Zamknij

List. Chwile grozy na drodze we wsi Zawory

21:42, 07.08.2020 nadesłane/oprac.W.D. Aktualizacja: 23:55, 09.08.2020
Skomentuj Zdjęcie ilustracyjne. fot.pixabay Zdjęcie ilustracyjne. fot.pixabay

We wsi Zawory spędzamy wakacje od kilkunastu lat i co roku przeżywamy chwile grozy i bezradnej irytacji.  Z bliska wszyscy doświadczają bezmyślności i braku kultury rozpędzonych do 100 km/h "rajdowców" - pisze pan Wiktor.

Wieś Zawory koło Chmielna. Dojeżdżamy od strony Ręboszewa, szosą wijącą się wśród malowniczych wzgórz. Ograniczenie prędkości jest smutną koniecznością i nasz wóz snuje się maksmalnie 70 km na godzinę. Ale oto zaraz za białą tablicą "Zawory" rozpościera się długa prosta przez wieś.

Można docisnąć gaz i pruć setką lub więcej po asfalcie mijając przerażonych plażowiczów drepczących po chodniku. Pełna swoboda, nie ma radaru, na drodze, nie ma zwalniaczy. Jakieś 600 metrów długiej prostej. Po drodze mijamy na pełnym gazie bardzo popularny bar rybny "U Boryny". Dopiero za nim zakręt i znowu trzeba zwolnić. Tak pewnie myśli większość kierowców, których tutaj obserwujemy.

We wsi Zawory spędzamy wakacje od kilkunastu lat i co roku przeżywamy chwile grozy i bezradnej irytacji. Droga zwana Kaszubską oddziela nasz pensjonat od plaży nad jeziorem. Od kilku prywatnych plaż naszego domu i sąsiadów. Na plażę lub do barku spacerujemy z gromadką wnucząt, z psem.

Z bliska wszyscy doświadczają bezmyślności i braku kultury rozpędzonych do 100 km/h "rajdowców". Co roku wraz z naszymi gospodarzami próbujmy coś z tym zrobić. Jest oczywista potrzeba instalacji radaru oraz progów zwalniających na obu końcach tej "długiej prostej". Tak jak w sąsiednich miejscowościach.

Tak jak wszędzie, gdzie ktoś myśli o bezpieczeństwie na drodze. Nasi gospodarze mają oczywiście teczkę interwencji i petycji podpisanych przez mieszkańców. W zeszłym roku odwiedziliśmy w tej sprawie wójta gminy Chmielno. Bardzo miła rozmowa. Niestety ta droga jest poza kompetencją wójta. Zarząd Dróg, któremu ona podlega nie widzi potrzeby instalacji czegokolwiek. A policja? Policja najpierw pyta czy już był jakiś wypadek? Nie było? No to nie ma podstaw do instalacji radaru czy progów.

Czyli: czekamy na pierwszą ofiarę.

P.S. Gospodarz, który ma kilka krówek i pastwisko po drugiej stronie drogi od dwóch lat już się nie odważa się wyprowadzać swojego stada, na drugą stronę drogi. Lepiej nie przekraczać drogi, po której pędzą na swoich rumakach dzielni kierowcy.

Wiktor

(nadesłane/oprac.W.D.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(42)

ZaworZawor

14 6

ostatnio kilka razy widziałem radiowóz na przestanku w zaworach, ale bez suszarki 22:18, 07.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

Ela co ma PrzyjacielEla co ma Przyjaciel

18 3

To jest pikobela tam jest chodnik to zapraszam do centrum wsi Zawory gdzie niema chodnika na ośrodki.Tam to mieszkańcy mają lada wyzwanie włączając się do ruchu z własnej posesji tam wystarczą jeszcze 2 progi zwalniające jeden koło krzyża drugi 200-300m dalej to wtedy na tym odcinku już by były aż do samego lasu .Wyśle że to już jest w kompetencji wójta. A jak nie to zapraszam wójta na spacer na tym odcinku . 23:11, 07.08.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Bożena- 503055171Bożena- 503055171

