Pozornie wybór pompki rowerowej nie jest trudny. Przeznaczenie urządzenia jest jasne, a nieistotne szczegóły związane z typem czy modelem to tylko szum informacyjny, który ma przekonać nas do zakupu droższego modelu. Czy jednak na pewno? Zakup pompki rowerowej to istotna inwestycja, która w krytycznych momentach na trasie może w szybkim czasie uratować nasz rower przed koniecznością awaryjnego kończenia przejażdżki. Na co zwrócić uwagę przy wyborze pompki?
Początek sezonu rowerowego to dla każdego z nas nie tylko potrzeba weryfikacji stanu technicznego roweru, ale także podstawowego wyposażenia dodatkowego. Spośród wszystkich dostępnych akcesoriów pobocznych, pompka do roweru wydaje się być najistotniejszym elementem, który powinien towarzyszyć nam podczas przejażdżek rowerowych - zarówno tych krótkich, ale przede wszystkim tych kilkudniowym.
Dopasowanie odpowiedniego ciśnienia powietrza w oponach jest niezwykle istotnym czynnikiem, który zwiększa komfort jazdy, poprawia bezpieczeństwo i stabilność roweru, a także minimalizuje ryzyko uszkodzenia samego jednośladu. Dlatego też pompka powinna być przez nas wykorzystywana przynajmniej raz tygodniu, co zwiększy niezawodność roweru i umili nam każdą chwilę spędzoną w podróży. Przeglądając oferty dostępnych pompek rowerowych, z pewnością przyjdzie nam się zastanowić, który sprzęt wybrać. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze dobrej i niezawodnej pompki rowerowej.
Nasza pompka powinna przede wszystkim pasować do modelu wentyli, w jakie wyposażony jest nasz rower. Wentyle różnią się między sobą w zależności od technologii wykorzystanej przez producenta, ale także ze względu na typ roweru.
Trzy rodzaje wentyli królują na rynku rowerowym - Presta, Auto/Schrader oraz Dunlop. Pierwszy z nich, Presta to w obecnych czasach najpowszechniejszy typ wentyla. Cechuje się on charakterystyczną rurką na końcu, która jest odkręcana. Po odkręceniu zaworu końcówka pompki rowerowej powinna idealnie wpasować się w wentyl. Presta jest wykorzystywana w wielu rodzajach rowerów, począwszy od MTB, przez specjalistyczne rowery Enduro aż po klasyczne rowery szosowe.
Wentyl AV, zwany również wentylem Auto/Schrader to wentyl, który możemy znaleźć w starszych modelach rowerów górskich. Jest to dokładnie taki sam typ wentyla, jaki spotykamy w oponach samochodowych. Ostatni typ wentyla to wentyl Dunlop. Jest to najmniej powszechne rozwiązanie, które zdaniem ekspertów jest wyjątkowo niepraktyczne. Choć pompka do wentyla typu Presta pasuje do odpowiednika o nazwie Dunlop, to jednak napompowanie opony wymaga znacznie więcej czasu i energii.
Kolejny czynnik, na który warto zwrócić uwagę to typ samej pompki. Najbardziej podstawowy wariant to pompka ręczna, która ze względu na swoje rozmiary i wagę doskonale nadaje się do zapakowania do plecaka. Choć sam proces pompowania może przyprawić nas o utratę sił, to jednak jest to pewny sposób na napompowanie opony w każdych warunkach.
Jeśli zależy nam na czasie i nie chcemy zbytnio męczyć się podczas pompowania opony roweru, warto zastanowić się nad kupnem pompki zasilanej nabojami CO2. Tego typu pompki, podobnie jak wariant ręczny są małe i poręczne, a zatem doskonale nadadzą się na wycieczkę rowerową. Na początku musimy nauczyć się obsługiwać taką pompkę, jednak już po chwili zdamy sobie sprawę z tego, że pompka na CO2 to najszybszy sposób na pompowanie opony. Ten typ pompki do roweru jest jednak droższy, a dodatkowo musimy cyklicznie zaopatrzyć się w pełny nabój z powietrzem.
Ostatni typ pompki to powszechnie stosowana pompka stacjonarna, która ze względu na duże rozmiary powinna zostać w domu. Takie pompki umożliwiają łatwe i szybkie napompowanie opony, a dodatkowa nóżka u podstawy urządzenia ułatwia nam cały proces.
Z czego wykonana jest pompka? To istotne pytanie, które będzie wpływać na żywotność naszego urządzenia oraz jego odporność na zniszczenie i inne czynniki zewnętrzne. Wszystkie pompki rowerowe dostępne w niższych cenach są wykonane z tanich tworzyw sztucznych. I choć nie musi to mieć dla nas ogromnego znaczenia, taka pompka po pierwsze może ulec szybkiej eksploatacji i zniszczeniu, a po drugie będzie nam nieco trudniej uzyskać wysokie ciśnienie w oponie, co w szczególności dotyczy pompki ręcznej.
Jeśli więc zależy nam na wysokiej jakości wykonania, długiej żywotności i komforcie użytkowania, warto postawić na nieco droższą pompkę wykonaną ze stali.
Producenci pompek rowerowych prześcigają się w udoskonalaniu projektów tego pozornie prostego urządzenia. Efektem tych starań jest szereg udoskonaleń i dodatkowych funkcjonalności, które mogą wpłynąć na nasz komfort użytkowania urządzenia. Jakie przykładowe akcesoria i funkcjonalności warto wymienić i wybrać, poszukując nowej pompki rowerowej?
Po pierwsze manometr. Wskaźnik ten pozwoli nam precyzyjnie stwierdzić, czy ciśnienie w oponie jest odpowiednie. Często producenci rekomendują konkretną wartość ciśnienia w oponie, a jedynym wiarygodnym sposobem na realizację tej wskazówki jest wykorzystanie pompki z manometrem. Jeśli przyjdzie nam kiedyś pompować oponę w niesprzyjających warunkach, z pewnością przydatną funkcjonalnością okaże się specjalna dźwignia, dzięki której będziemy w stanie zablokować końcówkę pompki w wentylu. Dzięki temu bez żadnych przeszkód uda nam się napompować oponę do pożądanej wartości.