Eksperci przekonują, że zainteresowanie opakowaniami z regranulatu będzie systematycznie rosnąć. Wpływa na to nie tylko wzrost świadomości konsumenckiej, ale także regulacje unijne. Zgodnie ze zobowiązania przyjętymi przez kraje członkowskie poziom odzysku materiałów z opakowań wykonanych z tworzyw sztucznych musi wzrosnąć do 2025 roku aż do 50%. Wiele firm z branży opakowaniowej nie czeka do ostatniej chwili, ale z powodzeniem wdraża ekostrategie już dzisiaj. Czym są recyklaty? Czy zastosowanie surowca z odzysku wpływa w jakimkolwiek stopniu na jakość opakowań? Sprawdziliśmy!
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ograniczenia ilości plastiku to bez wątpienia jeden z motorów napędowych dla firm z branży opakowaniowej. Ale plan przejścia na Gospodarkę o Obiegu Zamkniętym to nie jedyny impuls do zmian w sposobie działania przedsiębiorstw. Od kilku lat możemy zaobserwować zmianę w zachowaniu konsumentów. O wyborze produktu nie decyduje już wyłącznie cena, ale także rodzaj wykorzystanych materiałów, kraj produkcji, a nawet filozofia marki. Zastosowanie surowców wtórnych, głównie odpadów poprodukcyjnych, stało się jednym z głównych elementów polityki środowiskowej wielu firm. W jaki sposób powstają opakowania ekologiczne? Klient ma możliwość indywidualnego doboru proporcji surowca pierwotnego i wtórnego (w zależności m.in. od potrzeb i możliwości technologicznych). Proporcje dobierane są w taki sposób, aby nie wpływały na obniżenie jakości pojemników trafiających na rynek.
Do produkcji wiader lub innych opakowań dla branży non-food (np. w firmie Plast Box) wykorzystuje się m.in. bezbarwny i bezwonny polipropylen, który świetnie nadaje się do kształtowania w wyniku termoformowania lub formowania wtryskowego. Powstałe w ten sposób opakowania są wykorzystywane w branży chemicznej np. do przechowywania chemii gospodarczej (proszków do prania, kapsułek do zmywania), budowlanej (farb, lakierów, klejów czy tynków) czy ogrodniczej (nawozów, środków ochrony roślin czy nasion).
Czy stosowanie opakowań powstałych z recyklingu może wpłynąć na wzrost zaufania klientów do marki? Okazuje się, że tak. Badacze podkreślają, że ekologizacja konsumpcji jest jednym z najszybciej rozwijających się trendów XXI wieku. Zainteresowanie problemami środowiska wpłynęło na pojawienie się pewnego rodzaju presji społecznej. Zachowania proekologiczne zaczęły być postrzegane nie w kategorii wyboru, a konieczności. Recykling stał się więc zjawiskiem powszechnie akceptowalnym nie tylko w Unii Europejskiej, ale na całym świecie. Dlatego wiele firm wykorzystuje materiały pochodzące z odzysku z myślą o ochronie środowiska i przyszłych pokoleniach. Dzięki temu są postrzegane przez klientów jako przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialne.