Prace renowacyjne zabytkowej lokomotywy i dołączonego do niej tendra zmierzają ku końcowi. Maszyna zmieniła się nie do poznania.
Ze zdewastowanego zardzewiałego wraku, rozkradzionego przez złomiarzy kartuska lokomotywa przemieniła się w lśniącą, czerwono-czarną imponującą maszynę. Prace renowacyjne trwają już kilka miesięcy i wkrótce się zakończą. Odnowiona została nie tylko lokomotywa, ale także tender - wagon specjalnej konstrukcji do przewozu węgla.

Postęp prac przy renowacji maszyn oceniał niedawno Bartłomiej Buczek, członek Zarządu oraz dyrektor ds. przewozów PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o.
- Z wielkim uznaniem wypowiadał się na temat przeprowadzonych prac przez lokalną firmę. Jednocześnie wskazał, jakie w najbliższych dniach trzeba poczynić poprawki, aby wygląd maszyny jeszcze bardziej nawiązywał do jej stanu pierwotnego - informuje Urząd Miejski w Kartuzach.
Prace wykonuje firma PP-U Invest-Metal Jan Plichta z Kartuz za kwotę 252 tys. zł. Do jej zadań należały: roboty ogólno-naprawcze, roboty spawalnicze, roboty ślusarskie, roboty malarskie. Odtworzone zostały brakujące elementy wyposażenia, a finalnie - przywrócony wygląd maszyn z okresu służby PKP w latach 70-tych i 80-tych XX wieku.

Lokomotywa typu Ty2-14 pochodzi z 1942 roku, to parowóz towarowy konstrukcji niemieckiej. W 1945 r. została przejęta przez Centralny Zarząd Komunikacji Wojskowej Armii Radzieckiej i jej jednostki działające na terenie Czechosłowacji. W drugiej połowie 1945 r. albo na początku 1946 r. parowóz znalazł się już na terenie Polski. Został skierowany do naprawy, a pod koniec listopada 1946 r. został przyjęty na stan parowozowni Olsztyn Główny.
Ty2-14 służył na PKP do końca 1990 roku. Po zakończeniu służby lokomotywa uniknęła złomowania, gdyż dzięki zaangażowaniu środowiska kolejarzy przeznaczono ją do pełnienia roli pomnika. W 1992 roku parowóz przetransportowano z Chojnic do Kartuz i ustawiono na krótkim odciętym od sieci torze ekspozycyjnym na terenie stacji Kartuzy. Stała tam przez prawie 30 lat, padała ofiarą złomiarzy. Została m.in. pozbawiona praktycznie całego wyposażenia w budce maszynisty.
W marcu 2020 roku zabytkową lokomotywę i tender przesunięto z bocznicy na jeden z bocznych torów w Kartuzach. W październiku podpisano umowę na jej remont. Po renowacji maszyny zostaną wyeksponowane przy nowym Dworcu Integracyjnym jako pomniki kartuskiego kolejnictwa.
25 2
No to będzie potrzebowała węgla i wody. Może urząd przy okazji zadba o piękną wieżę ciśnień. Może obecny właściciel odstąpi tą ruinę najlepiej za symboliczne 1 zł. Chociaż jak znam realia to trzeba wyciągnąć jak najwięcej.
2 1
Będzie napęd hybrydowy i dobrze.
22 4
A co z renowacją ceglanego budynku przy budynku dworca kiedy to przestanie straszyć o bałaganie za tym budynkiem nie ma co w ogóle mówić?
0 0
jestem za rozebraniem tego budynku, dwozec piękny a to straszy !! zrównać go z ziemią !!!
14 0
Czy aby obydwie te budowle nie miały tego samego właściciela. Obecny stan tych budynków na to wskazuje.
5 35
W głupszy sposób pieniędzy nie można było wydać??? Na piękny dworek pieniędzy nie było i idzie w ruinę a mamy się zachwycać jego sprzedażą Co zrobimy z lokomotywą uruchomimy tam punkt krwiodawstwa? Sądzę że w jego pobliżu może powstać punkt oddawania moczu
12 0
Na razie wszyscy leją za tą ceglaną opuszczoną ruderą
3 0
No i zjawił się smerf Maruda, niszczyciel dobrej zabawy.
9 3
Sądzę , że to tylko botoks z wierzchu. Ale zobaczymy.
17 4
Szacunek ,super inicjatywa jeszcze kiedyś odpali i pojedziemy z dzieciakami:) :) Super
8 5
Co to za drewniane zydelki w kabinie maszynisty i pomocnika? Z IKEA? Jak to wygląda???? Naprawdę wszyscy czekamy, gdy lokomotywa wyjedzie i będzie atrakcją turystyczną na trasie Kartuzy- Sierakowice a potem i do Lęborka!
1 0
Niestety już żaden pociąg z Kartuz do Lęborka przez Sierakowice nigdy nie pojedzie. Na planach i gadaniu się skończyło.
7 20
Tylko radzieckiej gwiazdy brakuje i na sybir można jechać
14 4
Niestety nie ma opcji, aby po tym "remoncie" w palenisku pojawił się ogień, który napędzi tę maszynę.
Koszt ogromny, oby tylko rdza nie pojawiła się w przyszłym roku, jeśli tak się stanie, to cała ta zabawa nie ma sensu.
Widać też ogrom pracy jaki został włożony, niestety dla mnie to tylko pudrowanie, z daleka fajnie wygląda, ale z bliska to nie to samo co działający parowóz, ze smarem wydobywającym się ze sworzni kół, po prostu będzie widać, niewypiaskowanie tu, niedomalowanie tam, ale ja już jestem taki dziwny, że dostrzegam takie rzeczy.
