Trwają prace związane z projektem wiaduktu nad linią kolejową na skrzyżowaniu ulic Gdańskiej i Kościerskiej w Kartuzach. Odbyły się już pierwsze konsultacje z zainteresowanymi, ale przybywa wątpliwości co do przyjętego rozwiązania.
Pisaliśmy już, że gmina Kartuzy wzięła na siebie przygotowanie dokumentacji technicznej wiaduktu na skrzyżowaniu ulic Gdańskiej i Kościerskiej. Chodzi o stworzenie bezkolizyjnego skrzyżowania, które ma oddzielić ruch kołowy, pieszych oraz linię kolejową. Przebudowa skrzyżowania stała się konieczna w związku z planowanym zwiększeniem częstotliwości kursowania pociągów. Kartuzy są jedną lokalizacji w całej Polsce wybranych przez PKP, gdzie planowane są duże inwestycje związane z infrastrukturą kolejową.
Rozpatrywano dwie wersje: z torami pod jezdnią oraz odwrotna - z torami nad rondem. W maju, po przetargu, podpisano umowę na wykonanie dokumentacji wiaduktu nad linią kolejową. Projekt zakłada m.in. budowę mostu w formie estakady i podziemnego przejścia dla pieszych oraz mini-ronda na skrzyżowaniu Jeziornej z ul. Gdańską. Dokumentacja ma powstać do końca lutego przyszłego roku.
- Obecnie trwają prace projektowe w zakresie powiązania istniejącej infrastruktury technicznej z projektowaną infrastrukturą, konstrukcją dróg, konstrukcją ciągów pieszo - rowerowych oraz pieszo - jezdnych, a także konstrukcją wiaduktu - informuje Wojciech Jaworowski, zastępca burmistrza gminy Kartuzy. - Wykonana została analiza i prognoza ruchu na lata 2023 - 2053 w oparciu o pomiary natężenia ruchu, mapy do celów projektowych, badania geotechniczne gruntu.
Jak podkreśla Wojciech Jaworowski, odbyły się już pierwsze konsultacje z zainteresowanymi mieszkańcami oraz przedsiębiorcami, których nieruchomości sąsiadują z terenem projektowanej inwestycji. Nie brakuje pytań i wątpliwości. Także do naszej redakcji zgłaszają się mieszkańcy oraz przedsiębiorcy, których zdaniem wiadukt - głównie ze względu na swoje rozmiary - wpłynie niekorzystnie na architekturę tej części miasta.
- Rozmawiamy z różnymi fachowcami, z przedstawicielami samorządu bo rzeczywiście są wątpliwości. Wiadukt jest naprawdę spory, zwłaszcza w stosunku do otoczenia w Kartuzach - mówi jeden z przedsiębiorców.
Konsultacje w sprawie planowanej inwestycji trwają. Do tematu więc wrócimy.
Korzi11:32, 15.08.2019
Będę protestował do upadlego. Wszystkie media będą pokazywały te inwestycje jako architektoniczny koszmar, Kartuzy staną się symbolem, jak niszczyć przestrzeń.
Obserwator 2 11:43, 15.08.2019
Z mojego punktu widzenia architektonicznie zniszczy to dziewiętnastego wieku architekture miasta.PKP ma w tym swój interes związany z rozbudowa ,, Magistrali Kolejowej"z południem polski i krajami europy srodkowej ,zwiekszonym przeladunkiem towarów sybkich ,płynych w portach jak rowniez przewozów pasazerskich.Samorząd Kartuski powinien postawić przedewszystkim na budowę obwodnicy Kartuz,która wychamowala ruch kołowy w mieście ,zarazem zmiejszylo zanieczyszczenie z samochodów .Gmina Kartuzy inwestuje miliony zł w ,,Czyste jeziora" całkowicie zapomina o czystym powietrzu z rur wydechowych samochodów, które jest bardziej szkodliwe od zanieczyszczonych jezior ,gdyż wszyscy to wdychamy trujące spaliny.
