Zamknij

Historia gier wideo: od pikseli do globalnych megahitów!

14:29, 19.09.2024 art. sponsorowany Aktualizacja: 14:29, 19.09.2024

Czy wiesz, że rynek gier wideo w 2024 szacuje się na ok. 205,4 mld dolarów? Dla porównania rynek muzyczny i filmowy są warte odpowiednio 144 i 109 mld! Jak doszło do tego, że gry wideo zdominowały sektor rozrywki i zdeklasowały konkurencję? Zapraszamy, na krótką lekcję z historii!

Pionierskie eksperymenty (1950-1970)

Chyba nie jest tajemnicą, że zanim pojawiły się pierwsze hity, potrzebne były odpowiednie narzędzia. W końcu takie tytuły jak Super Mario, Pac-Man, czy Tetris nie pojawiły się z dnia na dzień. Nawet najlepsze klasyczne gry z lat 80. i 90. mają swoje korzenie jeszcze wcześniej. Na stronie Retrogry, która stanowi bogate źródło informacji o historii gier wideo, można dowiedzieć się więcej o tych pionierskich czasach. Pierwsze eksperymenty miały miejsce już w latach 50. i 60.!

Chodzi o tworzenie i wyświetlanie obrazów z pomocą komputerów. Pierwsza cyfrowa fotografia pochodzi z 1957 roku i miała zawrotne 176 pikseli! Mapowanie tekstur i powierzchni pojawiły się w kolejnym dziesięcioleciu. W ten oto sposób powstały pierwsze próby:

  • Tennis for two (1958) – symulacja stworzona na oscyloskopie przez Williama Higinbothama.
  • Spacewar (1962) – uznawana za pierwszą grę wideo, przygotowana przez zespół MIT na dużym komputerze uniwersyteckim.

Konsole domowe rewolucjonizują branżę (1970-1990)

Totalny przełom miał miejsce w latach 70. i 80. – głównie za sprawą Atari oraz Nintendo. Wszystko dlatego, że firmy te rozwiązały jeden istotny problemy – dostępność. W tamtych czasach komputery były po pierwsze bardzo duże, a po drugie – bardzo drogie i słabo dostępne. Odpowiedzią były tzw. konsole domowe!

  • Atari 2600 (1977) – konsola umożliwiała grę w domu i miała opcję wymiany kaset! To pozwalało na dostęp do wielu różnych tytułów. Znane tytuły na tej konsoli to:

-Pong

-Asteroids

-Pac-Man

  • Nintendo Entertainment System (1983) - konkurencyjna konsola od Nintendo. Konsola podpiła rynek z taki legendarnymi grami jak:

-Super Mario Bros

-The Legend of Zelda

-Metroid

Złote czasy gier PC (Lata 90.)

Technologia cały czas parła do przodu i lata 90. przyniosły szerszy dostęp do komputerów osobistych. W Polsce ten trend był widoczny nieco później, niż na zachodzie. Nie tylko hardware (sprzęt) się rozwijał. Również software (oprogramowanie) dawało rewolucyjne opcje. W ten sposób powstały nowe gry i formaty, które są znane do dzisiaj:

  • Doom (1993) – pierwsza gra, która zdefiniowała FPS, czyli po prostu strzelanki.
  •  Warcraft (1994) i Starcraft (1998). Totalne hity prosto z USA, od Blizzarda. To one dały początek seriom RTS.
  • Fallout (1997) – nadał ton do rozwoju gier RPG i rozgrywki fabularnej.
  • Baldur`s Gate (1998) – to za sprawą tej gry, format Dungeons&Dragons jest tam, gdzie jest.

Era 3D i powrót do konsoli (2000-2010)

Możliwości graficzne znacznie przyspieszyły po roku 2000 – w dużej mierze za sprawą technologii 3D. Pojawił się też problem. Sprzedawane wtedy komputery po 3-4 latach nie były już w stanie obsłużyć nowych gier. Odpowiedzią były konsole! Dominowały wtedy 3 marki:

  • Play Station (Sony)
  • Xbox (Microsoft)
  • Nintendo

Można powiedzieć, że do dzisiaj te firmy nadal dominują w sektorze. W międzyczasie nie brakowało kolejnych hitów. Grałeś w GTA 3, Halo: Combat Evolved lub Morrowinda?

Gry mobilne i niezależne (2010-2020)

Trzeba sobie jasno powiedzieć – największe produkcje z uznanych kategorii FPS, RPG, RTS cały czas są na topie. Oto dowody:

  • GTA V (2013) – ponad 145 mln sprzedanych kopii
  • Wiedźmin 3 (2015) – ponad 30 mln
  • FIFA 18 (2017) – ponad 24 mln

Pojawiło się jednak miejsce na inne formaty. Pojawili się niezależni twórcy, którzy eksperymentowali z nowościami na mniejszą skalę. Tak oto powstał Minecraft, który pozostaje kulturowym fenomenem i sprzedał ponad 200 mln kopii! 

Na salony wjechały też gry mobilne jako odpowiedź na szeroki dostęp do zaawansowanych smartfonów, np. kultowy już Angry Birds.

Współczesne gry

Aktualnie mamy kilka trendów. Po pierwsze, statystycznie najwięcej osób gra na urządzeniach mobilnych. Po drugie, rozwój sprzętu komputerowego i technologii graficznych zwolnił i nie trzeba co parę lat nowego PC, żeby uruchomić aktualne produkcje. Mimo to, konsole cały czas trzymają się stabilnie, ponieważ zapewniają lepszą wygodę, większy ekran i parę innowacyjnych funkcji.

Wspomniane innowacje spoglądają w dużej mierze w stronę doświadczeń VR. Wirtualna rzeczywistość to nowy poziom realizmu. Choć jest już trochę gotowych rozwiązań – cały czas jesteśmy na początku Drogi. Cały czas w modzie pozostają gry zorientowane na budowanie społeczności oraz interakcji, np. Fortnite, LoL, Dota i podobne.

Wnioski: Co wynika z historii gier?

Wiele wskazuje na to, że jesteśmy aktualnie w ciekawym momencie. Technologicznie wyścig nieco zwolnił. Często nawet robimy krok w tył i wracamy do gier retro lub prostych grafik. Kolejną rewolucją będzie prawdopodobnie wirtualna rzeczywistość. Za dopracowanymi narzędziami, trzeba będzie jednak trochę poczekać. Socjalizacja natomiast od lat pozostaje i raczej pozostanie w modzie. Cały czas lubimy współdziałać i rywalizować w najróżniejszych formatach. 

(art. sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%