Zamknij

Banino - wieś wysokich płotów i konfliktów społecznych?

12:11, 17.03.2014 Aktualizacja: 12:25, 17.03.2014
Skomentuj

W piątkowym papierowym wydaniu Gazety Wyborczej i wczoraj - w internetowym, pojawił się artykuł o wsi Banino (gm. Żukowo). Jego autor, inspirowany książką pt. "Kapitał społeczny wsi pomorskiej", ukazuje miejscowość jako skonfliktowaną, podzieloną nie tylko architektonicznie, ale również społecznie.

Banino w gminie Żukowo to wieś pełna sprzeczności, konfliktów, podziałów społecznych - mniej więcej takie przesłanie wynika z tekstu Krzysztofa Katki pt. "Obcy w Baninie, czyli mieszczanie na przedmieściach" opublikowanym w piątek w trójmiejskim dodatku do Gazety Wyborczej.

Dziennikarz inspirował się wydaną niedawno książką "Kapitał społeczny wsi pomorskiej" autorstwa Wojciecha Kniecia, Wojciecha Goszczyńskiego i Cezarego Obracht-Prondzyńskiego. W artykule możemy przeczytać o specyficznym charakterze tej kaszubskiej miejscowości.

Wedle autorów publikacji Banino jest siedliskiem niezgody. Kłócą się rdzenni mieszkańcy - Kaszubi, kłóci się tzw. ludność napływowa, którą tworzą przede wszystkim byli mieszkańcy Trójmiasta. Źródło konfliktów i narzekań jest różne: brak dróg, kanalizacji, parkingów. Banino to także miejscowość wysokich płotów. Ludzie odgradzają swoje domy, nie utrzymują więzi z sąsiadami, nie potrafią zjednoczyć się dla dobra sprawy. "Nowi" mieszkańcy urzeczywistnili swoje marzenia o mieszkaniu na wsi, spotkało ich tu jednak rozczarowanie.

Z kolei rdzenni Kaszubi są nieufni wobec tych, co niedawno sprowadzili się do ich rodzinnej miejscowości. Prof. Cezary Obracht-Prądzyński w rozmowie z Krzysztofem Katką twierdzi, iż taka jest specyfika wiosek. Pojawia się nawet cytat z książki - "Obcy nie są tolerowani". Współautor książki stwierdza, że "rzeczą, która łączy wszystkich, jest problem szkoły, ponieważ ta istniejąca jest za mała".

Banino w tym artykule jawi się również jako wieś brudna, zaśmiecona, gdzie centrum życia stanowi przystanek autobusowy. Według przytoczonego zdania z książki, rozwarstwienie społeczne widać w barze "Daniel" - dla "starych" mieszkańców to lokal niemalże luksusowy, natomiast dla "nowych" jest on zwykłą knajpą, skąd bardzo często zamawiają jedzenie na wynos.

Cały tekst można przeczytać "tutaj":http://trojmiasto.gazeta.pl/trojmiasto/1,35612,15621881,ObcywBaninieczylimieszczanienaprzedmiesciach.html#LokTrojTxt lub na "stronie internetowej banińskiej rady sołeckiej":http://www.radabanino.pl/informacje/169-czy-mieszkancy-banina-moga-sie-zintegrowac#comments.

Czy zgadzacie się z obrazem Banina ukazanym w tej publikacji? Zapraszamy do dyskusji.

(Magda Dzienisz)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(50)

............

1 0

Banino brudne (choć mieszkańcem nie jestem)?? Toż autor nie widział Kartuz i innych podobnych miejscowości

12:21, 17.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

brzęczyszczykiewiczbrzęczyszczykiewicz

1 1

Moim zdaniem nie jest to jedynie problem Banina. Również nie jest tak, iż podział przebiega między rdzennymi mieszkańcami miejscowości, a napływowymi. Problem polega na tym, że z polskim społeczeństwem dzieje się coś niedobrego. Człowiek człowiekowi wilkiem i tylko czeka aż coś przykrego, niedobrego stanie się osobie, którą zna. Na bezinteresowną pomoc też nie ma co liczyć.
Trzeba otwarcie przyznać, że Polacy to naród zawistny, zazdrosny i kłótliwy. W większości przypadków nie potrafi się cieszyć z sukcesów i osiągnięć sąsiada. A wręcz przeciwnie- stara się wszystko zepsuć, gdy widzi, że komuś powodzi się lepiej.

