Zamknij

Były dyrektor muzeum w Kartuzach proponuje zmianę nazwy województwa na kaszubsko-pomorskie

13:24, 17.02.2017 Aktualizacja: 13:36, 17.02.2017
Skomentuj

Norbert Maczulis, były dyrektor Muzeum Kaszubskiego w Kartuzach wystosował pismo do prezydenta RP z propozycją zmiany nazwy województwa pomorskiego na kaszubsko-pomorskie. - Nazwa tego terenu powinna wskazywać na to, że mieszkają tutaj Kaszubi - mówi autor listu.

Zdaniem Norberta Maczulisa, ponieważ na Pomorzu mieszka około pół miliona Kaszubów, powinno to być uwzględnione w nazwie województwa. Zdaniem autora pisma planowane zmiany na mapie administracyjnej naszego kraju, a także zmiany w ordynacji wyborczej, byłby dogodnym momentem na to by ustalić nową nazwę województwa.

- Mamy przecież województwo kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie, więc dlaczego nie miałoby być kaszubsko-pomorskiego? - mówi Norbert Maczulis.

Autor pisma skierowanego do prezydenta RP i ministra spraw wewnętrznych podkreśla, że ewentualna zmiana powinna być poprzedzona referendum w tej sprawie.

(Wojciech Drewka)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(65)

!!!!!!

32 19

Kolejna BZDURA. Przeginają z tą kaszubszczyzną. Idiotyczny pomysł

13:42, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

werwer

26 9

A czy ten gość pokryje koszty związane z tymi zmianami ?

13:43, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

co za pomysły ....co za pomysły ....

28 8

do roboty za 1400zł to odechce się durnych pomysłow

13:46, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GośćGość

25 8

Proponuję aby wszyscy mieszkańcy woj. kaszubsko-pomorskiego chodzili obowiązkowo w strojach kaszubskich.

13:46, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

słoneczkosłoneczko

25 9

Temu panu za bardzo przygrzało zimowe słoneczko?

13:51, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

cccccc

20 8

Prezydent i tak nic bez Jarka nie postanowi więc po co do niego pisać?

13:53, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Poroniony pomysłPoroniony pomysł

24 8

to może jeszcze zrobić województwo góralskie, wojewodztwo łowickie, województwo,kurpiowskie itd.
porabało pana panie M ?
Cholery mozna dostać z kaszubszczyzną - fuj.....

14:01, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

waldekwaldek

16 19

A dlaczego nie? Ludzie, którzy mają o wiele większe poczucie przynależności do regionu i ludności etnicznej to będą za. Ja jestem za :-)

14:16, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do poroniony pomyslDo poroniony pomysl

6 17

Całym sercem cię popieram jestem tego samego zdania więc nie będę się rozpisywać podpisuję się pod twoją wypowiedzią

14:32, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ObywatelObywatel

6 10

To jes pomysł na miarę Donka Trampa. Odgrodzić się murem od "bosych antków" z Trójmiasta
i dbać o swoje korzenie i narodowość. Ma Pan rację. Kaszubi to jest to!!!!

14:48, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

szokszok

12 4

niech ten były dyrektor da sobie spokój

16:14, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AnnaAnna

10 3

Nie popieram tego pomyslu. I uwazam ze bledem jest ze Pan Maczulis nie poprzedzil swego listu konsultacjami.

17:00, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kosztykoszty

13 4

A kto pokryje koszty wymiany dokumentów ....

17:12, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

To logiczneTo logiczne

4 6

W Radomiu mają lotnisko i stocznie, teraz tam będzie stolica województwa pomorskiego a u nas zrobią kaszubsko-pomorskie. Taka to dobra zmiana :D

17:45, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

doch jodoch jo

17 4

przestańcie już z tym kaszubskim. Dopóki unia daje kasę na kaszubski to taka wielka zmiana nastąpiła i od razu ci co byli w latach 90 przeciwko kaszubom i gnębili uczniów, to teraz za pieniądze unijne stali się wielkimi zwolennikami kaszubskiego.
Jak to pieniądz potrafi rządzić i manipulować drugim człowiekiem.

