Kilkuset mieszkańców podpisało się pod wnioskami o wprowadzenie zmian w 3. etapie obwodnicy Kartuz. Zależało im m.in. na tym, aby możliwie najdalej odsunąć od zabudowań projektowaną drogę. Projektanci uwzględnili część wniosków - obecny przebieg drogi będzie odsunięty od budynków o maksymalną możliwą odległość.
Latem odbywały się spotkania projektantów trzeciego etapu obwodnicy Kartuz z mieszkańcami. Do 23 lipca można było zgłaszać wszelkie opinie, uwagi i zastrzeżenia do projektowanego odcinka obwodnicy.
Mieszkańcy Kartuz, zwłaszcza osiedla Wybickiego i okolic, mocno zaangażowali się w zbieranie podpisów pod wnioskami o zmiany. Apelowali, aby odsunąć drogę od zabudowań, ale nie mniej niż 100 m od granicy działki przylegającej do lasu. Poprzednia propozycja projektantów, jak twierdzili mieszkańcy, całkowicie odcinała ich od lasu.
Wnioskowano także, by zrezygnować z planowego ronda na ul. Zamkowej, Chmieleńskiej i nowej obwodnicy, a zamiast tego utworzyć zjazd przed jeziorem Cichym z drogi 228 na nową obwodnicę, prowadzącą do nowo projektowanego ronda przy drodze 224. Miało spowodować to to odsunięcie pasa drogowego od zabudowań, a dostęp do jez. Cichego miał być umożliwiony.
Pod wnioskami w zaledwie 10 dni podpisało się 779 osób. Zaangażowali się w to m.in. były kartuski radny Andrzej Pryczkowski czy radny powiatowy Sławomir Bela.
Część złożonych przez mieszkańców uwag została uwzględniona.
- Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców Kartuz, dokonano zmian w projekcie, aby możliwie jak najdalej odsunąć projektowaną drogę od zabudowań - czytamy w raporcie ze spotkania informacyjnego. - Obecny przebieg będzie odsunięty o maksymalną możliwą odległość, tj. ok. 80 m od zabudowań. Połączenie okolicznych lasów z zabudowaniami opierało się na istniejących drogach leśnych, których ciągłość została zachowana. Na rondzie w kilometrze 54+400 zaprojektowane zostały przejścia dla pieszych, które zapewniają bezpieczną możliwość przekroczenia obwodnicy. Dodatkowo w kilometrze 54+800 na skutek wniosków zostanie zaprojektowane przejście pod jezdnią dla pieszych i rowerzystów .W związku z tym budowa obwodnicy nie odcina mieszkańców od jeziora Cichego, ani nie uniemożliwia zagospodarowania jego okolic. Projektowanie włączenia obwodnicy po południowej stronie jeziora Cichego spowodowałoby znaczące zwiększenie ingerencji i wycinki lasów w "Kaszubskim Parku Krajobrazowym". Na południe od jeziora Cichego znajduje się rezerwat przyrody "Zamkowa Góra", wnioskowany przebieg drogi nachodziłby na w/w rezerwat, co sprawiałoby projekt niemożliwym do zrealizowania ze względów środowiskowych.
Projektanci wyjaśniają, że obiekt przeznaczony dla ruchu pieszych oraz rowerzystów, umożliwi mieszkańcom dojście do terenów leśnych znajdujących się po drugiej stronie projektowanej obwodnicy
Jeśli chodzi o wniosek o zjazd przed jeziorem Cichym, projektanci podkreślają, że dalsza korekta trasy drastycznie zwiększyłaby obszar wycinki terenów leśnych, a co za tym idzie ingerencję w środowisko naturalne.
- Tak drastyczna zmiana spowodowała by relokację projektowanego ronda, skutkując ingerencją inwestycji w rejony cenne przyrodniczo - rezerwat "Zamkowa Góra" oraz jezioro wraz z terenami podmokłymi. Tak głęboka ingerencja w środowisko spotkałaby się z dużym protestem organów zajmujących się ochroną przyrody, a tym samym zagroziła by samej realizacji tak ważnej dla społeczności inwestycji celu publicznego - czytamy w wyjaśnieniach.
Wśród wniosków, które wpłynęły do projektantów, pojawił się sprzeciw wobec całej budowy planowanego III etapu obwodnicy.
- Planowany przebieg trasy spowoduje wycięcie hektarów lasów, które otaczają Kartuzy. W efekcie utracone zostaną bezpowrotnie bardzo wartościowe tereny leśne, które są nierozłączną częścią Kaszub. To właśnie lasy stanowią o wartości turystycznej, przyrodniczej i w efekcie biznesowej tych terenów. W ostatnim czasie wycięty został las pod trasę kolejową (bajpas kartuski), a niedługo będą kolejne wycinki pod planowaną budową podwójnej linii najwyższych napięć (400Kv), która z niezrozumiałych przyczyn niestety przez władze Kartuz nie została oprotestowana, czy zmodyfikowana. Przy dalszej degradacji terenów zielonych gmina Kartuzy przestanie być atrakcyjnym terenem kaszubskim i stanie się pozbawioną walorów przeciętną gminą. W związku z powyższym postuluję, aby planowana obwodnica została zaplanowana na terenach, które nie są lasami i nie będzie wymagana wycinka drzew - pisze mieszkaniec Gdańska.