12:31, 17.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@.......@.......

3 0

Co do Kartuz to się zgadza. Proszę się przejść wzdłuż potoku między parafią przy kolegiacie i parkiem Jana Pawła II a parkiem Solidarności. Ten widok woła o pomstę do nieba. Dlaczego proboszcz nie interweniuje aby brzegi tego strumyka ktoś posprzątał. Nie piszę dalej bo człowieka szlag może trafić. Co roku to samo. Inne miasta już zrobiły porządki a Kartuzy, co najlepiej widać w weekend, nigdy z porządkami się nie spieszą.

12:40, 17.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@brzęczyszczykiewicz@brzęczyszczykiewicz

0 2

Dobrze mówisz. Szczególnie tacy są kaszubi. Po trupach.

12:40, 17.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

tirtir

0 0

ale zdjęcie też jest fajne

12:53, 17.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Zapraszam do KartuzZapraszam do Kartuz

0 0

Tu jest dopiero o czym pisać !!!!
SYF, SMRÓD, BAŁAGAN...NA KAŻDYM KROKU.obsikane mury, obesrane chodniki, oplute gumami chodniki i jeden wielki smietnik.
I podobno kobieta jest burmistrzem....

13:02, 17.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

sąsiadsąsiad

1 0

Mieszkańcy Banina powinni docenić Radę Sołecką - której się chce pracować społecznie na rzecz mieszkańców. Wielki szacun dla Was za taką mobilizację na zebraniu wiejskim - chyba nigdy tyle osób na nim nie było.

Powodzenia z za miedzy

13:39, 17.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Tak toTak to

0 0

w Kartuzach jest, a czego się nie chce naprawić i posprzątać, to się po prostu zamyka jak park koło poczty i przejście z niego na Jeziorną. Od lat także idąc ulicą Majkowskiego do Prokowa lewą stroną tuż za ostatnim budynkiem w stronę jeziora podziwiać można śmietnik, przy którum Szadółki to pikuś. Jak już te spacery po coraz to większym śmietniku - Kartuzy zbrzydną to można podziwiać malunki krótkoterminowe malunki na asfaltach. Pozdrawiam!

13:41, 17.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@@brzeczyszczykiewic@@brzeczyszczykiewic

1 1

Zgadam sie z wami...kaszubi sa strasznie zawistni i radykalni. Jeżeli nie jest tak jak kaszub ma w swoim standardzie to wszystko inne jest złe, jeżeli na kaszubach mieszkasz na wsi nie chodzisz do kościola co niedziele też beda cie wytykać palcami wręcz

Dla jasności też jestem kaszubem nikogo nie chce oczerniać to moje osobiste spostrzeżenia które doświadczyłem na własnej skórze

13:46, 17.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

----------------

0 0

Tak jak ktoś tu już napisał to nie tylko problem Banina to w dużej mierze problem całego społeczeństwa przykładów jest dużo sprowadziło się nowych mieszkańców i niektórym teraz zaczyna przeszkadzać coś co już było jak się sprowadzali wcześniej,pewnych rzeczy nie widzieli lub udawali że nie widzą a teraz podkładanie nóg sąsiadom

13:47, 17.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Zapraszam do Kartuz@Zapraszam do Kartuz

0 0

To, że kobieta jako burmistrz ma tak brudne miasto jak Kartuzy, daje świadectwo nie tylko o sobie ale również jako włodarza miasta.

13:51, 17.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

CIEKAWY ARTYKUŁCIEKAWY ARTYKUŁ

0 0

NIE MACIE O CZYM PISAC W TYM EKSPRESIE TO MUSICIE ARTYKUŁY Z KSIĄŻKI BRAĆ.
ŻENADA CAŁY TEN EXPRES PO.....

14:55, 17.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Ale reklama...Ale reklama...

0 0

Banino-wieś konfliktów.

15:09, 17.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Zgodny baninianinZgodny baninianin

0 0

Banino da się lubić - chyba, że się jest hejterem (!)

15:21, 17.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

zahut kśenrzycazahut kśenrzyca

3 0

A ja wam mówię, że Gazeta Wyborcza i TVN robią wszystko, żeby podzielić Polaków. Naród skłócony łatwiej kontrolować. A teraz pytanie: Której nacji na tym zależy?

16:45, 17.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

12341234

2 2

Mieszkańcy napływowi są bardzo roszczeniowi .Wszystko im się należy wiedzieli gdzie budowali domy. A podatki od dochodów przekazują do Gdańska . Skąd Gmina ma brać pieniądze na infrastrukturę .