17:52, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LizulsLizuls

16 7

Panie Maczulis, tu jest Polska i są Kaszuby. Niech się Pan nie wysila i nie ośmiesza wkładając
swój patyk w nasze - kaszubskie szprychy.
My pańskim ziomkom na Litwie (czy gdzieś tam na wschodzie) nie wskazujemy z kim, gdzie i jak
zorganizowani powinni żyć/współżyć. Nie wiem co Pan lubi robić (ryby, grzyby itp), ale od podpowiadania Kaszubom co i jak,- serdecznie radzę się powstrzymać.
Następne słowa nie byłyby dla Pana zbyt miłe, więc z kaszubskiej uprzejmości je pominę.

Panu zaś, panie Maczulis życzę, za piosenką: szczęśliwej drogi już czas, ....bywaj zdrów i nie wracaj tutaj nigdy więcej. Jako folklorysta rozumiesz Pan co mam na myśli. Tu jest po prostu NASZA mała bo mała ale Ojczyzna. Bez Pana podchodów damy sobie radę.

Niech będzie,: ...dobranoc Panu.

18:03, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

IkaIka

13 6

kolejny absurd!!!!

18:22, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

A dlaczego nieA dlaczego nie

7 7

Kociewsko pomorskie kociewiaków jest więcej? Ale oni nie są tak namolni. A tak wydaje mi się ze warmia i mazury to akcent jest położony na rejony geograficzne. a pomorskie to przecież nie tylko kaszuby. Kaszuby to tylko mała część.

19:30, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Książe Kaszub I RudyKsiąże Kaszub I Rudy

0 8

Tylko pełna autonomia wchodzi w grę!

19:38, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Stajszevsczi BoysStajszevsczi Boys

11 10

Dziwne mam odczucia, czytając pod niniejszym artykułem, antykaszubskie komentarze. Czyżby zalały nas BOSE ANTKI?
Słowa uznania kieruję do Pana Norberta Maczulisa, który całkowicie zintegrował się z KASZUBSKĄ KRAINĄ i widzi potrzebę wyraźnego zaakcentowania nazwy REGIONU.
KASZUBI mogą być dumni, że na swojej ZIEMI przetrwali przez wiele wieków dziejowe zawieruchy, mają bogatą historię i kulturę, a najważniejszą PERŁĄ jest stary, słowiański język kaszubski.
Dlatego Kaszuby i Kaszubi, to bardzo ważna sprawa, godna uwagi.

19:58, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BzduraBzdura

13 4

Co za bzdura . Jakiś kretyński pomysł.Kaszuby są częścią Polski , należą do Woj Pomorskiego.A kaszubi mają swoje ZKP i tam mogą śpiewać i tańczyć .

20:58, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Potężny niuch tabakiPotężny niuch tabaki

10 3

CEPELIADA ... !!

21:48, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Z kaszubZ kaszub

12 3

Jestem Kaszubka, kocham Kaszuby, ale co ma wnieść zmiana nazwy... Uważam, ze to nie potrzebne. Nazwy województw określają bardziej ich położenie na mapie polski i koniec. Nie każdy kto mieszka w pomorskim jest Kaszuba.

22:19, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jerzyjerzy

8 1

Panowie nie róbmy z nas wiochy.

22:22, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

nie no....nie no....

9 1

Wieś tańczy wieś śpiewa...wyobraźmy sobie sytuacje....rozliczamy pit...miasto...Gdynia...województwo...kaszubsko pomorskie....beczka śmiechu ...eo tego herb...wciągający tabakę rolnik...brawo. Jezu co ci urzędasy robią za nasze pieniądze? Weźta sie chlopy do roboty i drogo w końcu porobcie a nie wymyślacie jakies shity grają w pasjansa z nudów .

22:27, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

poprawkapoprawka

0 0

miało byc DROGI

22:28, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

EdytaEdyta

16 3

NIE,NIE,I RAZ NIE!!! Rzygać się chce od tego kaszubskiego, kiedy ja chodziłam do szkoły wszystkich karcono jak się użyło jakiegoś słowa teraz w szkole tylko kaszubski,nazwy ulic kaszubskie,w sklepach kartki " tu gedume po kaszebsku" teraz województwo,co jeszcze? Żaden region tak się nie obnosi z swoją gwarą (bo uważam,że to gwara nie język),jak Kaszubi .