7 1
KOLEJ JEST POTRZEBNA DLA LUDZI DOJEŻDZAJACYCH DO PRACY I SZKOŁY I NA IMPREZY KULTURALNE I NA WAKACJE.
4 1
To zasługa Adama i Pazdziocha
6 1
KOLEJ TO PRZYSZŁOŚCI DLA PASAŻERÓW I TURYSTÓW.MUSIMY DBAĆ O NARODOWĄ HISTORIĘ KOLEI TO ONA TWORZY MASZA TOŻSAMOŚCI DLA POTOMNYCH I POKOLEŃ.
2 0
To kiedy będzie kokej wznowiona w kierunku sierakowic?
5 0
I WARTO I TRZEBA INWESTOWAĆ W KOLEJ I JĄ ODBUDOWYWAĆ WSZĘDZIE GDZIE KOLEJ PASAŻERSKA I KOLEJ WASKOTOROWA.
7 3
Nie wiem na co czeka wójt Gminy Chmielno! Już dawno powinien lobbować za ponownym uruchomieniem połączenia kolejowego do Chmielna
3 3
Wszyscy zdrowi w domu .........
4 3
A gdzie byłby dworzec w prokowie?skoro to jest już teren prywatny, gdzie wcześniej stał dworzec
4 0
KOLEJ TO FAJNA ATRAKCJA TURYSTYCZNA I WARTO JEDZIĆ KOLEJĄ BO TO FAJNA PRZYGODA NIE ZAPOMNIANA I FAJNIE SIĘ JEDZI KOLEJĄ.
4 0
ŻEBY JAKO ATRAKCJA TURYSTYCZNA JEDZIŁY PAROWOZY ZE STARYMI DRZEWAMI WAGONAMI-RETRO.
6 2
A kiedy była kolej do Chmielna?
4 0
odpicowany Lincoln Continental 1957.
Wartość takich KLASYKÓW przekracza cenę najnowszych modeli 10-cio krotnie.
5 4
Sporo odbiega od starej lokomotywy porównajcie sobie starą a teraz nową .......wiele elementów nie pasuje do starej lokomotywy ..............to jest pseudo prototyp ..............
8 4
gdzie są maseczki ? Proszę MGG i towarzyszą wlepić MANDAT!! co to ma być ? to nie są ludzie o specjalnych przywilejach !
Brzydko pomalowane, nierówno a na jednym zdjęciu przez czarną farbę przebija rdza. Klasyka polskiej renowacji... zwalić farbą i niech się mordy cieszą.
3 2
Zjedz snicersa bo strasznie gwiazdorzysz.
4 3
Przykro czytac te wypociny akurat tu musze pochwalic Pana Burmistrza bo rzeczywiscie lepeij tak niz to miało stac i straszyc .Ludzie nie potrafią uczciwie powiedziec , że to ładnie będzie wygladało tylko jeszcze temu światełka i gwizdek doprawić.
2 2
DLACZEGO NIE NA ONKOLOGIĘ ???!!!
2 1
BO POSZLO NA tvp,ZAPYTAJ prezia!?
1 0
przecież prezes kazał mordować ludzi, znaczy zamykać leczenie chorych na raka i dobijać w szpitalach respiratorami
5 4
Te krzesełka z Ikei to jakaś porażka .
Nowe zwykłe blachy , nawet nie wytłoczone , na kotle i kabinie też .
I to ma być renowacja ? Maszyna zmieniła się nie do poznania . Faktycznie .
To nie ma nic wspólnego z oryginałem .
4 0
Dokładnie, nie zatrudnili specjalistów, pasjonatów, to będzie taki potworek a'la parowóz stał, jak w Warszawie schody donikąd w górę...ta lokomotywa to będzie obraz obecnej władzy kartuskiej, podpicowanie, podmalowanie, ale w fundamentach paździerz!
0 0
w oryginale - zamieniono na kolorową atrapę.
Wolisz schludną atrapę czy kupę złomu, ale prawdziwego ??
Cena wykonania wiernych kopii połowy części w lokomotywie byłaby równa cenie zakupu atrap respiratorów za 200 milionów.
1 2
BRAWO PANIE BURMISTRZU!NIE DAL SIE PAN ZAKWAKAC!
2 4
Na dom dziecka w Kartuzach lepiej było te pieniądze przeznaczyć, albo inne cele charytatywne a nie na coś co nikomu w niczym nie pomoże
0 1
Kartuzy czekają na UROCZYSTE ODDANIE LOKOMOTYWY. Czy będzie feta? "Korona" jeszcze trzyma! Ale to jeden z priorytetów. Pierwsze fotki się pojawiły. Niedawno była wzmianka w EK o zamknięciu ścieżki rowerowej w rejonie Kalisk. I mała wzmianka o budowie łącznicy kolejowej do stacji Kartuzy. Ktoś zasugerował, aby przybliżyć społeczności ten temat. Poparłem sugestię- wysłałem do EK pewne materiały dot. sprawy. Cisza! Lokomotywa ważniejsza. Ktoś chce przejechać się ciuchcią do Sierakowic, inny czeka na kolej do Chmielna. Bajki.To, że budowana kolejowa łącznica otworzy Kartuzom drzwi do szerszego świata, to priorytet niewielkiej rangi, a może żaden tam priorytet. Daleko mu do lokomotywy. Nie jestem przeciwny lokomotywie. Zastanawiam sie tylko nad tym, kto ustala hierarchię ważności różnych poczynań. Warto nastawić budzik.