Lato 201913:29, 15.08.2019
Rondo na dole a linie kolejowe górą był by lepszym rozwiązaniem, nie zasłoni budynków itd. bo jak będzie rondo u góry to zasłoni cały tam teren np. budynki itd.
kornik14:44, 15.08.2019
Pytanie czy lepsza dziura czy góra ?... a poza tym co to za budynki są żeby je oglądać ??? Jakieś architektoniczne cuda ? Za przeproszeniem Syf jakich wiele w Kartuzach...
twój nick15:29, 15.08.2019
kornik to pewnie stary komunista lał beton za PRLu i leje beton ten sam teraz, najlepiej wyburzyć zniszczyć i postawić deweloperskie klocki jak ten żenujący sąd co się ma jak G do starego wzorowego architektonicznie budynku
CLEAR13:30, 15.08.2019
Udrożnienie przepływu ruchu samochodowego można zapewnić w inny sposób - bo ten wiadukt to faktycznie koszmar - szczególnie w stosunku do sąsiadującej zabudowy.
Mroad14:34, 15.08.2019
Ja mam pomysł - zamknąć całkowicie Gdańską, zamknąć całkowicie Kościerską, zasadzić osty i szczaw. Zakupić kozy i sprzedawać w kufajkach mleko i jajca przy muzeum.
Dajmy 3 lata i architektura sama się zaorze - wróci do średniowiecza.
Zostawmy tak jak było i niech będzie jak było.
Dodatkowy postulat zamknijmy dworzec kolejowy bo pociągi przeszkadzają - bo szlabany są opuszczane raz na 45 minut i samochody muszą stać i smrodzić -a przecież czystość powietrza ... Jeżeli ktoś ma inny pomysł to niech podpowie ale z finansowaniem ( bo za wiadukt płaci PKP) i nie piszcie o obwodnicy bo jej nie będzie przez najbliższe 10 lat ...
hans18:52, 15.08.2019
głupoty piszesz, oczywiście, że lepiej zostawić niż sknocić na 500 lat
Info14:56, 15.08.2019
Czemu nie ma zdjąć ? Przecie wizualizacja i rzut są dostępne od ponad miesiąca ....
Wiadukt o wysokości 8.5 metra... Domy są niższe
Miś15:00, 15.08.2019
Jak będzie obwodnica to nie będzie problemu z przejazdem kolejowym na ul. Gdańskiej. Panie burmistrzu, czy to tak trudno zrozumieć? Na trasie obwodnicy też trzeba wybudować wiadukty kolejowe. Obecnie UE daje kasę na kolej to może trzeba racjonalnie pomyśleć jak wydawać publiczne pieniądze i nie zeszpecić architektury Kartuz.Jak pan Burmistrz wyobraża sobie komunikację w mieście przez ok.2 lata jak będzie realizowany wiadukt na ul. Gdańskiej? Czy kartuscy radni mają coś do powiedzenia? Czy marszałek województwa tego nie rozumie, przecież kasa zarówno na obwodnicę jak i na wiadukt będzie szła z budżetu marszałka. Tak w Polsce powstają mało racjonalne i drogie inwestycje.
blegleple16:00, 15.08.2019
Oni tego nie pojmujo! W Kaczystanie zawsze wszystko robi się od dupy strony!!
megga18:35, 15.08.2019
obwodnice Misiu sobie zrob obok swojego domku a nie decyduj za ludzi ktorzy od zawsze mieszkaja na wsi!! a Kartuzy najlepiej wg ciebie to omijac wielkim lukiem:) Burmistrz robi wszystko na co mu łaskawie pozwola, aby to miasto na nowo ożyło a tacy jak ty robia wszystko by je na dobre pogrzebać.....
Do Misia15:15, 15.08.2019
Misiu kochany ... obwodnicą ominiesz Kartuzy ... tylko jak do nich wjedziesz ? Chyba ze siedzisz na Kościerskiej czy Gdańskiej i noska nie wystawiasz z mieszkanka i przez okienko oglądasz świat - dlatego Tobie nie zależy by coś się zmieniło ...