22:36, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

HERB nowy też potrzeHERB nowy też potrze

8 1

TABAKIERA skrzyżowana z BURCZYBASEM

22:54, 17.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KMRKMR

8 3

Pani Edyto zgadzam się z Pani opinią! Tu jest POLSKA!!! A w domu niech sobie kaszubią jak maja takie parcie na to szwargotanie bez ładu i składu!!!

04:57, 18.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

powinni go zwolnić npowinni go zwolnić n

9 1

i niech sobie w domu pisze co chce

05:21, 18.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

w czyim imieniu?w czyim imieniu?

8 2

KTO upoważnił tego pana do wysuwania takiego wniosku? Bez konsultacji z nami? Kaszubi mają swój zdrowy rozum i trzeba ich zawsze pytać o zdanie. O czym wielu, mimo demokratycznego ustroju Polski, NADAL zapomina.
Myślę, że ten pan to zrobł po to, źeby zaistnieć w mediach. I tylko tyle. Dzisiaj "śpiewać każdy może, czasem lepiej lub gorzej, i nie o to chodzi co komu z tego wychodzi...".

08:13, 18.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

A może by tak...A może by tak...

5 1

A może by tak powołać do życia "Kaszubskie księstwo"? Na pewno szybko by się znalazł jakiś książę samozwaniec, kandydatów byłoby sporo. Zatwierdzić system feudalnego poddaństwa z dziesięciną jako podatkiem. Wybory też byłyby niepotrzebne, prosty lud nie miałby nic do powiedzeni, wedle zasad jak w "Krótkiej rozprawie między wójtem, panem i plebanem".

08:31, 18.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

hehehehe

6 3

hehe, a potem odłączenie się od kraju. tylko RAK - ruch autonomii kaszub!!!

08:36, 18.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PiS nie da zgodyPiS nie da zgody

1 5

Ślązaków też hamują.

10:08, 18.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

??????

6 1

po co komu to potrzebne kaszubi i tak sa skłóceni a teraz chcą skłócic reszte społeczeństwa, co na zamianie nazwy zyskamy?

10:18, 18.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@ A może by tak...@ A może by tak...

2 1

Ja już mam nawet kandydata na księcia !!!! Ale nie będę tu przytaczać nazwisk...

10:55, 18.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

sarkazmsarkazm

4 1

A może kociewsko-pomorskie?, bo Kociewie jako kraina geograficzna w całości leży w pomorskim.

12:47, 18.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

EKSPONATEKSPONAT

6 1

DOMYŚLAM SIĘ, ŻE MACZULIS JEST RDZENNYM KASZUBĄ. TYLKO JAK PROWADZIŁ NASZE MUZEUM ? PO JEGO ODEJŚCIU (DZIĘKI NOWEJ DYREKTOR) NARESZCIE ODZYSKAŁO NALEŻNĄ RANGĘ

13:11, 18.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do EKSPONATdo EKSPONAT

1 1

Przeczytaj komentarz Lizuls, to się dowiesz o korzeniach pana M.

13:32, 18.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

niech zmieniniech zmieni

5 2

swoje nazwisko na kaszubsko-pomorski i nie zawraca głowy

13:46, 18.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

oboobo

3 1

co za bełkot po treści jestem pewny że to jedna osoba pisze te bzdury

14:12, 18.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Stajszevsczi Boys@Stajszevsczi Boys

2 6

Brawo dla Pana i podobnych porządnych ludzi za takie komentarze.
Co do innych, szkoda, komentarze trącą nacjonalizmem.
Pewnie by nas chciano przesiedlic jak Slowincow za Gierka.........
Piękna inicjatywa Pana Maczulisa. Zreszta nie pierwsza, tamta inicjatywa polegla za sprawa sp Plazynskiego. Przeciez nikt z nas nie neguje, ze tu jest Polska!!!!!!
Niestety szans nie mamy na zmianę nazwy obecnie. Kościół tez tego nie poprze.

15:02, 18.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Edyta@Edyta

3 2

Znów Pani błysnęła.
Ludzie gwary...
Odniesienia do odrębności lokalnych na Mazurach i dla kujawiaków przeciez są .
U nas nie mozna...