18:28, 17.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

aniaania

1 1

Takie rzeczy nie tylko w Banine ale na każdej kaszubskiej wsi

19:09, 17.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mieszkaniec Baninamieszkaniec Banina

0 0

Zgadzam sie z autorem w 90%,bardzo dobry artykuł,można być złym na autora,że napisał prawde, PONIEWAŻ PRAWDA BOLI

19:34, 17.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

To nie jest o BaniniTo nie jest o Banini

0 1

Ta praca jest własnie o tym, że mamy kilka typów wsi... na przykładzie Banina, Lini, Wierzchucina ...i chyba jeszcze czegoś opisano pewne procesy , zjawiska socjologiczne współczesnej wsi...tego nie mozna uogólniać...

19:34, 17.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

puk, pukpuk, puk

0 0

Przeprowadzi sie taki miastowy na wieś i potem ma pretensje , ze mu śmierdzi. Cholerni miastowi....

19:45, 17.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

a do tego jeszczea do tego jeszcze

1 1

wbrew konsultacjom społecznym obwodnica prawdopodobniej pójdzie pod wariant niebieski, czyli bliżej Banina :)

20:26, 17.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

asterixasterix

1 3

podział społeczeństwa rozpoczął się kiedy kaczory doszły do władzy. Nigdy wcześniej naród nie był tak podzielony, nie był tak skłócony. nigdy im tego nie wybaczę!!!!!!!!!!!!!!!!! Babcia mi zawsze mówiła: wystrzegaj się małych ludzi, oni mają kompleksy. I to była święta racja.

20:58, 17.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SDZSDZ

5 1

Nie wiem co boli profesora. Mieszkam z rodziną od 4 lat w Baninie mam super sąsiadów w tym kaszebów. Tak naprawdę to wszyscy nimi jesteśmy. Są to ludzie uczynni i mili a jak ktoś ma coś do Kaszuba to droga wolna na Śląsku potrzeba ludzi :). Ludzie się tu przeprowadzają żeby mieszkać na wsi a nie w betonach a płoty i wysokie tuje to standard w domkach heehee frajer mieszka w blokowisku i jedyna zielona roślinka to storczyk na parapecie. Opinie takich osób są emocjonalnie nie spójne i zawsze mają jedno na celu zasiać ziarno konformizmu społecznego w celu skłucenia bąć oczernienia pewnej grupy społecznej. Wynika to z czystej zazdrości bądz z misternego planu eliminacji części deweloperów z naszego rynki.

22:04, 17.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

w Kiełpinie podobniew Kiełpinie podobnie

1 1

Kiedyś mała wieś licząca kilkuset mieszkańców, dzisiaj ponad 4 tysiące i problemy podobne jak w Baninie. Rdzenni mieszkańcy zachowują się tak jakby ta wieś do nich należała. Czasy się zmieniają i postępu nie da się zatrzymać. Gadanie, że mieszczuch wyprowadzając się na wieś musi akceptować miejscowe zachowania, a może nawet chuchać i dmuchać na miejscowych jest już nie do przyjęcia. To przyjezdni wprowadzają postęp a nie zasiedziałe wiejskie towarzystwo.

06:01, 18.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Jan LabudaJan Labuda

0 0

Chodnik idealny to przy ul Wzg.Wolnosci ,tylko brac przyklad

07:12, 18.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

FranekFranek

0 0

Ten chodnik w Kartuzach przy Wzg. Wolnosci to jest PROMENADA ,

07:25, 18.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SCESCE

0 2

Przyjeżdżają burżuje z aspiracją - chcą mieć własny dom i próbują wprowadzać miejski styl życia - ponad stan i na kredyt. Skłóceni wewnętrznie bo najczęściej niechętni w stosunku do Kaszubów. Kto by chciał takich sąsiadów?

08:17, 18.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

W Przyjaźni to samo,W Przyjaźni to samo,

0 0

do tego brud, śmieci, psy na łańcuchach, w szkole problemy środowiskowe, "zebrania" na przystanku, "starzy" zarobili na "nowych", a teraz ich szkalują. Integracja jest prawie zerowa. Do tego gburowaty, skłócony z gminą Sołtys, co nie pomaga...

