Prace renowacyjne zabytkowej lokomotywy i dołączonego do niej tendra zmierzają ku końcowi. Maszyna zmieniła się nie do poznania.
Ze zdewastowanego zardzewiałego wraku, rozkradzionego przez złomiarzy kartuska lokomotywa przemieniła się w lśniącą, czerwono-czarną imponującą maszynę. Prace renowacyjne trwają już kilka miesięcy i wkrótce się zakończą. Odnowiona została nie tylko lokomotywa, ale także tender - wagon specjalnej konstrukcji do przewozu węgla.
Postęp prac przy renowacji maszyn oceniał niedawno Bartłomiej Buczek, członek Zarządu oraz dyrektor ds. przewozów PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.
- Z wielkim uznaniem wypowiadał się na temat przeprowadzonych prac przez lokalną firmę. Jednocześnie wskazał, jakie w najbliższych dniach trzeba poczynić poprawki, aby wygląd maszyny jeszcze bardziej nawiązywał do jej stanu pierwotnego - informuje Urząd Miejski w Kartuzach.
Prace wykonuje firma PP-U Invest-Metal Jan Plichta z Kartuz za kwotę 252 tys. zł. Do jej zadań należały: roboty ogólno-naprawcze, roboty spawalnicze, roboty ślusarskie, roboty malarskie. Odtworzone zostały brakujące elementy wyposażenia, a finalnie - przywrócony wygląd maszyn z okresu służby PKP w latach 70-tych i 80-tych XX wieku.
Lokomotywa typu Ty2-14 pochodzi z 1942 roku, to parowóz towarowy konstrukcji niemieckiej. W 1945 r. została przejęta przez Centralny Zarząd Komunikacji Wojskowej Armii Radzieckiej i jej jednostki działające na terenie Czechosłowacji. W drugiej połowie 1945 r. albo na początku 1946 r. parowóz znalazł się już na terenie Polski. Został skierowany do naprawy, a pod koniec listopada 1946 r. został przyjęty na stan parowozowni Olsztyn Główny.
Ty2-14 służył na PKP do końca 1990 roku. Po zakończeniu służby lokomotywa uniknęła złomowania, gdyż dzięki zaangażowaniu środowiska kolejarzy przeznaczono ją do pełnienia roli pomnika. W 1992 roku parowóz przetransportowano z Chojnic do Kartuz i ustawiono na krótkim odciętym od sieci torze ekspozycyjnym na terenie stacji Kartuzy. Stała tam przez prawie 30 lat, padała ofiarą złomiarzy. Została m.in. pozbawiona praktycznie całego wyposażenia w budce maszynisty.
W marcu 2020 roku zabytkową lokomotywę i tender przesunięto z bocznicy na jeden z bocznych torów w Kartuzach. W październiku podpisano umowę na jej remont. Po renowacji maszyny zostaną wyeksponowane przy nowym Dworcu Integracyjnym jako pomniki kartuskiego kolejnictwa.
Staś kolejarz12:21, 26.04.2021
No to będzie potrzebowała węgla i wody. Może urząd przy okazji zadba o piękną wieżę ciśnień. Może obecny właściciel odstąpi tą ruinę najlepiej za symboliczne 1 zł. Chociaż jak znam realia to trzeba wyciągnąć jak najwięcej.
Panie Gołuński12:36, 26.04.2021
A co z renowacją ceglanego budynku przy budynku dworca kiedy to przestanie straszyć o bałaganie za tym budynkiem nie ma co w ogóle mówić?
optymista14:15, 11.11.2021
jestem za rozebraniem tego budynku, dwozec piękny a to straszy !! zrównać go z ziemią !!!
@12:44, 26.04.2021
Czy aby obydwie te budowle nie miały tego samego właściciela. Obecny stan tych budynków na to wskazuje.
sanguis13:18, 26.04.2021
W głupszy sposób pieniędzy nie można było wydać??? Na piękny dworek pieniędzy nie było i idzie w ruinę a mamy się zachwycać jego sprzedażą Co zrobimy z lokomotywą uruchomimy tam punkt krwiodawstwa? Sądzę że w jego pobliżu może powstać punkt oddawania moczu
@sanguis13:21, 26.04.2021
Na razie wszyscy leją za tą ceglaną opuszczoną ruderą
Taka Prawda19:53, 26.04.2021
No i zjawił się smerf Maruda, niszczyciel dobrej zabawy.