Projektanci wyjaśniają, że obwodnica jest inwestycją kluczową dla Kartuz - ze względu na konieczność wyprowadzenia ruchu tranzytowego z miasta.
- Podniesie to poziom bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu, w tym szczególnie niechronionych. Skróci to dostęp mieszkańcom środkowej i południowo zachodniej części województwa do aglomeracji Trójmiasta. Realizacja inwestycji przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz poprawy płynności i komfortu podróżowania w regionie. Podniesie to również walory inwestycyjne subregionu - podkreślają projektanci.
Z odpowiedziami na wnioski mieszkańców można zapoznać się TUTAJ.
Dodajmy, że obecnie trwają prace przy budowie 2. etapu obwodnicy (od drogi 211 w Łapalicach do drogi nr 224 na odcinku Kartuzy-Grzybno). Wycięto już las pod budowę tego odcinka - około 8 hektarów, a koszt tego 4,4 km odcinka wyniesie 177 mln zł.
!!!!!78bn12:25, 25.11.2024
czyli więcej lasu będzie zdewastowane brawo patałachy 12:25, 25.11.2024
Szkoda gadać 12:32, 25.11.2024
Niszczenie lasu,Niszczenie krajobrazu,jezioro Ciche piękne miejsce, 12:32, 25.11.2024
Mapa !12:34, 25.11.2024
Gdzie można znaleźć mapę z przebiegiem tej obwodnicy??? 12:34, 25.11.2024
Najlepiej tutaj14:17, 25.11.2024
Najlepiej tutaj: https://bigismall.github.io/dualmap/?lat=54.319802409&lng=18.182898759&z=18&l=OSM+DE&t=google 14:17, 25.11.2024
Anna8212:46, 25.11.2024
Mieszkancy tych okolic mają zal do wlodarzy i radnych z gminy, za brak wsparcia przy tej akcji. Zaledwie 3 miesiace po wyborach nikt z Rady Gminy nas nie wsparl. Tyle dla Was znaczymy !! Dziekujemy Radnemu Powiatowemu S. Bela za wsparcie dzialan. 12:46, 25.11.2024
Do anna12:48, 25.11.2024
Kiedy był u ciebie pan belka u nas nikt nie był 12:48, 25.11.2024
Prokowo12:47, 25.11.2024
Ce którym miejscu ma się zaczynać obwodnica w Prokowie? 12:47, 25.11.2024
Mapa14:18, 25.11.2024
https://bigismall.github.io/dualmap/?lat=54.319802409&lng=18.182898759&z=18&l=OSM+DE&t=google - mapa z przebiegiem obwodnicy 14:18, 25.11.2024
Elo15:51, 25.11.2024
To jest stary projekt 15:51, 25.11.2024
@Prokowo14:18, 25.11.2024
Obwodnica ''leci'' najpierw do Prokowa, by potem się cofać w kierunku Kartuz, ładnie też piszą o wylocie, ta obwodnica będzie wychodzić wręcz w środku leśnego odcinka drogi Katruzy-Łapalice.
A powinna się kończyć daleko za kartuskim lasem.
Co do tej obwodnicy Wybickiego i Zamkowej, ech... szkoda gadać, ryjemy w lesie... 14:18, 25.11.2024
Do prokowo14:32, 25.11.2024
A w którym miejscu ma zacząć się w Prokowie?na chrustach? 14:32, 25.11.2024
Absurd PO kartusku14:34, 25.11.2024
Kartuzy są przykładem niebywałego absurdu . Od prawie 30 lat czekają na obwodnice. Przy władzy jest wykształcony leśnik i to właśnie za jego panowania wycina się lasy dookoła Kartuz. Gdzie planowanie gdzie myślenie takiej straty w drzewostanie nie da się wyrównać jednym kasztanem Grzesiem To się staje tragicznie śmieszne 14:34, 25.11.2024
Greenfront15:40, 25.11.2024
Leśnicy się cieszą bo jest bumaga na wycinkę tych resztek lasów. Wstyd dla mmieszkańców za wybór człowieka który szkodzi środowisku i dewastuje krajobraz , to za jego panowania najwięcej drzew wycięto i okaleczono w przestrzeni miejskiej ,parkach i gajach. 15:40, 25.11.2024
goosc16:16, 25.11.2024
Czekamy na otwarcie obwodnicy w Żukowie, to do Rajtuz będzie korek z Borowa, bo już od zjazdu na Kaliska i lepiej co dzień. 16:16, 25.11.2024
Ihvv15:59, 25.11.2024
0 0
Więcej lasu się wytnie jak obwodnica będzie szła prosto czy po łuku? Bo jak idzie 5 metrow w lewo lub prawo to nie ma różnicy. Pretensje to do ludzi którzy to zaplanowali, a nie do mieszkańców. 15:59, 25.11.2024
goosc16:15, 25.11.2024
0 1
Mało Ci drzew w PL, wyjedz na zachód i zobacz ile tam, a jakie mają powietrze, bo nie mają aut bez katów i DPFów. 16:15, 25.11.2024