15:26, 18.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

obserwatorobserwator

3 8

Bardzo dobry pomysl bowiem Kaszubi od wiekow są mieszkańcami tych terenow Pana pomysł powinny poprzeć samrządy i powiaty powodzenia

07:42, 19.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@obserwator@obserwator

6 2

Akurat te instytucje...w takiej sprawie? Aktualnie mamy dużo ważniejsze sprawy, Kaszubi byli, są i będą solą tej ziemi, bez względu na nazwę województwa. Przed wojną też było województwo Pomorskie i nikomu to nie przeszkadzało. Jak ktoś słusznie zauważył, inne województwa też musiałyby zmieniać nazwy, bo żyją tam np. Białorusini, Tatarzy, Ukraińcy, Ślązacy, itd...Czemu miałoby to służyć? Jeszcze większemu chaosowi administracyjnemu i separatyzmowi? Jestem przeciwko takim zmianom, Polska ma ważniejsze problemy do rozwiązania. Opieka zdrowotna, sądownictwo, budowa dróg i autostrad, zwłaszcza budowę obywatelskiego społeczeństwa, które nie będzie pozwalało na manipulacje przez żadne partie i jakieś "ośrodki władzy". Władza się zmienia, ludzie (Kaszubi też) trwają.

09:07, 19.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Ostatni tu  béł MestOstatni tu béł Mest

5 2

Taczi dzëwactwa mają dzis swój môl w propagandze ?p?zycji -wiedno- przë każdim titlu chtos muszi jątrzęc, chto z Kaszębów prop?nuje jaczis ?dgrôdzanié sa?"Odgrodzić się murem od "bosych antków" ? Zastanówta sa chto ?statecznie na tim terenie nôdłëżi żëje i mieszkó?Może warto zwrócić uwagę na obecnych podżegaczy anarchistów wpisujących się

12:33, 19.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Kępno 1282Kępno 1282

2 3

A może by tak powołać do życia "Kaszubskie księstwo"?- sprawdzić wypowiedź Donalda Tuska na jednej z Rad Naczelnych.
Piękna inicjatywa Pana Maczulisa. Zreszta nie pierwsza, "tamta inicjatywa polegla "-czy za sprawa sp Plazynskiego. Przeciez nikt z nas nie neguje, ze tu jest Polska!!!!!!

12:46, 19.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AQQAQQ

0 0

Każdy ma prawo do głupich pomysłów. Pan Maczulis też.

07:15, 20.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KompromitacjaKompromitacja

5 1

Jakie to straszne że jakiś nawiedzony , nieodpowiedzialny ps. Kaszub tak kompromituje nasze środowisko. Jesteśmy wystawieni na pośmiewisko. Panie Maczulis .....we własnym domu może pan śpiewać , tańczyć , pisać po kaszubsku , ale nie ma pan prawa pisać w imieniu nas , mieszkańców Kaszub jakiś bzdur

08:03, 20.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do QQDo QQ

4 1

Ale pan Maczulis nie ma prawa kompromitować i narażać --swoimi głupimi pomysłami ----- na pośmiewisko Kaszubów

08:06, 20.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jimijimi

0 0

Norbert kiedy odbijamy Gdańsk, dawny kaszubski gród, siedziba naszej władzy książęcej ?!

10:07, 20.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

czas najwyższyczas najwyższy

4 0

Czas najwyższy dokładnie się przyjrzeć ludziom, którzy, moźe nieświadomie, albo kierowani jakąś ambicją, usiłują mieszać i wrzucają takie dziwne hasła i tematy. Kaszubi przetrwali wieki pod różnymi "obcymi panami", teraz mamy czas na spokojną pracę i budowanie. U siebie, w wolnej Polsce.

10:15, 20.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

K?g? tu cos b?li?K?g? tu cos b?li?