Do Pracownik 13:23, 26.04.2021
Sądzę , że to tylko botoks z wierzchu. Ale zobaczymy.
Szymon Jończak13:53, 26.04.2021
Szacunek ,super inicjatywa jeszcze kiedyś odpali i pojedziemy z dzieciakami:) :) Super
Kolejarski_Stasio13:55, 26.04.2021
Co to za drewniane zydelki w kabinie maszynisty i pomocnika? Z IKEA? Jak to wygląda???? Naprawdę wszyscy czekamy, gdy lokomotywa wyjedzie i będzie atrakcją turystyczną na trasie Kartuzy- Sierakowice a potem i do Lęborka!
Sorry19:57, 26.04.2021
Niestety już żaden pociąg z Kartuz do Lęborka przez Sierakowice nigdy nie pojedzie. Na planach i gadaniu się skończyło.
Po co to14:06, 26.04.2021
Tylko radzieckiej gwiazdy brakuje i na sybir można jechać
@Kolejarski_Stasio14:28, 26.04.2021
Niestety nie ma opcji, aby po tym "remoncie" w palenisku pojawił się ogień, który napędzi tę maszynę.
Koszt ogromny, oby tylko rdza nie pojawiła się w przyszłym roku, jeśli tak się stanie, to cała ta zabawa nie ma sensu.
Widać też ogrom pracy jaki został włożony, niestety dla mnie to tylko pudrowanie, z daleka fajnie wygląda, ale z bliska to nie to samo co działający parowóz, ze smarem wydobywającym się ze sworzni kół, po prostu będzie widać, niewypiaskowanie tu, niedomalowanie tam, ale ja już jestem taki dziwny, że dostrzegam takie rzeczy.
GOŚĆ15:52, 26.04.2021
KOLEJ JEST POTRZEBNA DLA LUDZI DOJEŻDZAJACYCH DO PRACY I SZKOŁY I NA IMPREZY KULTURALNE I NA WAKACJE.
Brawo16:02, 26.04.2021
To zasługa Adama i Pazdziocha
GOŚĆ16:05, 26.04.2021
KOLEJ TO PRZYSZŁOŚCI DLA PASAŻERÓW I TURYSTÓW.MUSIMY DBAĆ O NARODOWĄ HISTORIĘ KOLEI TO ONA TWORZY MASZA TOŻSAMOŚCI DLA POTOMNYCH I POKOLEŃ.
Do gość 18:23, 26.04.2021
To kiedy będzie kokej wznowiona w kierunku sierakowic?
GOŚĆ16:07, 26.04.2021
I WARTO I TRZEBA INWESTOWAĆ W KOLEJ I JĄ ODBUDOWYWAĆ WSZĘDZIE GDZIE KOLEJ PASAŻERSKA I KOLEJ WASKOTOROWA.
#kolejdochmielna16:08, 26.04.2021
Nie wiem na co czeka wójt Gminy Chmielno! Już dawno powinien lobbować za ponownym uruchomieniem połączenia kolejowego do Chmielna
Prokowo18:21, 26.04.2021
A gdzie byłby dworzec w prokowie?skoro to jest już teren prywatny, gdzie wcześniej stał dworzec
GOŚĆ16:10, 26.04.2021
KOLEJ TO FAJNA ATRAKCJA TURYSTYCZNA I WARTO JEDZIĆ KOLEJĄ BO TO FAJNA PRZYGODA NIE ZAPOMNIANA I FAJNIE SIĘ JEDZI KOLEJĄ.
GOŚĆ16:13, 26.04.2021
ŻEBY JAKO ATRAKCJA TURYSTYCZNA JEDZIŁY PAROWOZY ZE STARYMI DRZEWAMI WAGONAMI-RETRO.
Garcz17:16, 26.04.2021
A kiedy była kolej do Chmielna?
Wygląda prawie jak18:01, 26.04.2021
odpicowany Lincoln Continental 1957.
