PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. unieważniły przetarg na budowę tzw. bajpasu kartuskiego, czyli rewitalizacji odcinków Kokoszki – Stara Piła oraz Stara Piła – Glincz. Złożone oferty okazały się zbyt wysokie - najniższa przekroczyła zaplanowaną kwotę o około 60 mln zł.
Bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 (Gdańsk Kiełpinek – Kokoszki – Stara Piła) i 229 (Stara Piła – Glincz). Trasa ma powstać w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Maksymilianowo. Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny mógł zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.
Dzięki porozumieniu samorządu województwa pomorskiego oraz PKM i władz PKP PLK można było ogłosić przetarg na tę inwestycję w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Samorząd będzie odpowiadał za remont 1,5 kilometra szlaku między Gdańskiem Kokoszkami a Gdańskiem Kiełpinkiem, zaś remont 15 km linii Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Żukowo – Glincz sfinansuje PKP PLK.
W ogłoszonym we wrześniu 2019 r. przez PKP PLK przetargu złożono trzy oferty. Najtańszą zaoferowało polsko-hiszpańskie konsorcjum firm: Roverpol Sp. z o.o. i Rover Infraestructuras S.A. - 277 mln zł brutto. Cena pozostałych ofert to 360 mln zł (Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o.) i 413 mln (Trakcja PRKi S.A.).
PKP PLK zaplanowało na tę inwestycję 216 mln 842 tys. zł. W związku z tym, że cena najkorzystniejszej oferty przekroczyła tę kwotę, unieważniono przetarg. Jak poinformowało Radio Gdańsk, kolejarze analizują zakres inwestycji, a w kwietniu planowane jest kolejne ogłoszenie przetargu.
Qwertyxy14:56, 11.02.2020
Jeszcze wam ta kolej bokiem wyjdzie
tyle pociągów towarowych przez wasze wioski będzie przejeżdżać z prędkością do 100 km /h 14:56, 11.02.2020
Staś kolejarz16:07, 11.02.2020
Lepiej jak tysiące tirów rozjeżdża nasze drogi doprowadzając je do ruiny. 16:07, 11.02.2020
Qwertxy18:31, 11.02.2020
A tirów będzie jeszcze więcej 18:31, 11.02.2020
Pisland20:42, 11.02.2020
Niestety chyba wszystkie postępowania przetargowe będą w tym roku niedoszacowane. 20:42, 11.02.2020
Trakcja 20:44, 11.02.2020
tia.... 20:44, 11.02.2020
Nick21:03, 19.02.2020
Trakcja niech się lepiej nie pcha do przetargu. *%#)!& drogi na Sierakowice nie umieją zbudować, a co dopiero kolej. 21:03, 19.02.2020
Lepsze byłyby17:19, 11.02.2020
15 1
karawany wozów drabiniastych dowożących wszystkie towary. Przynajmniej miałbyś robotę przy sprzątaniu końskich "pączków", jooooo ??? 17:19, 11.02.2020
Jan Osik19:21, 11.02.2020
15 0
Wolę pociągi, niż TIR-a jako zawalidrogę! 19:21, 11.02.2020
Infoo22:13, 11.02.2020
4 0
Ej, ale wiesz, że pociągi się rozwijają? Na przykład pendolino jest bezszelestne, zwłaszcza w porównaniu z PKMkami starszego typu (te żółte), więc pociąg towarowy niekoniecznie oznacza coś złego. Jakby był hałas, można byłoby postawić korytarze wygłuszające, jakie są na wielu odcinkach, a wtedy już totalnie nie miałbyś się do czego przyczepic 22:13, 11.02.2020
kojot17:07, 19.02.2020
1 0
nie lepiej niech TIRy rozjezdzaja drogi
17:07, 19.02.2020