7 0

Ma pani rację. Droga do ośrodków powinna być dla pieszych rowerzystów i tamtejszych mieszkańców. Jest zbyt wąska tak samo jak ul.szkolna gdzie w momencie przejazdu auta pieszy nie ma gdzie się usunąć. Te drogi nie mogą obsługiwać klientów ośrodków wczasowych. Od strony Chmielna jest porządna droga *%#)!& z chodnikiem swego czasu specjalnie wyremontowana dla dojazdu do ośrodków .A Google maps podają trasę przez naszą wieś bo jest 2minuty szybciej!
Oczywiście zmiana statusu drogi leży w gestii wójta, który zna tę sprawę. Chętnie porozmawiam z panią na ten temat .
14:11, 08.08.2020


do Bożena- 503055171do Bożena- 503055171

8 0

Akurat nie wiem gdzie jest ulica szkolna ale domyślam się że to stare przecz kole i tu ma pani też racje ..... moje zdanie jest takie że od centrum wsi powinna być ulica jednokierunkowa . 16:14, 08.08.2020


Te turystaTe turysta

6 17

Le so nie zesry ciasem za dobrze wa myta nikt CE tyle nie zaprysiy jak CE so nie wiedzy tyde karyj so z tud mys chodnik to co te chcesz jesz a tak naprawdę to ten coten list pisał pewnie nie raz sam *%#)!& jak dziki w tym miejscu kiedyś tera starszy jest to ma pretensje ale cóż cos on tam prawdy ma trzeba wieś przerobić żeby była obwodnica zawór ot dobre rozwiązań 08:48, 08.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KlimekKlimek

17 8

phi 100km/h? ja tam jadę 130km/h, a jak mi się nie chce to i 140km/h Nie będziecie łazić po jezdni to nic was nie powinno trafić, a jak chcecie ciszy i spokoju to do buszu, bo wypoczynek w takich miejscach już dawno przestał być relaksem, kiedyś tam mieszkałem niedaleko nad jeziorem, ale się wyprowadziłem, bo hałas jaki wieczorami i każdej letniej nocy generują Ci wypoczywający był na tyle wkurzający, że w mieście w nocy mam ciszej.
Przyjeżdżąją tacy i drą się, krzyczą, przeklinają, a potem jak wyjeżdżaja to pozostawiony syf, smieci, butelki, podpaski, pety - tego zaniepokojony wypoczywający nie widzi. 10:21, 08.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Swój Swój

3 8

Weźcie pomyślcie zanim coś dacie do mediów, jest świetny przyķład łapalice koło zamku pisali chodzili i wywalczyli a teraz jek gmina zrobiła zakaz to dalej im żle. Ja bym tam postawił fotoradar i podejżewam że byłyby przeważnie to zdjęcia mieszkańców, jak turysta jedzie to podziwia czegoś szuka nie zna terenu jedzie powoli a to właśnie mieszkańcy pędzą jak by się paliło. Niech każdy zacznie wygłaszanie mądrości od siebie i da przykład jak trzeba jechać. 10:33, 08.08.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ssssssssssssssssssssss

3 2

przeciez ten caly list napisal wlasnie turysta ~!!!!!!!!!! 10:53, 08.08.2020


vbnvbn

11 8

moze i tam jest problem, ale chyba wiekszy problem ma ten trojmiejski bajkopisarz.

mysli taki, ze przyjedzie na wies i mu samochody z drogi beda usuwac, bo on chce miec cisze i bezpiecznie po drodze chodzic.

jezeli to byloby takie cudowne miejsce do wylapywania kierowcow, przekraczajacych predkosc wiecej niz 50 w obrzasze zabudowanym, to byloby to swietne miejsce dla "drogowki"

widocznie az takie czeste zjawisko to tam nie jest 10:39, 08.08.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

