OMGGS tworzy Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Dzięki temu dokumentowi samorządy będą mogły ubiegać się o środki europejskie na usprawnienie transportu. Każdy mieszkaniec może zgłosić swoje uwagi np. dotyczące większej liczby połączeń autobusowych i węzłów przesiadkowych, lepszej koordynacji transportu zbiorowego, międzygminnych tras rowerowych.
Do sporządzenia dokumentu przystąpiły wszystkie gminy i powiaty Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS). Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, inaczej SUMP (z ang. Sustainable Urban Mobility Plan) ma zwiększyć swobodę przemieszczania się mieszkańców metropolii.
Prace, na zlecenie stowarzyszenia metropolitalnego, wykonuje konsorcjum warszawskich i trójmiejskich firm: A2P2 Architecture & Planning, Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej.
- Wdrożenie planu ma sprawić, że dojazd pociągami i autobusami będzie sprawniejszy, szybszy i wygodniejszy, co jest kluczowym zadaniem metropolii z perspektywy mieszkańców - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS. - Już teraz, dzięki takim projektom jak PKM, coraz większa liczba mieszkańców metropolii regularnie wybiera pociąg jako szybszy sposób na dojazd do pracy czy szkoły. Krótsze czasy podróży, dzięki poprawie transportu zbiorowego, niosą oszczędności zarówno dla gmin, jak i mieszkańców.
Celem przedsięwzięcia ma być m.in. upowszechnienie alternatywnych środków mobilności, które powinny przeważać nad indywidualnymi przejazdami samochodem.
- Zwiększenie liczby pasażerów transportu publicznego oznacza mniej aut na drogach i większą wygodę podróży - dodaje Michał Glaser. - Lepsza komunikacja to z kolei dla mieszkańców metropolii ułatwienie dostępu do oddalonych od miejsca zamieszkania szkół, placówek medycznych czy instytucji kultury.
Głównym celem w zrównoważonej mobilności jest zapewnienie możliwości wyboru środka transportu przy jednoczesnej redukcji emisji zanieczyszczeń. SUMP postrzega kolej, autobusy, tramwaje, samochody, pieszych i rowerzystów jako elementy jednego systemu, które powinny być spójne i wzajemnie się uzupełniać.
- Wdrażanie planu mobilności jest wyzwaniem, wymaga długotrwałej współpracy i zaangażowania wszystkich członków Obszaru Metropolitalnego oraz zarządców transportu - mówi Maciej Jendryczka, koordynator ds. transportu i mobilności OMGGS. - Rozwiązanie obecnych problemów, takich jak brak wspólnego biletu, lepsza koordynacja transportu zbiorowego czy też potrzeba budowy kolejnych węzłów integracyjnych wymaga czasu. Przygotowywany dokument określi plan przedsięwzięć do 2040 roku. Jednocześnie będą w nim zawarte zobowiązania i działania, które gminy i organizatorzy mogą wdrażać już teraz.
Wykonanie SUMP jest wymagane dla uzyskania środków UE na inwestycje transportowe w nowej perspektywie finansowej (2021-2027). Środki mają być przeznaczone m.in. na budowę i rozbudowę węzłów przesiadkowych, parkingów buforowych, nowych tras rowerowych, modernizację taboru i rozbudowę systemów informacji pasażerskiej.
Twórcy planu zapraszają również mieszkańców do zgłaszania propozycji i wniosków do przedsięwzięcia. Wnioski można zgłaszać na adres biura >>LINK lub pocztą elektroniczną: [email protected] w terminie do 12 grudnia. Więcej informacji można znaleźć TUTAJ.
Prace nad dokumentem potrwają kolejne 10 miesięcy. Następnym etapem działań będzie opracowanie wstępnego projektu SUMPa. Szerokie konsultacje społeczne są planowane na pierwszy kwartał przyszłego roku.
