Zamknij

List. Ciemna strona budowy OMT. "Państwo Polskie zniszczyło nam życie"

09:20, 28.08.2023 nadesłane Aktualizacja: 10:37, 29.08.2023
Skomentuj Zdjęcie ilustracyjne. fot.W.D. Zdjęcie ilustracyjne. fot.W.D.
reo

Drogi Czytelniku, jeżeli myślisz, że sprawa cię nie dotyczy, to wierz mi mylisz się - w każdej chwili może to ciebie również spotkać. Zderzysz się z machiną państwa, która ukarze Cię po wielokroć za to, że posiadasz, że pracujesz na to co masz, że płacisz podatki. Ja musiałem patrzeć na łzy rodziny, poczułem się bezradny, opluty i osamotniony - pisze pan Robert, którego dom w Miszewie wyburzono pod budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta.

Nazywam się Robert Kosmalski i wraz z żoną i dwójką dzieci mieszkałem w miejscowości Miszewo w województwie pomorskim w wybudowanym osiem lat temu domu jednorodzinnym.

Opiszę poniżej, jak Państwo Polskie potrafi zniszczyć życie normalnej rodzinie, która na wszystko zapracowała sama i był szczęśliwa oraz jak bezbronny jest każdy z nas w konfrontacji z aparatem państwowym.

W październiku zeszłego roku, w związku z budową Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej zostaliśmy wywłaszczeni zgodnie z aktualną formą ustawy wywłaszczeniowej w trybie wykonalności -natychmiastowym.

Opuścić własny dom

Opiszę najbardziej przystępnie i rzetelnie, jak ta decyzja i postępowanie z naszą rodziną wywróciło nasze życie i zdrowie do góry nogami.

Problemy zaczęły się już po przedstawieniu nieuczciwych, w naszej ocenie, warunków opuszczenia nieruchomości. Po pierwsze ustawodawca nie przedstawił żadnej oferty alternatywnego zamieszkania. Nikogo nie interesowało, gdzie będziemy mieszkać, do jakiej szkoły będą uczęszczać nasze dzieci, co zrobimy ze zwierzętami domowymi, które mogą stanowić problem w przypadku wynajmu mieszkania.

Przedstawicielka GDDiK-a stwierdziła w mailu, że niestety instytucja ma bardzo ograniczone możliwości, nie posiada w ofercie mieszkań zastępczych, ani wykwalifikowanego personelu, który pomógłby w poszukiwaniu lokalu zastępczego na wynajem, przy zapewnieniu utrzymania standardu funkcjonowania nas jako rodziny.

W trakcie bezdusznego procesu nikt nie brał pod uwagę faktu, że to nie my zabiegaliśmy o to wywłaszczenie, nikt nie przewidział, że dzieci chodzą do szkoły a my do pracy.

Więc, jeżeli ma się 30 dni na znalezienie lokum i przeprowadzkę domu, w którym będą akceptowane zwierzęta, będzie blisko szkoła to czasu jest niewiele na sen, pracę, uwagę, którą należy poświęcić dzieciom – (dzieci bardzo przeżyły zmianę miejsca zamieszkania), właściwie nie ma się życia.

Zaczynają się pierwsze koszty, notariusz, pośrednik nieruchomości – wszystkie wydatki są po naszej stronie. My na szczęście mieliśmy trochę odłożonych pieniędzy, ale myślicie, że kogokolwiek w tym procesie  interesuje, czy mamy na to pieniądze – nie, nikogo, to problem rodziny, że państwo zabiera ci dom.

Wycena... po zburzeniu domu

To czy ma się czas na to wszystko, urlop na przeprowadzkę (min. 2 tygodnie) nikogo nie interesuje, na szczęście mój przełożony jak i firma mają wysoki próg empatii.

Aby dom zdać trzeba odłączyć wszystkie media, być wymeldowanym, dom wyczyszczony z ruchomości. I tu następny problem: np. Energia, PGNiGE - nie interesuje „ich” pismo o wywłaszczeniu i to, że mamy na to 30 dni. W przypadku późniejszego wydania traci się 5% wartości nieruchomości.

Samemu – zderzenie ze ścianą, więc człowiek zaczyna rozumieć, że bez prawnika nie poradzi sobie – dodatkowe koszty, oczywiście na pomoc państwa, które nas wywłaszcza nie ma co liczyć.

