zaczynają działalność, ale nie miały wcześniej doświadczenia we współpracy z agencją marketingową.

Jaki jest złoty środek? Agencja, żeby przedstawić realne propozycje, musi znać przynajmniej ramy budżetu. W innym wypadku może zaproponować działania zbyt rozległe i kosztowne w stosunku do możliwości finansowych klienta lub przeciwnie – niepotrzebnie ograniczyć kampanię, mimo iż klient mógłby przeznaczyć na nią większe środki. Z drugiej strony dobra firma marketingowa nie będzie naciskać na klienta, żeby ten określił konkretnie swoje wymagania co do przeprowadzonych działań – zwłaszcza jeśli nie ma doświadczenia w planowaniu kampanii marketingowych i nie wie, z czego w ogóle może korzystać. Co powinno być więc punktem wyjścia? Przede wszystkim:

  • Określenie priorytetów i celów, jakie klient chce osiągnąć,
  • Wskazanie problemów i wyzwań przez klienta,
  • Określenie orientacyjnego budżetu na marketing,
  • Przedstawienie tła biznesowego – uwarunkowań i specyfiki rynku, pozycji konkurencji oraz grupy docelowej.

Dobra agencja marketingowa powinna wspierać klienta i doradzić mu, jakie rozwiązania będą dla niego optymalne, a z kolei klient musi przedstawić agencji pełny obraz swojego biznesu. Dzięki temu możliwe będzie opracowanie efektywnej strategii oraz budżetu adekwatnego do działań.

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%