Wartość takich KLASYKÓW przekracza cenę najnowszych modeli 10-cio krotnie.
Drajwer18:19, 26.04.2021
Sporo odbiega od starej lokomotywy porównajcie sobie starą a teraz nową .......wiele elementów nie pasuje do starej lokomotywy ..............to jest pseudo prototyp ..............
info20:49, 26.04.2021
gdzie są maseczki ? Proszę MGG i towarzyszą wlepić MANDAT!! co to ma być ? to nie są ludzie o specjalnych przywilejach !
Brzydko pomalowane, nierówno a na jednym zdjęciu przez czarną farbę przebija rdza. Klasyka polskiej renowacji... zwalić farbą i niech się mordy cieszą.
@info21:15, 26.04.2021
Zjedz snicersa bo strasznie gwiazdorzysz.
Janek Lokomotywa21:49, 26.04.2021
Przykro czytac te wypociny akurat tu musze pochwalic Pana Burmistrza bo rzeczywiscie lepeij tak niz to miało stac i straszyc .Ludzie nie potrafią uczciwie powiedziec , że to ładnie będzie wygladało tylko jeszcze temu światełka i gwizdek doprawić.
Pisiorek07:58, 27.04.2021
DLACZEGO NIE NA ONKOLOGIĘ ???!!!
KASZUBI12:51, 27.04.2021
BO POSZLO NA tvp,ZAPYTAJ prezia!?
covidioza21:58, 02.05.2021
przecież prezes kazał mordować ludzi, znaczy zamykać leczenie chorych na raka i dobijać w szpitalach respiratorami
renowacja ?09:25, 27.04.2021
Te krzesełka z Ikei to jakaś porażka .
Nowe zwykłe blachy , nawet nie wytłoczone , na kotle i kabinie też .
I to ma być renowacja ? Maszyna zmieniła się nie do poznania . Faktycznie .
To nie ma nic wspólnego z oryginałem .
Ormowiec_Kartuski10:21, 27.04.2021
Dokładnie, nie zatrudnili specjalistów, pasjonatów, to będzie taki potworek a'la parowóz stał, jak w Warszawie schody donikąd w górę...ta lokomotywa to będzie obraz obecnej władzy kartuskiej, podpicowanie, podmalowanie, ale w fundamentach paździerz!
Stos złomu i rdzy18:07, 27.04.2021
w oryginale - zamieniono na kolorową atrapę.
Wolisz schludną atrapę czy kupę złomu, ale prawdziwego ??
Cena wykonania wiernych kopii połowy części w lokomotywie byłaby równa cenie zakupu atrap respiratorów za 200 milionów.
KASZUBI12:49, 27.04.2021
BRAWO PANIE BURMISTRZU!NIE DAL SIE PAN ZAKWAKAC!
Ms17:53, 27.04.2021
Na dom dziecka w Kartuzach lepiej było te pieniądze przeznaczyć, albo inne cele charytatywne a nie na coś co nikomu w niczym nie pomoże
jg11:12, 28.04.2021
Kartuzy czekają na UROCZYSTE ODDANIE LOKOMOTYWY. Czy będzie feta? "Korona" jeszcze trzyma! Ale to jeden z priorytetów. Pierwsze fotki się pojawiły. Niedawno była wzmianka w EK o zamknięciu ścieżki rowerowej w rejonie Kalisk. I mała wzmianka o budowie łącznicy kolejowej do stacji Kartuzy. Ktoś zasugerował, aby przybliżyć społeczności ten temat. Poparłem sugestię- wysłałem do EK pewne materiały dot. sprawy. Cisza! Lokomotywa ważniejsza. Ktoś chce przejechać się ciuchcią do Sierakowic, inny czeka na kolej do Chmielna. Bajki.To, że budowana kolejowa łącznica otworzy Kartuzom drzwi do szerszego świata, to priorytet niewielkiej rangi, a może żaden tam priorytet. Daleko mu do lokomotywy. Nie jestem przeciwny lokomotywie. Zastanawiam sie tylko nad tym, kto ustala hierarchię ważności różnych poczynań. Warto nastawić budzik.
2 1
Będzie napęd hybrydowy i dobrze.