Udało się, prawnik pomógł, zdałem dom zgodnie z terminami ustawowymi, wszystkie ruchomości zabrane, ale zabudowa kuchni, osprzęt zabudowany, wykończone łazienki, nasadzenia około 860 szt. wszelakich drzew i roślin zostają.

Nastał czas oczekiwania na wycenę/operat. Wycenę otrzymaliśmy po wielu monitach w marcu 2023!!!

Tak, wiem, powinna być do 30 dni, ale jak widać nikogo to nie obchodzi. Ale to dopiero początek koszmaru. Ustawa jasno określa, kiedy i na jakich zasadach powinna zostać wykonana wycena. Wycena została wykonana po zburzeniu domu!!! TAK, po zburzeniu, nikt nas o fakcie wizji na nieruchomości nie zawiadomił, choć powinien, nikt nie kontaktował się, żeby porozmawiać, wypytać.

Czekając na wywłaszczenie wiedziałem, że trzeba się przygotować, przeczytałem przepisy i wiedziałem, że wycena powinna być sporządzona na dzień wydania decyzji. Ciężko samemu wycenić własny dom, gdzie jest się emocjonalnie z nim związanym, więc zleciliśmy wycenę biegłemu rzeczoznawcy, który sporządził operat zgodnie z ustawą na dzień wydania decyzji – następne koszty. Rzeczoznawca był w domu, dokonał wizji, wykonał dokumentacje zdjęciową i opisową.

Wracając do otrzymanej wyceny od państwa, tu nastąpił kolejny, ale najdotkliwszy cios. Wycena (cały czas pamiętajmy, wykonana po zburzeniu) zaniżona o 50%!!!!! Tak, to nie pomyłka. Wycena wykonana przez biegłego rzeczoznawcę wynajętego przez nas opiewała na kwotę: 1.270.000 PLN za ośmioletni dom 91 m2 plus garaż 21m2.

Dom w wysokim standardzie energetycznym, nasadzenia, działka 1076 m2, ogrodzony, kostka, drewutnia, „plac” zabaw córki, domek dziecięcy, ogródek grillowy itp. Dom pod klucz, kompletnie wyposażony – do zamieszkania, w idealnym stanie i wysokim standardzie. Wycena sporządzona w terminie wydania orzeczenia, była faktyczną wartością całej nieruchomości.

Zero negocjacji

Wycena sporządzona przez biegłego rzeczoznawcę majątkowego powołanego z urzędu, za tą samą nieruchomość to: 632.000 PLN!!!! Proszę sobie sprawdzić w jakiej cenie można nabyć nieuzbrojone działki w tych okolicach, nie mówiąc o tym, czy za przedstawioną przez państwo kwotę byłbym w stanie kupić podobną nieruchomość w podobnym standardzie? – to chyba nie wymaga komentarza, ale sprawdziłem, nie stać nas byłoby nawet na zakup jednego lokalu w szeregu o powierzchni 70 m2 z ogródkiem 40 m2 bez garażu w stanie developerskim!!! w tej samej okolicy.

Wycena/operat z urzędu zawiera mnóstwo błędów/nieścisłości nawet w określeniu samej powierzchni nieruchomości. Następstwem tego była nasza pięciostronicowa odpowiedź wykazująca błędy i uchybienia. Dołączyliśmy do pisma naszą wycenę – wg. opinii eksperta „urzędowego” (nikt nie wie jakiego, żadnych nazwisk, kompetencji) nasza wycena jest wadliwa – dziwnym trafem tylko w opinii „tego” tajemniczego eksperta.

My terminów musimy przestrzegać i odpowiedź została wysłana w ciągu 14 dni, czyli w marcu. Na odpowiedź do naszych zarzutów musieliśmy znów poczekać do lipca 2023 r. (na marginesie, złożyliśmy zażalenie na zwłokę urzędniczą – dostaliśmy odpowiedź, że skarga jest niezasadna).

Na zeskanowanym naszym piśmie, rzeczoznawca wybrany z urzędu dopisał regułki i w każdym podpunkcie – "nie zasadne". Więc nasze, prawników i biegłego rzeczoznawcę zastrzeżenia zostały odrzucone w całości.

Zaproponowaliśmy negocjacje, bezskutecznie - nie negocjują, bo i po co, dom zburzony. Jakie mamy wyjście w tym opiekuńczym państwie?

Na tym etapie składamy dokumenty do Komisji Arbitrażowej Rzeczoznawców Majątkowych. Tak, są to kolejne koszty dla nas i to niemałe. Czas ucieka, inflacja nie zwalnia, łatwo policzyć, ile tracimy miesiąc po miesiącu na przedłużającej się procedurze. Czemu nas tak traktują?