08:49, 18.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TubylecTubylec

0 0

Ten chodnik w kartuzach przy Wzgorzu Wolnosci to "wizytowka"Kartuz ,jest wybudowany przez zokon kartuzow w1382 r.i od tego czasu nie byl remontowany

08:58, 18.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BERKUT  do asteriksaBERKUT do asteriksa

2 0

twoja babcia miała rację, dlatego z całego serca popierać należy wielkiego Janukowycza !!!!!!!!!! CHWAŁA MU !!!!!!!!!!! Precz z faszystami !!!!!!!

09:15, 18.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@SCE@SCE

0 0

Kaszubi to zacofani ludzie, to jest widać na każdym kroku,bardziej niechętnych do obcych ludzi nie znam. Całe szczęście że jestem polakiem nie kaszubskim prymitywem.

14:59, 18.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Banino jest OKBanino jest OK

0 0

Mieszkańcy Banina chętnie udzielają się społecznie. Jest zespół taneczny, muzyczny, chór, stowarzyszenia, drużyna sportowa, pismo parafialne, OSP. W wyborach zawsze wysoka frekwencja do ok. 60%. Jest tu 4 radnych gminnych i 2 powiatowych. Na zeszłotygodniowym zebraniu wiejskim ponad 200 osób. Autor skoncentrował się tylko na jednej stronie medalu nie wgłębiając się w prawdziwe życie Banina.

15:55, 18.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

grudziński do @SCEgrudziński do @SCE

0 0

PAKUJ SIĘ I WON Z KASZUB. ps.PODPISZ SIĘ PRYMITYWIE.

17:16, 18.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SCESCE

1 1

@ odp skierowana do mnie

Zastanów się dlaczego sąsiedzi są negatywnie do Ciebie nastawieni. Może nie chodzi o to że są Kaszubami, a o to że jesteś idiotą? Wyrazy współczucia.

18:46, 18.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

zorrozorro

0 0

Tak z innej beczki fotka wspierająca "tezę" w Gazecie Wyborczej nie została zrobiona w Baninie. na 100% u nas nie ma takich domów a ulica asfaltowa??? są dwie ....
Banino jest super hahaha

19:16, 18.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

...zorro...zorro

1 0

Co to ma być jakiś czarny pijar ... Dajcie spokój Banino dawało i da sobie radę. Ciężko, ale nikt nie mówi, że ma być łatwo .... takie życie

19:22, 18.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WOLNOŚĆWOLNOŚĆ

0 0

A w sąsiednim Pępowie to dopiero...

19:26, 18.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BERKUTBERKUT

0 0

cała ta Polska to jeden wielki syf, przydałby się ktoś taki jak Putin albo Janukowycz, wtedy byłby porządek ze wszystkim

09:42, 19.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Wielcy jaśnie Panie Wielcy jaśnie Panie

1 2

Przeprowadzili się wielcy mieszczanie na nasze piekne kaszuby.Domy na kredyt, auta na kredyt...., uważają że wszystko im wolno. Piszą donosy jeden na drugiego, Ciągle czego żądają, to im smród z pola przeszkadza, to ciągnik rolniczy, to brak kanalizy, i tak można mnożyć.Jak wam się wspaniali piękni mieszczanie coś nie podoba wracajcie do swych bloków, do waszych wielkich zabrudzonych i śmierdzących miast...skąd przyszliście i miasto brudne stworzyliście. Nam pięknych kaszub sobą nie zaśmiecajćie bo my was tu nie chcemy.

12:39, 19.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AdamAdam

2 1

Jeżeli nie chcecie sąsiadów z Trójmiasta to po jaką cholerę sprzedajecie im działki za słone pieniądze.Fajnie jest skasować po 200zł za metr działki,ale jak już się ktoś na niej wybuduje to wielki problem.Coś chyba nie tak....pomyślcie logicznie!!!!

18:04, 19.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do adamado adama

5 0

mysląc tak jak ty........to po co kupują,,,,,,,

17:37, 20.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

grudzińskigrudziński

1 0

ktoś wychowany w mieście ,gdzie sąsiad niezna sąsiada przenosi swoje fobie na nowe miejce zamieszkania(budując wysokie płoty),może wzorem amerykańskich filmów kawałek ciasta i odwiedzić sąsiadów.