1 0

Jaczi je wëtłómaczenié tëch przesmiéwców,wëszczerzców?Je tu k?mu lëch? na Kaszëbach Jest jeszcze dobrze jak jesteś kosmopolitą . Diaspory kaszubskie są już na całym świecie,a matecznik gdzie? Wówczas występowały na tym terenie wychodząc od zachodu trzy wspólnoty językowe i kulturowe:obodrycka,Wielecka i kaszubska. B. Chrobry w 1012 miał się wyprawić na Kaszuby?..?Gadesbusch dzieje Pomorza podzielił: 1)najstarsze do czasu związania zależnością lenną od Rzeszy(1181)2) podziału między Szwecję i Brandenburgię(1648)

10:44, 20.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Żëczba dlô wëszczérzŻëczba dlô wëszczérz

1 0

Żëcz? 100 szczeslëwëch lat żëcég?; niech rozwidniwy je miłota i pi?kno a Waste serce niech je ?demkłi na sprôwionié dobra, cobë le wiedno z nawznôjnotą.

10:51, 20.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ja;) tyja;) ty

1 0

ten pomysł to lity budyń i kompletna bardacha

11:14, 20.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ertert

2 0

Żeby było sprawiedliwie to nazwijmy je tak. województwo kaszubsko-kociewsko-pomorsko-bosoantkowe

14:23, 20.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

abcabc

0 0

temu Panu palma odbija...

15:59, 20.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

historianhistorian

2 0

z tym atakiem na kaszubszczyznę to też nie przesadzajcie, bo Słowianie połabscy bronili się przed germanizacją do około 1800 r. Tak więc my też pamiętajmy o tym kim jesteśmy, ale też nie pozwólmy kaszubskim separatystom (garstce nawiedzonej) do jakiś kroków anty polskich, bo w końcu też jesteśmy Kaszubami -Polakami , tak jak i Ślązacy-Polacy, Wielkopolanie- Polacy itd.

07:30, 21.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JanJan

0 5

Nie wiem czy zanim cos piszecie to czytacie wiadomosci ale wynika z tego ze nie ? Kaczynski i tak zmienia nazwy wojewodztw to koszta i tak beda. Chociaz jeden czlowiek pomyslal i dal propozycje...a was ludzie jak sie slucha to mozna sie zalamac. Skoro sie nie podoba to dajcie inna inicjatywe a nie tylko w internecie potraficie narzekac i krytykowac. Podejrzewam ze polowa z was nie umie nawet pisma do prezydenta napisac, bo nie wie jak powinno ono wygladac. Wstyd i zal ludzie !

15:16, 21.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Do abcDo abc

1 0

Zgadzam się . Tylko dlaczego tak kompromituje społeczeństwo kaszubskie ?

20:21, 21.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do Jando Jan

2 0

Nie masz racji Janie. Wg. Ciebie tylko jeden człowiek dał jedynie słuszną propozycję i tylko jeden umie napisać pismo do Prezydenta RP. Bo co? Inni za głupi czy jak? Takie propozycje dotyczące p?ł mln. ludzi nie powinna zgłaszać jedna osoba, bez konsultacji, bez uzyskania upoważnienia i zgody tychże. Twój wpis nie jest pozytywny dla zainteresowanych tematem. Bezpodstawnie negatywny.

21:31, 21.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@ Jan@ Jan

3 0

Co za arogancja!! Załamać się można czytając Twój wpis.W każdym społeczeństwie jest grupa oszołomów i niestety wśród Kaszubów TEŻ.

07:46, 22.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do@Jando@Jan

1 0

Zgadzam się, sporo mamy oszołomów. Być może, że też wśród nas Kaszubów. Ale czy "Jan" jest Kaszubą? Taki pouczający i "lepiej wiedzący" ton z góry? Ktoś tu miesza...

08:31, 22.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Janie, Janeczku - HaJanie, Janeczku - Ha

0 0

Już śpieszę z pomocą. Jak szczerze piszesz, że Ci wstyd to od niego zapłoń (uprzedź straż 112),
jak Ci żal to se zwal. Będzie po sprawie.

14:27, 22.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

lewaklewak

1 0

W każdej społeczności mamy mądrali, co wiedzą lepiej, więc taki pomysł to nic nowego!
Głupich nie sieją, sami się rodzą ...
Weź się człeczyno do roboty ! Posprzątaj przed domem, przytnij trawkę, nie pal śmieci, pomóż ludziom w potrzebie i golnij se jednego ! A bose Antki to nasza kasa i nie ma co ich straszyć,
czy odpychać nowymi pseudopatriotycznymi nazwami czy hasłami !

08:43, 24.02.2017
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%