Wiele osób poddało się i to jest taka taktyka - doprowadzić do skrajnego wymęczenia, bezsilności, ruiny finansowej mieszkańców, żeby w efekcie wyczerpania przyjąć proponowane (zaniżone) odszkodowanie. W tym czasie płacimy kredyt hipoteczny za dom, którego już nie ma. Jeżeli sprawa przejdzie do sądu cywilnego to trzeba będzie wpłacić 5% wartości pozwu.

Po co to piszę? Z dwóch względów.

Drogi Czytelniku, jeżeli myślisz, że sprawa cię nie dotyczy, to wierz mi mylisz się - w każdej chwili może to ciebie również spotkać. Zderzysz się z machiną państwa, która ukarze Cię po wielokroć za to, że posiadasz, że pracujesz na to co masz, że płacisz podatki.

Bezradność i łzy

Zniszczy Ci dotychczasowe życie, obedrze z planów, marzeń, pieniędzy, godności, bezpieczeństwa i wiary w sprawiedliwość, z dnia na dzień.

Ja musiałem patrzeć na łzy rodziny, poczułem się bezradny, opluty i osamotniony.

Mężczyźni nie płaczą, ale potrafią pęknąć. Mnie ten ciężar przygniótł. Po trzech miesiącach nieobecności w pracy ze względu na stan psychiczny, nadal leczę się psychiatrycznie z depresji i stanów lękowych za pomocą środków farmakologicznych, żona również.

Dzieci już się tak często nie śmieją, spać po nocach nie mogą, czasami żyć się nie chce, do tego doprowadziła nas polityka Państwa. To „zafundowało” mojej rodzinie

Państwo, które ma na sztandarach „RODZINA JEST NAJWAŻNIEJSZA”. Po drugie, może ktoś kto to przeczyta, będzie miał moc sprawczą/kontrolną, aby nam pomóc. Wyślemy te pismo wszędzie, gdzie tylko się da, nawet do Rzecznika Praw Obywatelskich i posłów z regionu.

Chcemy, aby ten „list” dotarł do jak największego grona ludzi, aby mogli zobaczyć jak naprawdę wygląda poszanowanie praw obywatela w naszym kraju, prawa do własności i co może spotkać każdego z nas.

To jest ten moment, aby sprawdzić, czy Ci wszyscy politycy, instytucje państwowe, naprawdę chcą pomóc ludziom takim jak my, którzy są zdani na bezduszność i pazerność aparatu państwa. Bardzo byśmy chcieli, aby nasza sytuacja była początkiem publicznej debaty o konstytucyjnym prawie do posiadania, wolności i samo stanowieniu.

Z wyrazami szacunku,
Robert Kosmalski

(tytuł i śródtytuły od redakcji)

(nadesłane)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(45)

podatnikpodatnik

43 6

Widać że jeszcze dużo walki przed Panem nich Pan wyśle pismo do posłów ziemi Gdańskiej i do Premiera Morawieckiego i do Kaczyńskiego przecież oni twierdzą że dbają o Polskie rodziny a na Pana przykładzie widać tą dbałość.
Życzę Panu dużo sił i zdrowia dla całej rodziny. 10:32, 28.08.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

MiszewoMiszewo

14 5

Niech Pan wyśle pismo do burmistrza on wszy stko załatwi jak mieszkańcom otomina 10:49, 28.08.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JędrzejPJędrzejP

20 19

Naprawdę szczerze Państwu współczuję. Uważam jednak, że wiązanie tej sytuacji z konkretną partią jest zupełnie nietrafione, gdyż takie sytuacje (bądź co bądź potworne) działy się również za innych rządów. Można znaleźć masę artykułów o poszkodowanych w podobny sposób, jednak w czasach za panowania innych partii. Tak niestety działa aparat Państwowy. 10:52, 28.08.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Czyli powiadaszCzyli powiadasz

10 8

Jędrzeju, że to wina Tuska ... zgadłam ?? Szkoda, że nie rządzi PiS - bo wtedy to byłoby uczciwie, doh jo ?? 11:07, 28.08.2023


HmmHmm

8 4

Zaczął grozić kijkiem to wyciągnęli szable. Nie wszystkich potraktowano tak samo. 10:58, 28.08.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