18:46, 20.03.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kaszub z baninakaszub z banina

2 0

Artykuł jest kompletną bzdurą. Mieszkam od dawna w baninie a znam wszystkich sasiadow i nie bede podawal adresow ani nazwisk ale ja jestem bardzo zadowolony z klimatu jaki tworzy spolecznosc banina. Jezeli chodzi o dzialania spoleczne to rowniez jestem w wielkim szoku po przeczytaniu artykułu bo wniosek jest tylko jeden-autor nie ma pojecia o czym pisze. Mam sporo znajomych ktorzy aktualnie szukaja dzialki w baninie wlasnie ze wzgledu na niesamowity klimat sasiedztwa. I tak sprawa wyglada z strony mieszkanca a autorzy swoja opinie wyciagneli z jakis bzdurnych obserwacji bo nie wierze że przeprowadzono jakies rzetelne badanie ktore potwierdzilo by klamsta opisane w tekscie.

21:48, 19.05.2014
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MieszkaniecMieszkaniec

1 0

Rzetelność tej pseudonaukowej pracy pozostawia wiele znaków zapytania

19:21, 04.10.2015
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

R.R.R.R.

1 0

Zrobili nowa ulice w Baninie Północna ,zalali asfalt ale oczywiście na odpierd...fuszerka już zalewa mieszkańców...(pomyliły im sie spady!!!)Taka inwestycja a takie niedopatrzenie ile jeszcze czasu trzeba ,żeby kompetentni ludzie ,robiący odbiory podchodzili do tego poważnie i profesjonalnie...

09:15, 06.04.2016
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KaszubKaszub

1 0

Mieszkam w Baninie od 2 lat i jedyne co mogę powiedzieć o sąsiadach to pseudo nowobogaccy którzy są mega pozorantami jeden chce być "lepszy" od drugiego wszystko w kredytach ale gwiazdorzy jak talala Heh kredyciarze.

08:30, 28.08.2016
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

heszke meszkeheszke meszke

1 1

Do tych co taka jadą na Kaszubów...... jeśli wchodzisz do czyjegoś domu, to kultura wymaga abyś się dostosował do reguł w nim panujących-nie odwrotnie... Mamy swoją mentalność, kulturę i widać specyficzny sposób na życie..., ale to nie MY do was, tylko WY do nas się pchacie. Jesteśmy społeczeństwem ogólnie baaardzo otwartym na ludzi, ale pod warunkiem, że nikt na siłę nie będzie chciał nas zmieniać lub wciskać niekiedy tej "pseudonowoczesności". Tak już jest. Nie mamy widać zamiaru aby zrobiono z nas dosłownie tego co z góralami- tak jakby atrakcja ze skansenu. Ludzie tutaj naprawdę ciężko pracują i nie pozwolą aby ktoś w ich życie z buciorami wchodził. Napływowym (choć nie wszystkim) przeszkadza wieeele rzeczy- a to,że świnia zakwiczy, kogut zapieje, a to , żę rolnik obornik na pole wywozi..... i wtedy zaczynają się konflikty- donosy, wyzwiska, knucie itp. Ale do jasnej cholery, kto tu był pierwszy?? Kto tu jest gospodarzem na tej ziemi?? KASZUBI!! I jeśli nie podoba się jestestwo naszego społeczeństwa, to zawsze można wrócić z powrotem do miasta. Tym zaś którym jest po drodze z NAMI, zapewne znajdą swój kąt wśród społeczności kaszubskiej, wśród NAS- KASZUBÓW. pzdr

12:17, 20.11.2016
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

maniekmaniek

1 1

Bar u Daniela Luksus dla starych mieszkańców może i tak bo to zwykła speluna a jedzenie szkoda gadać lepiej smakują hod dogi w ikea

09:26, 16.05.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

heszke meszkeheszke meszke

0 0

to kupuj hot dogi i sie nimi zapchaj...... bar u daniela ma jakis monopol?? raczej nie - w okolicy masz wile innych barów w ktorych mozesz swoje pańskie podniebiebie karmić

12:50, 24.05.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

darek ddarek d

2 1

ja pracowałem z kaszubami za granicą główny szef ma pod sobą brygadzistke kaszubke która ma jeszcze dwóch braci którzy ze sobą nie rozmawiają od 12lat ona traktuje polaków jak śmieci ,mobing wyrzuca z pracy ,psuje opinie ludziom wyrzuconym u nowych pracodawców ,mają ciężkie charaktery ,dla kasy wszystko .kto nie miał do czynienia z kaszubami to nie wie co to kaszub ,zawistny ,chytry ,mściwy.oczywiście są wyjątki porządnych kaszub ,ale to mały procent

13:05, 30.06.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%