Poland15:40, 15.08.2019
Po pierwsze miasto znowu wydaje kasę w błoto i to dużą, pewnie jakaś śląska firma kręci lody
primo skoro miasto wdepnęło, miało dwa warianty wybrało ten gorszy powołując się, ze taniej (bzdura) absolutnie jeśli jest możliwość wycofania się z inwestycji to jak najszybciej trzeba się z niej wycofać, jeśli nie jest to możliwe to wariant drugi tylko i wyłącznie, ponieważ raz
1. zachowuje architektoniczną wizję
2. tłumi hałas, wariant pierwszy powoduje hałas, będzie się echo hałasu unosiło na całe Kartuzy, tylko niech nie kombinują z tzw syfem co się zwie ekrany dźwiękoszczelne
3. nie ingeruje aż tak w posesje, nie wyobrażam sobie osób które mają tam restauracje wcześniej był kaszubski zakątek i było ok, teraz jakiś kebab to lepiej zburzyć ?
4. kwestia ekspertyzy technicznej, bzdury ktoś pisał, że ten wariant z rondem pod, że niby woda będzie się zbierać, gdzie takie głupoty wypisują, mamy XXI wiek to nie PBRol.
Reasumując jak się da należałoby w ogóle zrezygnować z tej inwestycji, ponieważ z mojej obserwacji, wcale nie ma tak dużego ruchu i korków, więc ci co takie głupoty wygadują, niech się dokładanie przypatrzą ruchowi, lepiej zainwestować w obwodnice, co słusznie tu ludzie komentują, z tymże, projekt przebiegu obwodnicy też jest do bani i należy go skorygować, przynajmniej jeśli chodzi o proponowane plany
Polndia15:51, 15.08.2019
tak - Masz rację - głupoty wypisują .. w XXI wieku mamy czas suszy - woda się nie zbierze ... co innego w średniowieczu - woda się lała strumieniami .. o czasach Noego nie wypominając ... ale teraz fakt XXI wiek i woda się nie leje i nie zbiera ... zresztą jak zaobserwowano . płynie pod górę.
Wycofujmy się ze wszystkiego i rezygnujmy z rezygnacji z rezygnowania ..
Poland16:24, 15.08.2019
i kolejna kwestia dojazdu do nastawni, a czy koniecznie musi być ten dojazd, jeśli musi to w wariancie drugim (czyli rondo pod) może być dojazd od strony tzw manhattanu jedną budkę wywalić i przejazd przez tory oczywiście zarezerwowany tylko dla służb, nie koniecznie do parkingu jak jest teraz.
architektura16:37, 15.08.2019
kolejna afera jak z kurnikami, oczywiście ekspertyzy pisane na kolanie, wszystko podpisane, przyklepane, a na końcu ludzi i zainteresowanych stawiają przed faktem dokonanym, bo ewidentnie to bubel budowlany, który kłóci się z otoczeniem!
Jest rozwiązanie !!!16:41, 15.08.2019
bez żadnych nakładów i robot !!! Kartuzy wprowadzają OPŁATĘ (np. 20 zł) za przejazd przez tory kolejowe w każdym kierunku i korki tworzące się przed przejazdem znikają jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.
Ten kto nie wierzy, to nie zna Kaszubów !!! Chętnie nadrobią kilka kilometrów, aby nie musieć płacić. Ul. Gdańska stanie się najcichszą ulicą w mieście, bo każdy znajdzie swoją prywatną "obwodnicę", żeby wjechać albo wyjechać z Kartuz bez płacenia myta !!!
To znaczy, że mamy16:51, 15.08.2019
rozwiązane dwa problemy jednocześnie: wiaduktu i obwodnicy. Strzał w dziesiątkę .....