AA

2 2

Ty mieszkasz przy tej drodze? Po komentarzu sądzę że nie. 11:53, 08.08.2020


ZezotZezot

11 2

No w końcu ktoś zwrócił uwagę na ten problem, cieszy mnie to, że zauważyła to osoba niejako niezalezna, bo nie mieszkająca tutaj, w końcu "żali się" nie mieszkaniec a turysta.
To teraz niech turysta popatrzy jakie to samochody głównie przekraczają prędkość, są i miejscowi, ale przyjeżdżają młodzi gniewni paniska czy królewiczowie życia w swoich *%#)!& bmkach, MB, czy VAG, i pokazują tubylcom jacy to oni wielcy, szybcy, popisuwy przed panienkami tapetami itd.
Więc drogi turysto Twój problem to sprowadza się do ucywilizowania tych podobnych Tobie, a wiec tych co przyjeżdżają tu ponoć wypocząć.
Gdy Was tu nie ma, te problemy o których piszesz nie pojawiają się tak często. 11:02, 08.08.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

no jo no jo

3 0

A ja proponuję wycofać całkowicie ruch na sezon letni w szczególności tam gdzie są chodniki .A tak na serio to jakaś interwencja przydała by się na skraju ośrodki Zawory Chmielno od Krzyża progi ze dwa tak jak ktoś już pisał aż do Bachus Panie Wójcie do dzieła .Tę progi co zostały wcześniej zanotowane można na jakiś czas przemieścić w ten obszar 12:49, 08.08.2020


ObojętnieObojętnie

13 0

Kto przyjeżdża przez tą drogą,to jest obszar zabudowany gdzie obowiązuje 50/h i nikt nikomu nie robi łaski ma jechać zgodnie z przepisami i tyle. 12:38, 08.08.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ProsteProste

3 0

Radar i juz. 23:51, 08.08.2020


Do KlimekDo Klimek

5 2

Swoim wpisem potwierdzasz, że autor listu miał rację. 12:44, 08.08.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

KlimekKlimek

5 0

Ależ ja mu przyznaję całkowitą rację, zdecydowana większość tych uwag, które poruszył autor, to nie wina znaków, tylko osób, które przyjeżdżają tu wypoczywać.
On czegoś wymaga od miejscowych władz, a ja myślę że najpierw powinni wymagać od samych siebie, przestrzegania ograniczeń prędkości, kultury, ciszy nocnej.
Mieszkać w tym miejscu latem, to masakra, zimą jak jest mróz i sporo śniegu jest super, jest cisza, nie ma pędzących aut, bo większość nie potrafi jeździć po śniegu. 13:52, 08.08.2020


TurystkaTurystka

8 1

Popieram autora artykułu, a kto nie rozumie znaków drogowych niech nie wsiada za kierownicę.
Chodnik jest, ale przejście na drugą stronę to niezłe codzienne wyzwanie. 12:51, 08.08.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

do Turystka:do Turystka:

2 4

A w jakim celu chce turysta przechodzić na drugą stronę jezdni .Chodnik prowadzi do gminnej plaży wiec w czym problem . 13:47, 08.08.2020


KazetkaKazetka

7 4

Miejsce piękne. żal mieszkańców i turystów. Od dawna dziwie się, ze nie ma żadnego ograniczenia na tej niebezpiecznej drodze. 13:04, 08.08.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

do Kazetka:do Kazetka:

3 3

Jak nie ma wiesz w ogóle o jakiej miejscowości mowa albo o jakim odcinku 16:06, 08.08.2020


KazKaz

7 4

Podpisuję się pod treścią autora. Ciężko nieraz przejść przez jezdnię tak pędzą tam samochody jakby to była autostrada. Masakra. Progi zwalniające aż się proszą 16:02, 08.08.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

do  Kaz:do Kaz:

4 4

A w jakim celu przechodzić na drugą stronę jak tam nic nie ma plaża gminna mieści się koło remizy jeśli chodzi o to atak to niech interweniuję właściciel obiektu bo tu tylko o to chodzi każdy wie o kogo chodzi 16:10, 08.08.2020


KacKac

8 2

Zgadzam się z autorem listu.
Jadąc do zawór z myślą na odetchniecie i odpoczynek od pędzących samochodów w trójmieście, przyjeżdżamy do miejsca gdzie mogłoby wydawać się na ogół spokojnie, lecz po dłuższej obserwacji i spędzaniu tam czasu, miejsce marzeń i beztroski staje się autostradą dla pędzących kierowców, którzy wszystkie znaki jak i przepisy już dawno mają gdzieś. 16:12, 08.08.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

do Kac:do Kac:

1 2

Wystarczy zmienić miejscówkę i po kłopocie 21:34, 09.08.2020


TosTos

5 3

Święta racja.
Siedząc w barze Boryna, w trakcie przejazdu takiego pirata, który gna prawie setką nie słychać własnych myśli. Wchodząc na krajową mapę zagrożeń bezpieczeństwa ulica Chmieleńska jest cała w czerwonych punkcikach, tyle jest zgłoszeń. A policja kiedy tam stała?
Interwencja patrolu policyjnego w formie przejazdu tą drogą nie przynosi pożądanych rezultatów. 16:48, 08.08.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Do Tos:Do Tos:

2 3

A Boryna mieści się w łapach A nie w Zaworach proszę zerknąć na mapę gogle z satelity 17:09, 08.08.2020


JaJa

7 2

Radar,próg zwalniajacy, częstsze patrole- możliwości jest wiele lecz z tego co widzę chęci brak...Wszystko do czasu aż coś się stanie... 16:59, 08.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KołoKoło

4 2

Koło tej pseudo-knajpy da rozpędzić? Niemal vis a vis mąż/partner uświadczy rozkoszy wszelakiej. Dodatkowo wyjdzie obcięty i opęzlodwany 21:52, 08.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

przyjezdnyprzyjezdny

5 2

Co roku odwiedzam Zawory.Całkowicie zgadzam się z opinią zawartą w zamieszczonym liście.Czy czekamy na dramat. czy naprawdę najpierw musi ktoś zginąć lub zostać kaleką , aby zarządcy drogi zareagowali? Dziwią mnie komentarze osób , które jeżdżą po tej drodze 100-ką i więcej - cóż może lepiej przemilczeć co myślę o ich "rozsądku". ta droga powinna mieć ograniczenie prędkości do 30 km/godzinę.Mam nadzieję, że miejscowa społeczność się zmobilizuje i doprowadzi do poprawy bezpieczeństwa. Nie wspomnę o natężeniu hałasu generowanym przez motocykle-
tak około 100 decybeli. 16:10, 09.08.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

do przyjezdnydo przyjezdny

1 1

I codziennie odwiedzam ten portal jako turysta . 21:37, 09.08.2020


KoniuKoniu

1 1

Skąd wiesz jaki poziom hałasu emituje motocykl? Zdajesz sobie sprawę, że różnica pomiędzy 99 decybeli a 101 decybeli, jest spora? Hałas emitowany na poziomie 99dB jest czterokrotnie niższy od hałasu emitowanego na poziomie 101dB.
No i nie wiem czy wiesz, ale norma dla motocykli o pojemności pow. 125cm3 to 96dB, więc zakładając Twoje około, to mieści się w normie.
No i problemem nie są znaki, czy infrastruktura drogowa, problemem są kierujący, w głównej mierze Ci, którzy tu przyjeżdżają "odpocząć".
Powinno zabronić się też wchodzić do jeziora, a właściwie pozwalać pływać w miejscach, gdzie pływający nie dotyka stopami dna z wystającą głową nad powierzchnią, tutaj trzeba też koniecznie coś zrobić, czy trzeba czekać na tragedię? - tak to był sarkazm, dla niezorientowanych. 10:32, 10.08.2020


PbPb

1 2

Droga powiatowa ruch spory czego się spodziewać? Małego ruchu /braku samochodów rowerów? Jedzcie na sznurki tam zapewne bardziej spokojnie ciszej i wgl. 22:09, 09.08.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

przyjezdnyprzyjezdny

1 1

Co to ma do rzeczy.Ps. teraz będę częstszym gościem , lubię to miejsce i ludzi. 22:59, 09.08.2020


@Pb@Pb

0 3

Tak, jest to jeden z kilku powodów, i zamiast upominając się o trasy szybkiego ruchu, które omijałby by niektóre miejscowości, a pozwalały na szybszą jazdę, bez ograniczeń co chwila do 50km/h do 40km/h, nie dziwcie się, że nikt tego nie przestrzega, skoro nie ma tras do szybkiego i bezpiecznego przemieszczania się, wiec cisną po tych które są. 10:35, 10.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Karol_KVWKarol_KVW

