Zamknij

Jak współpracować z agencją przy ustalaniu budżetu na marketing

08:50, 29.01.2021 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 09:00, 29.01.2021

W rozmowach między agencjami a reklamodawcami ci pierwsi często pytają klienta, jaki ma budżet na marketing, a z kolei sam klient pyta agencję o to, ile będzie go kosztowała kampania reklamowa. Kto ma rację? Czy ten, kto pierwszy poda stawkę, przegrywa? Z czego wynika rozbieżność obu stanowisk? I co zrobić, zanim zaczniesz zastanawiać się, ile wydać na reklamę? Sprawdźmy to.

Zanim opracujesz budżet na marketing, czyli jak zbudować solidne fundamenty pod dalsze działania

Niepowodzenia w sprzedaży czy liczbie zapytań często tłumaczone są złą reklamą lub brakiem reklamy. Oczywiście odpowiednia promocja, zwłaszcza w sieci, może znacznie przyczynić się do sukcesu firmy (przy kosztach stosunkowo niewielkich w porównaniu do tradycyjnych reklam offline), jednak nie jest jedynym remedium na niepowodzenia. Zanim zaczniesz się zastanawiać, ile wydać na reklamę, sprawdź zasoby, do których już masz dostęp i zastanów się, jak maksymalnie je wykorzystać. Nawet jeśli z przeprowadzonego rekonesansu dowiesz się, że niewiele masz, będziesz przynajmniej wiedzieć, nad jakimi obszarami pracować.

  • Baza klientów – obecnych i dawnych. Zastanów się, czy dajesz im o sobie znać co jakiś czas i czy przypominasz im o nowych produktach.
  • Program poleceń – czy prosisz Twoich klientów, by polecali Cię innym i czy masz opracowany i wdrożony program poleceń?
  • Opinie w Internecie – czy dbasz o opinie zarówno na temat konkretnych produktów, jak i całej marki? Czy w ogóle wiesz, co ludzie piszą o Tobie w sieci?
  • Strona internetowa – czy działa poprawnie, jest zoptymalizowana, aktualna i atrakcyjna?
  • Newsletter – czy go prowadzisz? Czy wykorzystujesz w 100% bazę danych do newslettera?
  • Partnerzy biznesowi – czy starasz się nawiązywać relacje z partnerami/dystrybutorami, z którymi współpraca może działać na zasadzie synergii?

Zrobienie porządnego podsumowania pozwoli Ci realnie ocenić, czego potrzebujesz i dzięki temu nie wydać za dużo na reklamę. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat mądrego inwestowania w reklamę przy ograniczonym budżecie, przeczytaj ten artykuł: https://adcookie.pl/jak-madrze-inwestowac-ograniczony-budzet-marketingowy/.

Co było pierwsze: budżet na marketing czy strategia reklamy?

Dlaczego agencje marketingowe pytają o budżet, a klienci o wycenę działań potrzebnych do osiągnięcia celu? I jedni, i drudzy mają ku temu powody.

Duże korporacje zwykle mają z góry określone budżety na reklamę – w tym przypadku zdecydowanie łatwiej jest agencjom dopasować odpowiednie działania do konkretnych kwot. Inaczej jest w przypadku małych i średnich firm, które bardziej dynamicznie operują finansami. Ci przedsiębiorcy często nie chcą pierwsi podawać budżetu w obawie przed złymi intencjami drugiej strony („Jeśli pierwsi podamy kwotę, agencja wykorzysta to na swoją korzyść i weźmie od nas za dużo pieniędzy”). Takie obawy mają często osoby, które dopiero zaczynają działalność, ale nie miały wcześniej doświadczenia we współpracy z agencją marketingową.

Jaki jest złoty środek? Agencja, żeby przedstawić realne propozycje, musi znać przynajmniej ramy budżetu. W innym wypadku może zaproponować działania zbyt rozległe i kosztowne w stosunku do możliwości finansowych klienta lub przeciwnie – niepotrzebnie ograniczyć kampanię, mimo iż klient mógłby przeznaczyć na nią większe środki. Z drugiej strony dobra firma marketingowa nie będzie naciskać na klienta, żeby ten określił konkretnie swoje wymagania co do przeprowadzonych działań – zwłaszcza jeśli nie ma doświadczenia w planowaniu kampanii marketingowych i nie wie, z czego w ogóle może korzystać. Co powinno być więc punktem wyjścia? Przede wszystkim:

  • Określenie priorytetów i celów, jakie klient chce osiągnąć,
  • Wskazanie problemów i wyzwań przez klienta,
  • Określenie orientacyjnego budżetu na marketing,
  • Przedstawienie tła biznesowego – uwarunkowań i specyfiki rynku, pozycji konkurencji oraz grupy docelowej.

Dobra agencja marketingowa powinna wspierać klienta i doradzić mu, jakie rozwiązania będą dla niego optymalne, a z kolei klient musi przedstawić agencji pełny obraz swojego biznesu. Dzięki temu możliwe będzie opracowanie efektywnej strategii oraz budżetu adekwatnego do działań.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%