Takie samo07:57, 16.08.2019
rozwiązanie stosuje się na płatnych parkingach miejskich, gdzie kierowcy ciągle się wzajemnie awanturują o każde miejsce, bo jest pięciu chętnych na jedno, które właśnie się zwolniło. Po podniesieniu opłaty o połowę, nagle robi się luźniutko, sympatycznie i przez cały boży dzionek są wolne miejsca do zaparkowania. Na parkingu spokój i zgoda. Cel został osiągnięty i jakoś nikt nie składa oficjalnych protestów ❤️?❤️?❤️
Wiadukt16:44, 15.08.2019
Wszędzie buduje się obwodnice,wyprowadza ruch z miast.A w skansenie będą wiadukty budować. Jak ten wiadukt ma pomóc w odkorkowaniu ulic Wzgórze wolności ,3Maja itd.
A zapomniałem jest tu obwodnica :))
rozmiary , rozmiaram19:24, 15.08.2019
Wszystkie miasta w Polsce , wyprowadzają ruch tranzytowy na zewnątrz miast ,
budując obwodnice . Nasz włodarz , z uparciem maniaka próbuje wpuścić ten ruch do miasta
i przez nasze miasto .
Co z II-im etapem prawdziwej obwodnicy Kartuz ???
Mieszkańcy Kartuz sobie poradzą , bo wcale nie jest źle .
A te rondo na Gdańskiej - Jeziornej , to jakaś pomyłka !
Ja 19:37, 15.08.2019
Wybudować tunele dla pociągów i drogi zostawić !!!!
mieszkaniec kartuz20:19, 15.08.2019
przecież to nie jest aktualna wersja... czemu opinia publiczna z premedytacją jest wprowadzana w błąd ?
Gluś22:39, 15.08.2019
Ooo właśnie! Tu przedstawiono dwa warianty, które przecież nie są aktualne!! To wariant III jest teraz omawiany, czyli ruch kołowy górą a pieszo-rowerowy dołem! Ten wiadukto-tunel, że to tak nazwę, ma zupełnie inaczej wyglądać niż jest to prezentowane na tych wizualizacjach. Ma być to budowla na słupach (a nie nasypie) więc przestrzenna! Pod filarami miejsca parkingowe i coś w rodzaju parku, czy też deptaka, który połączy centrum miasta z muzeum kaszubskim. Widziałem ten projekt i wygląda on zupełnie innaczej jak to co tu prezentują zdjecia. Może warto to poprawić?? Bo to tutaj to zdecydowanie wprowadzanie w błąd.
Pozdrawiam.
Lębork...20:19, 15.08.2019
W Lęborku kilkanaście lat temu tez praktyczne w centrum miasta wybudowano tunel pod torowiskiem. I wszyscy sa zadowoleni .
Dlaczego nie bierze się tej opcji pod uwagę.
Owszem, pod ziemią musiało by znaleźć się rondo lub skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną które częściowo mogło by być bezkolizyjne. Trzeba w tym celu poświęcić pod ta inwestycję część parkingu przy muzeum kaszubskim i parkingu po drugiej stronie.
Ale to już architekci niech się martwią. ?
kropek20:51, 15.08.2019
Ja widzę tu dwa rozwiązania .1Dlaczego w Kartuzach nie mogło być metro,cały pero i dojazd pod ziemią i sprawa załatwiona.2Cały dworzec i perony przenieść przed przejazdem za muzeum nie trzeba wtedy zamykać szlabanu.
Żukowo Citi22:48, 15.08.2019
a w Żukowie ciągle korki. Droga przez Rutki nieczynna... radni żukowscy tylko się lansują na fejsie i nic w tym kierunku nie robią żeby poprawić warunki przejazdu.
Jak to mówił mój Tata: *%#)!& tylko w stołki na których siedzą
CASHUB23:45, 15.08.2019
A nie lepiej zrobić coś podobnego jak w Lęborku ?