2 1

Zawory znam od dawna można powiedzieć, że przyjeżdżam tu na wakacje czy teraz weekendy od lat 90tych. Człowiek pamięta czasy gdzie wsią jechały 3 samochody na godzinę, drogą chodziły krowy z pastwiska i nie było chodników. Wiadomo, że z biegiem lat okolica się zmienia, powstały chodniki, więcej turystów. To nic złego tylko szkoda, że za tym nie idzie w parze zdrowy rozsądek. To co Pan Wiktor opisał w liście zgadza się w 100% jeśli wątpisz zapraszam do Zawór w sobotę czy niedzielne popołudnie. Niektóre wyczyny kierowców odpowiadają tym co widywałem na track day-ach na ODTJ Pszczółki :) najwięcej akcji przy barze "U Boryny". Wyprzedzanie na zakręcie, gdy ktoś chce zjechać czy gwałtowne hamowania do zera masz średnio kilka razy na godzinę. Sam podczas wczorajszego popołudnia byłem światkiem 3 czy 4 takich sytuacji. Nie będę wspominał, że spacer chodnikiem to prawie jak sport ekstremalny, bo za każdym razem gdy idziesz i dostajesz podmuch w plecy od pędzącego auta zastanawiasz się kiedy ktoś straci panowanie i wpakuje się na krawężnik po czym w ciebie... Nie jestem zwolennikiem fotoradarów czy progów zwalniających. Jednak jeśli się nic z tym nie zrobi czy też nie da do zrozumienia kierowcom częstymi kontrolami prędkości, że nie tędy droga to kwestia czasu, gdy dojdzie do tragedii i ktoś zginie lub będzie kaleką. Niestety czasem inaczej się nie da przemówić do rozsądku jak karać lub utrudniając rozwijanie prędkości. Taka popołudniowa wizyta utwierdza też w jednym stereotypie : jaki jest najszybszy Passat? ten w kombi z GKA na klapie ;) 11:14, 10.08.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

LuzikLuzik

1 4

To idź do okulisty, bo Twój stereotyp powinien się GŁÓWNIE poszerzyć o GD oraz GA. 13:02, 10.08.2020


Do LuzikDo Luzik

3 0

Chyba dawno nie wchodziłeś na Express kaszubski, proponuję poczytać pozycję "Na sygnale"
Jedno auto w rowie, drugie w płocie, trzecie na drzewie jeszcze inne dachowało. I przeważnie mają niestety rejestrację GKA.
I dzisiaj jeszcze doszedł quad.
Mało?
13:56, 10.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LuzikLuzik

0 2

@Do Luzik
I to wszystko w tych Zaworach się wydarzyło? 16:28, 10.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Tak jestTak jest

4 0

Komentarz
Potwierdzam.Ruch jak na Marszałkowskiej a w weekend przede wszystkim przodują motocykliści szczególnie ścigacze a w dni powszednie jest masakra, szczególnie jak wracają z pracy od 16 w zwyż. Najlepiej wiedzą o tym mieszkańcy, którzy mieszkają przy tej drodze. Musimy spać przy zamknietych oknach, bo nawet okna trzyszybowe nie dają rady wygłuszyć hałasu. 22:44, 10.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PowiatPowiat

2 0

Zarządcą drogi ,o której mowa są władze powiat kartuskiego.
Wójt na zebraniu sołeckim na oglosił, że wspólnie z urzędnikami powiatu ustalili linię ciągłą na całej długości obszaru zabudowanego i ograniczenie prędkości 40/h przez cały obszar zabudowany.
Obiecanki cacanki !!!
Powiat potrafił tylko wyciąć krzaki koło tablicy obszar zabudowany od strony Chmielna. A farby na linię ciągłą wystarczyło tylko dla Chmielna. Dla Zawór zabrakło.
Kto by się przejmował Zaworami? Gdyby tak mieszkał tu jakiś polityk to zmienilo postać rzeczy.☹️

14:08, 11.08.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

PiS PiS

0 2

Na przykład z pisu ktoś 03:20, 12.08.2020


TerazTeraz

3 0

to i może z PiSu, ale przedtem przykład dawali PO-wcy. Jestesmy takim właśnie społeczeństwem. Kolesiostwo. To tylko dowodzi, że zwykły obywatel mało co może, jest tylko potrzebny jak są wybory. To wtedy się im przypomnimy. 13:58, 12.08.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%