WkurzonaWkurzona

5 4

Bo kto *%#)!& ten odpuścił złodziejom. 12:27, 28.08.2023


UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


Czy przeczytałeśCzy przeczytałeś

0 0

zakłamany ruski śmieciu co spotyka tego człowieka ??
Wiem .... wiem, ty na jego miejscu całowałbyś bacisko, które cię chlaszcze po grzbiecie i wył z zachwytu:
Pis akbaaaar, pis AkbAAAaaar !!! 11:13, 28.08.2023


straszne straszne

23 4

Państwo i jego instytucje nie szanują nikogo ani niczego. Politycy potem opowiadają w tv jak to wspaniale jest, ale w tym samym czasie ludzie przeżywają dramaty. Ty obywatelu musisz się trzymać terminów i przestrzegać przepisów, ale urzędnik i instytucja może mieć to w d***. Jesteś nikim dla tych co mają władzę. Potrzebują ciebie tylko na chwilę przed wyborami, potem mają ciebie gdzieś 11:12, 28.08.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Pisiorek@Pisiorek

3 6

Piszesz, że popierasz pis i Putina. Ciekawe zestawienie 11:28, 28.08.2023

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

To logiczne !To logiczne !

2 3

Pro-kacapski śmieć popiera Putina oraz Liliputina, jakżeby inaczej ??? 11:48, 28.08.2023


Pisiorek Pisiorek

Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


donald co autostradydonald co autostrady

10 22

No cóż wszyscy chcą nowoczesnych dróg,ale tylko nie po moim polu. 12:05, 28.08.2023

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Do wyżej Do wyżej

8 2

Powinni być otoczeni wszelkim wsparciem i szacunkiem. Widać, że żyjemy w dzikim kraju. 15:57, 28.08.2023


UpUp

4 5

I było, procedury trwały ponad dwa lata a wypłata często przekraczała wartość rynkowa, czego ty więcej chcesz ? 16:27, 28.08.2023


AhaAha

14 25

Kolejny artykol anty PiS takich będzie coraz więcej im bliżej będzie do wyborow 12:11, 28.08.2023

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

zzzzzzzzzzzzzz

22 3

Nie chciałbyś znaleźć się w takiej sytuacji więc nie pisz bzdur. 12:28, 28.08.2023


ajaxajax

10 1

Włącz tvp tam tylko chwalą.
Członkowie pis nie przywykli do krytyki swoich działań, na Białorusi to normalne. 16:13, 28.08.2023


@zzzz@zzzz

3 2

Nikt by nie chciał i prawdopodobnie nikt się nie znalaL, chyba że byłeś uparty i do samego końca stawels okoniem. 16:25, 28.08.2023


EwaEwa

0 5

Dlaczego pis mieszasz z wywłaszczeniem. 8lat mieszka nie liczył kosztów eksploatacji pewnie i chce jak za nowe z górnej półki 12:37, 29.08.2023


@Aha@Aha

23 2

w tym liście nie ma ani słowa o pisie. Ale widać wszyscy wiedzą z czym należy kojarzyć wszelkie opisane problemy. 12:19, 28.08.2023

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

FaratusFaratus

8 4

*Państwo, które ma na sztandarach RODZINA JEST NAJWAŻNIEJSZA* - jak to nie jest o pis, to o kim? 15:31, 28.08.2023


@Faratus@Faratus

13 2

No, ale gdzie w tym zdaniu jest o pisie? Tam jest o rodzinie. I faktycznie nasi /władcy/ cały czas pięknie opowiadają o rodzinie, ale jak przychodzi co do czego to taka rodzina dostaje nieźle po d***. I tyle w temacie 15:52, 28.08.2023


Do wyżej Do wyżej

2 1

O Watykanie. 15:58, 28.08.2023


UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


Moze by tak Moze by tak

3 8

Bojkot Orlenu 12:55, 28.08.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OwcaOwca

5 22

Znalazł się jeden ,,pokrzywdzony " i od razu wszyscy mają być pokrzywdzeni, albo są. Otóż nie. No ale cóż znalazła się czarna owca co myśli że wszyscy będą beczeć jak ona. 14:26, 28.08.2023

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Owco! ?Owco! ?

17 5

Tych poszkodowanych jest dużo więcej niż jeden, może ten jeden był na tyle odważny, żeby tupnąć nogą? Albo kopytkiem jak wolisz? 14:38, 28.08.2023


Do upDo up

2 10

Tia ? I gdzie oni są ? Skąd wiesz że było ich więcej ?