Ruta00:01, 16.08.2019
w Kartuzach zawsze mają obiekcje do każdego projektu ,tu nigdy nic nikomu się nie podoba, nie bo nie
Ludzie ale 07:58, 16.08.2019
Ta Gdańska się wcale nie korkuje w porównaniu do Żukowa. Zrobicie most A co z placem Brunona i wszystkimi światłami? Zrobicie na gdańskiej większy przepust aut A tam wszystko dalej utknie. Ludzie to nie trzeba myśleć przy tym. Czuje świndel przy projekcie jak nic
ab5508:13, 16.08.2019
Po pierwsze wizualizacja z koncepcji i tzw plany z koncepcji to tylko koncepcja a nie projekt budowlany czy wykonawczy. Po drugie koncepcja w tym przypadku dwu wariantowa służy do określenia możliwości technicznych wybudowania zamierzenia i określania kosztów. Po trzecie (pisałem już wcześniej) koncepcja służy również do wielu uzgodnień i konsultacji ( Vice burmistrz mówiąc dzisiaj o konsultacjach po zawarciu umowy na ściśle określone zadanie leci w kulki).
Eh10:13, 16.08.2019
Przecież od minimum miesiąca wszytsko jest ogarnięte i wygląda zupełnie inaczej, ponoć nawet pracują nad 4 wersja
ab5509:59, 16.08.2019
Po czwarte inwestycja przebudowy skrzyżowania jest ujęta w planach PKP (czyli budżet państwa a nie marszałkowski, i oczywiście burmistrz liczy na wsparcie i to znaczne ze środków Uni, podobnie jak odbudowa linii kolejowej Nastawnia Glincz-Kartuzy). Po piąte przywoływany tunel Lębork ma dł (od osi toru) około 170m można te wymiary wrzucić na mapę Kartuz i wtedy wyjdzie ile terenu takie rozwiązanie zajmuje, tunel w Sopocie ma długość od osi około 100m i jest ograniczenie wysokości .
Eh..10:12, 16.08.2019
50% PKO i po 25% gmina Kartuzy i marszałek
ab5516:46, 16.08.2019
Jakoś nie zauważyłem podpisania umowy o finansowani na tym poziomie , raczej jestem przekonany że gmina oczekuje od PKP finansowania na poziomie 85%, jeżeli i gmina i marszałek mieli by finansować w wysokości 50%, to chyba niewiele więcej kosztowałby III odcinek obwodnicy ( oczywiście bez budowy nowego odcinka Sędzickiego), a na co podobnież nie ma pieniędzy, a byłby częściowo spełniony warunek udrożnienie skrzyżowania na Gdańskiej i Kościerskiej
eh...22:54, 16.08.2019
Oficjalnie nic nie zostało podpisane i nie ma żadnego finansowania (stan na dzień konsultacji z biurem projektom), wszyscy operują proporcjami o których pisałem przy czym nie są określone żadne koszty u spekuluje się między 30 a 100 milionami zł. Gmina nie ma grosza, Marszałek również...
Pluski3613:38, 16.08.2019
Nie muszę mieć racji, ale wyrażę swój pogląd na temat drożności komunikacyjnej miasta. Jestem w pełnej zgodzie z wieloma wpisami, głównie z " Ludzie,ale..", z "Miś" i "Korzi". Jest kilka kluczowych tematów, których racjonalne rozwiązanie może zadecydować o przyszłości miasta. Są to:1. Udrożnienie od Żukowa wjazdu DW 211 na ul. Gdańską (i z powrotem) 2.Wyjazd/wjazd do/z Kartuz DW 211 w kier. Sierakowic 3. Obwodnica płn.zach. Kartuz (DW 211) w kier. Sierakowic 4. Poprawa udrożnienie przejazdu przez Kartuzy do czasu zbudowania obwodnicy (to potrwa). Jest jeszcze wiele innych spraw, ale mniej pilnych. Ponieważ realizacja każdej inwestycji musi być poprzedzona analizą kosztów i oczekiwanych efektów, trzeba na kartuskie problemy spojrzeć przez pryzmat realnych możliwości. Mój pogląd jest taki:
1.Projektowany wiadukt lub tunel; skrzyżowanie DW 211 z liniami PLK 234 i 214 uważam za nieracjonalny. Myślę tu nie tylko o kosztach i efektach, ale też o stronie wizualnej. Uważam, że rozwiązaniem mogłaby być budowa wiaduktu lub tunelu łączącego miasto z " Warszawą" i dalej na Żukowo od parkingu koło Millenium w kier. obwodnicy. Miejsca nieco więcej niż w Sopocie ("Miś"), ale to rozwiązanie może nie dotyczyć samochodów ciężarowych). Ulica Gdańska nie ma wystarczających parametrów dla trasy tranzytowej. Natomiast brak wyjścia na Somonino można rozwiązać inaczej. Korzyści:Budowa ta nie zakłóci aktualnej drożności. Ponadto - koszt !!! Plac przy Millenium (Plac Bankowy?) nalężałoby wykorzystać dla infrastruktury miejskiej; parking można zlokalizować za torami.
