Zamknij
REKLAMA

Witamina B kompleks – na co pomoże? Odpowiadamy

23.42, 05.12.2022 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 23.42, 05.12.2022

12 witamin z grupy B – wszystkie są niezbędne, by organizm mógł prawidłowo funkcjonować. Niektóre z nich pełnią podobne funkcje, jednocześnie wzajemnie uzupełniając swoje działanie. Ich niedobór może negatywnie wpływać na serce, wątrobę i mięśnie, a także przyczyniać się do rozwoju groźnych chorób. Sprawdź, w jakich przypadkach stosuje się witaminę B-kompleks.

Dlaczego witamina B kompleks jest taka ważna?

Podstawową funkcją witamin z grupy B jest wspomaganie prawidłowego metabolizmu energetycznego, dzięki czemu możliwe jest dostarczanie energii całemu ciału. Wpływa to na działanie wielu układów w organizmie człowieka, a przede wszystkim układu nerwowego. Mikroelementy te mają wpływ na zmniejszenie uczucia zmęczenia i znużenia oraz poprawę sprawności intelektualnej. Witaminy z grupy B pełnią również istotną funkcję w układzie krwionośnym – niektóre z nich biorą udział w produkcji czerwonych krwinek, a inne odpowiadają za utrzymanie prawidłowego poziomu homocysteiny. Wspomagają także układ odpornościowy oraz utrzymanie kondycji i zdrowego wyglądu skóry i błon śluzowych.

W skład witaminy B complex wchodzi zwykle dwanaście mikroelementów:

  • tiamina,
  • witamina B2 – ryboflawina,
  • witamina B3 – niacyna,
  • witamina B4 – cholina,
  • witamina B5 – kwas pantotenowy,
  • witamina B6 – pirydoksyna,
  • witamina B7 – biotyna,
  • witamina B8 – inozytol,
  • witamina B9 – kwas foliowy,
  • witamina B12 – kobalamina.

Gdzie znajdziemy witaminy z grupy B?

To prawidłowo zbilansowana dieta powinna dostarczać organizmowi  niezbędne witaminy, w tym te z grupy B. Jeśli zauważamy u siebie objawy niedoboru, takie jak zmęczenie, znużenie, problemy skórne, złe samopoczucie, łamliwe włosy i paznokcie czy problemy z koncentracją, powinniśmy przede wszystkim przyjrzeć się spożywanym przez nas posiłkom. Warto wówczas urozmaicić swoje menu o takie składniki jak orzechy i pestki, fasolę, szpinak, jaja, nabiał, mięso drobiowe oraz ryby, które są głównym źródłem tych cennych mikroelementów.

Trzeba jednak mieć na uwadze, że ułożenie diety w taki sposób, aby zapewniała odpowiednią podaż wszystkich dwunastu składników w odpowiedniej ilości i formie, nie jest proste – tym bardziej że niektóre substancje, jak np. spożywana w nadmiernych ilościach kawa czy alkohol, mogą utrudniać przyswajanie cennych witamin. Korzystne wówczas okaże się sięgnięcie po preparaty suplementujące, np. naturalną witaminę B kompleks w kapsułkach.

Na co stosować witaminę B kompleks? Kto powinien sięgnąć po preparat?

To, ile witamin z grupy B potrzebuje organizm, jest uzależnione od wieku, prowadzonego stylu życia, stanu zdrowia czy kondycji psychofizycznej. Suplementację preparatów z witaminą B kompleks najczęściej zaleca się w przypadku potwierdzenia wystąpienia niedoboru (badaniem krwi) lub w stanach większego zapotrzebowania na te mikroelementy. Zalicza się do nich m.in. okres ciąży i karmienia piersią czy rekonwalescencję po chorobie, ale stosuje się ją również u osób z zaburzeniami funkcjonowania przewodu pokarmowego, w podeszłym wieku czy wykluczających pewną żywność, np. mięso zwierzęce. Ze względu na właściwości witamin z grupy B, sięganie po suplementację zaleca się też osobom cierpiącym na choroby układu nerwowego oraz choroby skóry (np. trądzik, czyraczność).

Kompleks witamin z grupy B przyczynia się do obniżenia poziomu zmęczenia i wsparcia sprawności umysłu, a także pozytywnie wpłynie na kondycję skóry, włosów i paznokci. Warto po niego sięgnąć, ilekroć podejrzewasz, że w twoim organizmie brakuje tych cennych substancji, a zwłaszcza wtedy, gdy twoje przypuszczenia zostaną potwierdzone odpowiednimi badaniami.

(artykuł sponsorowany)
 
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%