Darek12:14, 16.11.2022
Dołóżcie do autobusów bagażniki rowerowe. Koszt niewielki a w sezonie dużo osób skorzysta 12:14, 16.11.2022
Gość 12:48, 16.11.2022
Autobus do Gdyni przez Przodkowo 12:48, 16.11.2022
gość 12314:04, 16.11.2022
Gryf do Gdańska najkrótszą trasą przez Lniska a nie Pępowo, Leźno! 14:04, 16.11.2022
Godziny dodatkowe 14:15, 16.11.2022
Zdecydowanie jest za mało wieczornych i nocnych połączeń. Autobusowych oraz kolejowych... 14:15, 16.11.2022
Sulęczyno 14:24, 16.11.2022
A ja nadal o tym, że w niedzielę nic nie jedzie z Sulęczyna. Po pandemii zero autobusów. 14:24, 16.11.2022
...14:41, 16.11.2022
Na początek na peronie nr 5 postawić zadaszenie 14:41, 16.11.2022
Mieszkaniec 14:51, 16.11.2022
Do Gdyni przez Przodkowo 14:51, 16.11.2022
Pemek15:26, 16.11.2022
Na początek proponuję kupić nowe autokary.... 15:26, 16.11.2022
Linia 415:48, 16.11.2022
Kiedy wrócą autobusy sprzed pandemii??? W niedzielę autobus o 10.35 to kpina 15:48, 16.11.2022
mam15:50, 16.11.2022
zlikwidować i wstrzymać inwestycje tzw pętli kolejowej, która jest niepotrzebna, teren z masowo wyrąbanym lasem na nowo zrekultywować i zasadzić z powrotem las, natomiast rozpocząć inwestycje kolejową w kierunku Sierakowic, Lęborka. Zwolnić wszystkich, którzy przyczynili się do realizacji tego projektu w trybie natychmiastowym.
15:50, 16.11.2022
gryfiarz17:12, 16.11.2022
To my mamy transport publiczny? 17:12, 16.11.2022
Racja 17:33, 16.11.2022
To nie transport publiczny tylko transport monopolisty. Mało połączeń a ceny za bilety bardzo drogie 17:33, 16.11.2022
Danusia17:27, 16.11.2022
Super by bylo gdy kursowały w niedzielę autobusy na linii Kartuzy-Ostrzyce. Jeden chociaż rano a drugi w południe .Ostrzyce to piękna wieś turystyczna która przyciąga tłumy a tam się nikt nie dostanie nie mając samochodu .Dla Gryfu wyszło by to na plus puszczając na tej trasie autobusy w niedzielę. 17:27, 16.11.2022
meff18:26, 16.11.2022
Ścieżka rowerowa Kartuzy-Kiełpino-Somonino-Ostrzyce (ten ostatni odcinek akurat jest) masa dzieciarni jeździ codziennie do szkół przesiedliby się na rowery. Grunt by ta ścieżka była porządna a nie jakaś droga techniczna przez las, tudzież nagle kończąca się na drodze asfaltowej. 18:26, 16.11.2022
Cymbałki11:02, 17.11.2022
Wy nie macie tych propozycji pisać w komentarzach bo nikt tego nie przeczyta ? 11:02, 17.11.2022
O co tu chodzi?!13:59, 17.11.2022
Jak najszybciej wprowadzić konkurencję na trasy powiatu m.in. na trasę nr 4 a nie że monopol dyktuję ceny to jest skandal! 13:59, 17.11.2022
Heliny20:13, 18.11.2022
Brak komunikacji w niedzielę i święta do Sulęczyna 20:13, 18.11.2022
Użytkownik00:35, 19.11.2022
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
wagner16:58, 19.11.2022
Piszcie te problemy na podanego w art. maila, ja już napisałam. Tutaj nie bedą zaglądać 16:58, 19.11.2022
@mam21:55, 16.11.2022
2 5
Dodam jeszcze: Zlikwidować na granicy białoruskiej ogrodzenie z drutu kolczastego, przenieść je do Kartuz i ogrodzić nim miasto! 21:55, 16.11.2022
do06:00, 17.11.2022
7 1
oczywiście że należało by ogrodzić drutem kolczastym Kartuzy, najlepiej urząd gminy, aby żaden pajac, planista i mitoman tam się w przyszłości nie przedostał, bo jaka jest różnica między bandytą niszczącym i demolującym naszą granicę, a deweloperem, planistą, czy projektantem pewnych inwestycji przeprowadzanych bez konsultacji społecznych, nie ma między nimi różnicy to BARBARZYŃCY!!!!
a barbarzyńców, którzy demolują ład przestrzenny, społeczny i przyrodniczy należy lać pałą!!! aby zapamiętali co to jest porządek i że należy szanować ład przestrzenny. 06:00, 17.11.2022