Czy wiesz, że rynek gier wideo w 2024 szacuje się na ok. 205,4 mld dolarów? Dla porównania rynek muzyczny i filmowy są warte odpowiednio 144 i 109 mld! Jak doszło do tego, że gry wideo zdominowały sektor rozrywki i zdeklasowały konkurencję? Zapraszamy, na krótką lekcję z historii!
Chyba nie jest tajemnicą, że zanim pojawiły się pierwsze hity, potrzebne były odpowiednie narzędzia. W końcu takie tytuły jak Super Mario, Pac-Man, czy Tetris nie pojawiły się z dnia na dzień. Nawet najlepsze klasyczne gry z lat 80. i 90. mają swoje korzenie jeszcze wcześniej. Na stronie Retrogry, która stanowi bogate źródło informacji o historii gier wideo, można dowiedzieć się więcej o tych pionierskich czasach. Pierwsze eksperymenty miały miejsce już w latach 50. i 60.!
Chodzi o tworzenie i wyświetlanie obrazów z pomocą komputerów. Pierwsza cyfrowa fotografia pochodzi z 1957 roku i miała zawrotne 176 pikseli! Mapowanie tekstur i powierzchni pojawiły się w kolejnym dziesięcioleciu. W ten oto sposób powstały pierwsze próby:
Totalny przełom miał miejsce w latach 70. i 80. – głównie za sprawą Atari oraz Nintendo. Wszystko dlatego, że firmy te rozwiązały jeden istotny problemy – dostępność. W tamtych czasach komputery były po pierwsze bardzo duże, a po drugie – bardzo drogie i słabo dostępne. Odpowiedzią były tzw. konsole domowe!
-Pong
-Asteroids
-Pac-Man
-Super Mario Bros
-The Legend of Zelda
-Metroid
Technologia cały czas parła do przodu i lata 90. przyniosły szerszy dostęp do komputerów osobistych. W Polsce ten trend był widoczny nieco później, niż na zachodzie. Nie tylko hardware (sprzęt) się rozwijał. Również software (oprogramowanie) dawało rewolucyjne opcje. W ten sposób powstały nowe gry i formaty, które są znane do dzisiaj:
Możliwości graficzne znacznie przyspieszyły po roku 2000 – w dużej mierze za sprawą technologii 3D. Pojawił się też problem. Sprzedawane wtedy komputery po 3-4 latach nie były już w stanie obsłużyć nowych gier. Odpowiedzią były konsole! Dominowały wtedy 3 marki:
Można powiedzieć, że do dzisiaj te firmy nadal dominują w sektorze. W międzyczasie nie brakowało kolejnych hitów. Grałeś w GTA 3, Halo: Combat Evolved lub Morrowinda?
Trzeba sobie jasno powiedzieć – największe produkcje z uznanych kategorii FPS, RPG, RTS cały czas są na topie. Oto dowody:
Pojawiło się jednak miejsce na inne formaty. Pojawili się niezależni twórcy, którzy eksperymentowali z nowościami na mniejszą skalę. Tak oto powstał Minecraft, który pozostaje kulturowym fenomenem i sprzedał ponad 200 mln kopii!
Na salony wjechały też gry mobilne jako odpowiedź na szeroki dostęp do zaawansowanych smartfonów, np. kultowy już Angry Birds.
Aktualnie mamy kilka trendów. Po pierwsze, statystycznie najwięcej osób gra na urządzeniach mobilnych. Po drugie, rozwój sprzętu komputerowego i technologii graficznych zwolnił i nie trzeba co parę lat nowego PC, żeby uruchomić aktualne produkcje. Mimo to, konsole cały czas trzymają się stabilnie, ponieważ zapewniają lepszą wygodę, większy ekran i parę innowacyjnych funkcji.
Wspomniane innowacje spoglądają w dużej mierze w stronę doświadczeń VR. Wirtualna rzeczywistość to nowy poziom realizmu. Choć jest już trochę gotowych rozwiązań – cały czas jesteśmy na początku Drogi. Cały czas w modzie pozostają gry zorientowane na budowanie społeczności oraz interakcji, np. Fortnite, LoL, Dota i podobne.
Wiele wskazuje na to, że jesteśmy aktualnie w ciekawym momencie. Technologicznie wyścig nieco zwolnił. Często nawet robimy krok w tył i wracamy do gier retro lub prostych grafik. Kolejną rewolucją będzie prawdopodobnie wirtualna rzeczywistość. Za dopracowanymi narzędziami, trzeba będzie jednak trochę poczekać. Socjalizacja natomiast od lat pozostaje i raczej pozostanie w modzie. Cały czas lubimy współdziałać i rywalizować w najróżniejszych formatach.