2.Plac ŚWIĘTEGO(!) Brunona,w przypadku większej na nim kolizji zamknąłby wjazd/wyjazd z Kartuz. Rozwiązaniem mogłaby być budowa łącznicy sprzed Domu Przedpogrzebowego do ul. Jeziornej. Ogrodnictwo i kilka domów na wspomnianym placu byłyby otoczone swego rodzaju rondem.Takie rozwiązanie udrożniłoby przejazd w tym newralgicznym punkcie.
Tyle teraz. Reszta- ew. później.
Do Pluski3617:19, 16.08.2019
Ja tez mogę nie mieć racji ale mogę wyrazić swój pogląd ... trzeba jak piszesz wziąć pod uwagę koszt ... koszt dla miasta i mieszkańców.
1. To co proponujesz - oprócz kosztu budowy - powoduje konieczność wykupu gruntów bo są one prywatne i drogie - zarówno "Warszawa" jak i "plac Bankowy" Obecna inwestycja finansowana jest ze środków pozyskanych spoza Gminy (PKP) jeżeli coś zmienimy - trzeba będzie samemu za to zapłacić.
2. Budowa tego wiaduktu nie ma na celu udrożnienia Gdańskiej ale zapobieżenia całkowitej blokadzie tego traktu i bardziej wyprowadzaniu ruchu niż wprowadzaniu - zobacz jak się blokuje obecnie Gdańska i Dworcowa (samochody prawie przy dworcu) jak przejeżdża pociąg ... a mają jeździć częściej
3. Proponujesz znowu na pl. Brunona wejście w prywatny teren - znowu protesty i komentarze w stylu tych co powyżej.
4 . No i na koniec - może nie należy się bać czegoś nowego i ta konstrukcja może będzie szansą dla tego miejsca ? - a może trzeba pomyśleć o jego np. oświetleniu i zagospodarowaniu bo to nie ma być nasyp tylko zupełnie inna konstrukcja. Stalowa wieża w Paryżu również była krytykowana ...
5. no i na koniec Panie Wojciechu ( WD) - faktycznie Express "wprowadza w błąd" ze zdjęciami - koncepcja jest inna - specjalnie czy przypadkiem ?
@Do Pluski3622:50, 16.08.2019
z tego co wiem koszt jest podzielony na 3 organy z czego pkp bierze na siebie 50% a gmina kartuzy również partycypuje w kosztach.
ad 4 pkt, problem w tym że nikt w tym mieszkańcy i firmy nie chcą klocka wyższego od ich domów. Do tego dochodzą problemy bardzo stromych podjazdów, rozbiegówka jest krótka a wysokość spora do tego tylko 35metrów rondo ucieszy każdego "tirowca".
Po za tym projekt jest zbyt nowoczesny, nie pasuje do otoczenia i miasta. Proponuję przejrzeć duże konsternacje tego typu w dużych miastach i wyciągnąć odpowiednie wnioski.
Gluś17:36, 16.08.2019
Dokładnie!!!!
Gluś12:45, 19.08.2019
Szanowna redakcjo
skoro został usunięty mój pierwszy wpis z nikiem Gluś, to proszę usunąć i ten tutaj!!! Bo jest on w tym momencie wyrwany z kontekstu.
Pozdrawiam serdecznie.