Z kodo ty robisz idiotów ? 16:23, 28.08.2023


Okropne Okropne

11 6

Nie mieści się w głowie. Żyjemy widać w dzikim kraju. 16:01, 28.08.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

InfoInfo

8 14

Co to za stek bzdur ? Teraz straciłem jedna nieruchomość (Gdynia) i wyglądało to zupelnie inaczej. Znowu drewka robi pod publiczkę ? Byle oczernić 16:22, 28.08.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Złote klamkiZłote klamki

4 4

Ale wycena. 16:29, 28.08.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

IceweinerIceweiner

6 2

Nie ma dziennikarstwa są tylko tuby propagandowe czarnych i czerwonych. Trzeba wywrócić ten stolik. 17:26, 28.08.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Załatwili Załatwili

2 2

Specustawą wszystko . 18:03, 28.08.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KickKick

5 7

Może niech sobie autor odpowie kiedy została wydana decyzja środowiskowa dla tej inwestycji (OMT). Jeśli ktoś ignoruje takie fakty, i mimo to buduje dom na drodze, to tak to się kończy. 18:21, 28.08.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KotKot

11 1

Jasne. To już któraś z kolei budowana duża droga i jakoś nie było protestów, poszkodowanych. Cisza. Tutaj coś musiało pójść nie tak. 18:32, 28.08.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ZenZen

4 3

Wybory,trzeba Pisowi dowalić 08:07, 29.08.2023


…

10 0

Rozumiem, że redaktor przeprowadził śledztwo w tej sprawie, porozmawiał z wymienionymi instytucjami? Jakie jest ich stanowisko? 19:34, 28.08.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PrzypuszczamPrzypuszczam

8 1

że rząd nie ma na celu utrudniania życia w tym przedmiotowym temacie lecz te zakute pały urzędnicze działając opieszale niesprawiedliwie bez skrupułów krzywdząc finansowo człowieka na tym terenie administrowania.Nagłośnić sprawę w mediach .Życzę wytrwałości i powodzenia. 23:50, 28.08.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AntonAnton

3 1

Dokładnie tak to wygląda. 07:52, 29.08.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JAJA

8 5

Wyssane z palca,Drewka sam to napisał 08:05, 29.08.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

doh jodoh jo

2 0

to jest jakas nowela pisana na zamowienie Moja rodzina przszla podobne wywlaszczenie w czasie komuny zaden sprzeciw nie ma szans tylko polubowne negocjacje Zycze zdrowia! 14:41, 29.08.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

morganmorgan

0 0

Dokładnie: polubowne negocjacje! Pan Robert nie zna znaczenia tych słów. Od razu udowadnia swoją wyższość i rację, jak typowy narcyz. On nie wie co to empatia wobec innych, jednak wymaga jej w stosunku do siebie. Nie wie, że to powinno działać w obie strony. Oczywiście, jeżeli nawet w połowie przeszli to co opisuje, to współczuję dzieciom, bo żadne dziecko, absolutnie nie powinno tego przeżywać. Ale, niestety, miałam okazję znać tego człowieka osobiście i przez niego przeszłam podobne piekło, które trwało ponad dziesięć lat a wspomnienia są do dzisiaj. Wycena domu łącznie z działką zawyżona o dobre 30%, łatwo sprawdzić. Ceny rynkowe podobnych nieruchomości nie są tajemnicą. No chyba, że zostały doliczone "straty moralne". Za moje "straty moralne" nie otrzymałam zadośćuczynienia od tego Pana. Aż chce się powiedzieć: karma wraca. Brutalne, ale do bólu prawdziwe. Również życzę zdrowia. 07:18, 11.09.2023


Piotr 875Piotr 875

2 1

trochę dużo sobie wyceniliscie, chcieliście zarobić z naszych pieniędzy? chcieliście okraść skarb państwa? dobrze że was cwaniaczki ustawili ? 17:49, 03.09.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Propa GandaPropa Ganda

0 0

Każdy właściciel nieruchomości uważa :" ale Panie,to są potężne pieniądze". I stąd idiotyczne wyceny.Cena prawdziwa to taka,jaką dałby ewentualny nabywca. Wplatanie" tragedii" dzieci bo np.zmieniają szkołę to tępy chwyt. Autostradami (jak w Niemczech) chcą jeździć wszyscy,ale nikt nie myśli o tym,że przez czyjąś ziemię muszą przebiegać. Ech,ludzie! 08:26, 20.09.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%