Inżynier18:07, 16.08.2019
Po pierwsze: w trakcie remontu torów kolejowych oraz drogi na Burchardztwo należało tę drogę dociągnąć do nowego ronda na ul.Gdańskiej,
Po drugie: wyraźnie oznakować, że ul. Sędzickiego można kierować się na Bytów
Po trzecie: wykonując dwa powyższe punkty nic nie trzeba będzie z regulacją ruchu na ul. Gdańskiej i Kośćierskiej.
Koszt to może 1 -2 mln złotych na przedłużenie drogi z Burchardztwa.
Finito?
ab5518:34, 16.08.2019
Przebudowywana ( wymiana torowiska i elektryfikacja) ma być linia kolejowa kartuzy - Somonino a na niej jest niestrzeżony przejazd w ciągu ul Sędzickiego , linia kolejowa Kartuzy - Glincz (nowa ma być tylko elektryfikacja bez przebudowy torowiska) a droga na Burchardztwo (już po remoncie) dochodzi do ul Kościerskiej a nie Gdańskiej .
do ab5512:16, 17.08.2019
Nie znasz Kartuz więc nie wiesz o czym pisze Inżynier.
finansowanie23:48, 17.08.2019
w dokumentach jasno jest napisane że gmina pokrywa 1/4 kosztów inwestycji, w wielu kwestiach opinia publiczna jest wprowadzana w błąd.
nie jestem specem ale może jakieś służby powinny skontrolować to co odstawiają władze (nie koniecznie Kartuzy)
hjj00:45, 18.08.2019
jedynym sensownym rozwiązaniem wydaje się wysłanie torów w podziemia, a ulica tak jak jest obecnie
Hmmmm......06:23, 18.08.2019
Tak poza tym wszystkim .
Twardy orzech mają do zgryzienia architekci. Nie zazdroszczę.
Miś10:13, 18.08.2019
To rondo -przejazd musi być najwyżej położonym punktem w Kartuzach aby władca wyjeżdżając z Kościerskiej mógł w ramach swego dobrego samopoczucia napawać wzrok swoim idealnym dziełem
uuu23:19, 18.08.2019
redaktorek wpadł i poczyścił większość cennych (anty gminna wersja) komentarzy.
to się nazywa prawdziwy "bezstronny" dziennikarz!, niech żyje prezes...
W5410:53, 19.08.2019
Ten wiadukt to wyrzucanie pieniędzy w błoto.Te pieniądze lepiej przeznaczyć na obwodnicę Kartuz . Wtedy przez ten przejazd kolejowy prawie nikt by nie jeździł.
Nowy przystanek15:04, 21.08.2019
Można postawić przystanek przy muzeum kaszubskim i tam zastosować stację końcową dla wszystkich pociągów tej relacji. Te które miałyby jechać dalej dojezdzałyby do dworca.
Zmniejszenie obciążenia przejazdu kolejowego przez ul. Gdańską wyeliminowałoby potrzebe budowy wiaduktów i tuneli
Piotr1215:45, 23.08.2019
Ludzie! O jakiej wy mówicie obwodnicy? Gdzie niby ona jest? Bo ta równelgła ulica do węglowej to żadna obwodnica. O przepraszam dla tych co jadą z Grzybna do Żukowa na około to może i jest coś w rodzaju obwodnicy.
4 4
To idź do Marszałka i spytaj czy ma kasę na budowę obwodnicy. Co innego jak był kiedyś zamysł przekształcenia 211 w drogę krajową wtedy inwestycję by prędzej zrobiła Gddkia niż rejon dróg wojewódzkich a tak pomysł padł
9 2
To Kartuzy mają interes by przez miasto przejeżdżały pociągi a nie PKP ... to dla czystości powietrza jest lepiej by samochody nie stały przy zamkniętych szlabanach ... to nie samorząd Kartuz finansuje budowę obwodnicy ... a w czystość jezior są inwestowane środki z UE i ochrony środowiska ... a jak się uda wyczyścić jeziora to będzie sukces na miarę 100 lecia i szansa dla Kartuz jakich to miasto ma bardzo niewiele ... a na marginesie składnia językowa Twojej wypowiedzi jest jakaś dziwna ... jakby tłumaczona w googlach ...