Zamknij

W urzędach nie ma miejsca na symbole religijne? Prawnik odpowiada

20:59, 19.05.2024 Aktualizacja: 11:53, 20.05.2024
Skomentuj PAP PAP

Urząd to miejsce, w którym wyraża się majestat i istnienie państwa i nie ma w nim miejsca na symbole religijne - ocenił w rozmowie z PAP prof. Hubert Izdebski z SWPS. To są rzeczy nieuregulowane prawnie, więc trudno je oceniać - uważa z kolei były prezes TK Jerzy Stępień.

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski wydał zarządzenie, w którym wprowadził standardy równego traktowania w podległym mu urzędzie. Jak napisała w czwartek "Gazeta Wyborcza", "Warszawa jako pierwsze miasto w Polsce zakazuje krzyży w urzędzie, a urzędnikom eksponowania symboli religijnych na biurkach".

Sam Trzaskowski oświadczył, że nikt nie zamierza prowadzić w Warszawie walki z jakąkolwiek religią, ale Polska jest państwem świeckim, a Warszawa jest tego państwa stolicą.

Zapytany przez PAP o tę kwestię prawnik prof. Hubert Izdebski z Uniwersytetu SWPS ocenił, że choć w polskiej konstytucji nie ma mowy o państwie laickim, jak jest to w przypadku np. Francji, to jest oczywistym, że w urzędach publicznych nie powinny być prezentowane symbole religijne.

Urząd a symbole religijne

Dodał, że wyjątkiem są budynki historyczne, gdzie takie symbole były tam od zawsze.

- Jeżeli ratusz miejski znajduje się w gmachu wybudowanym dawno temu i historycznie znajdowały się tam symbole religijne i pozostały one w salach bądź innych pomieszczeniach, to oczywiście takie zarządzenie nie miałoby możliwości obrony. To są zabytki, które mają określoną integralność, ale jeżeli chodzi o nowe gmachy i coś, co nie stanowi ich naturalnego, historycznego wyposażenia to nie dość, że to się absolutnie broni, to jest to uzasadnione - podkreślił Izdebski, który jest m.in. współtwórcą ustaw o samorządzie terytorialnym i szkolnictwie wyższym.

Dodał, że inaczej jest jeśli chodzi o urzędników, którym - jak mówił - nikt w Polsce nie ma prawa zabronić noszenia krzyża lub innego symbolu religijnego na sobie.

- Tu trzeba odróżnić manifestację, czy dawanie wyrazu swoim poglądom, wierze, przynależności do jakiejś wspólnoty religijnej. Gdyby rzeczywiście zarządzenie prezydenta Trzaskowskiego sięgało tak daleko, to byśmy mówili, że zdecydowanie wykracza poza nasze rozumienie neutralności światopoglądowej i religijnej państwa - powiedział.

Izdebski odniósł się do przykładu Francji, gdzie - jak mówił - urzędnik nie ma prawa manifestować swojej wiary w sposób wyraźny.

- Wydaje mi się, że u nas tego rodzaju zapis byłby uznany za naruszenie tego, co można uznać za prawo do wyrażania swoich poglądów światopoglądowych i religijnych. Co innego urząd, który reprezentuje władzę publiczną - ocenił.

Pytany, czy kwestia ta powinna być uregulowana na poziomie centralnym, zaznaczył, że "chyba nie".

- Mówimy o rzeczach, które wynikają wprost z konstytucji i nie można wszystkiego regulować. Co więcej, są różne miejscowe zwyczaje. To powinno być rozważane lokalnie, przecież takie wnioski mogą zgłaszać radni - mówił. - Urząd to szczególne miejsce, bo to miejsce, w którym wyraża się funkcja, majestat, istnienie państwa. I o tym tylko mówimy.

Nieuregulowana kwestia

W ocenie Izdebskiego zarządzenie prezydenta Trzaskowskiego teoretycznie może zostać zakwestionowane przez wojewodę.

- Natomiast na ile możliwe jest zaskarżenie tego przez kogokolwiek do sądu administracyjnego jest kwestią uzasadnienia swojego interesu prawnego. Nie faktycznego, a prawnego i z tym myślę byłby problem, bo urzędnik musiałby wykazać, że ma prawo postawić sobie na biurku krzyż i ma w tym interes prawny, bo jego prawo wynika z takiego lub innego przepisu. Wątpię, żeby mu się to udało - zaznaczył.

Z kolei pytany o sprawę były prezes Trybunału Konstytucyjnego Jerzy Stępień podkreślił, że nie ma żadnych regulacji, które by mówiły, w jakich warunkach można symbole religijne zawieszać.

- To są rzeczy u nas nieuregulowane prawnie, także trudno poddawać je ocenie prawnej. Co najwyżej, można byłoby się zastanawiać, czy narusza to wolność religijną, ale to musiałby rozstrzygnąć sąd w jakiejś konkretnej sprawie - ocenił Stępień w rozmowie z PAP.

Zaznaczył, że pomimo braku regulacji prawnych, dana instytucja czy urząd może wprowadzić takie zasady. "Moim zdaniem kierownik instytucji może dokonać takiego posunięcia, ale może narazić się na zarzut naruszenia wolności religijnej. Wtedy te kwestie powinny znaleźć się w sądzie" - powiedział.

Zapytany, co takie rozporządzenie może oznaczać dla innych symboli religijnych takich jak np. krzyż w Sejmie, były prezes TK wskazał, że nie ma ono żadnego bezpośredniego przełożenia.

- Krzyż w Sejmie był zawieszany bez jakiejkolwiek podstawy prawnej. Był aktem działania jednego z posłów. Gdyby marszałek Sejmu postanowił zarządzeniem doprowadzić do zdjęcia tego krzyża, to mógłby to zrobić, narażając się oczywiście na konsekwencje polityczne - ocenił Stępień.

Dopytany z kolei, czy inne miasta mogą pójść śladem Warszawy i zakazać wieszania symboli religijnych w urzędach, ocenił, że "paradoksalnie rzecz biorąc, waga tej sprawy jest olbrzymia, ale z punktu porządku prawnego to zarządzenie techniczne".

Przestrzeń neutralna

W piątek prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski wyjaśnił, że chodzi o pewne uporządkowanie sytuacji wynikające z wielu pytań o to, czy urzędy powinny być miejscem, w którym eksponowane są symbole religijne. Podkreślił, że jest to szerokie zarządzenie, które dotyczy kwestii związanych z równouprawnieniem i zakazem dyskryminacji, natomiast wskazano w nim także, że przestrzenie w których są obsługiwani warszawiacy, powinny być neutralne.

Zapewnił, że "nikt nie zamierza prowadzić żadnej krucjaty, ani postępować w sposób dogmatyczny".

Trzaskowski uściślił, że zarządzenie nie dotyczy szpitali, szkół czy ośrodków pomocy społecznej. Przekazał, że uroczystości i wydarzenia organizowane w urzędzie m.st. Warszawy powinny mieć charakter świecki i być neutralne.

- Jeśli są natomiast organizowane uroczyści historyczne, jak obchody Powstania Warszawskiego, mamy tam elementy uświęcone tradycją i nikt tego nie będzie zmieniał, np. formuły, którą od lat mamy 31 lipca - mamy mszę świętą, to zostanie podtrzymane. Sami organizujemy często modlitwy ekumeniczne, choćby na Cmentarzu Wolskim - powiedział prezydent.

(mchom/ akuz/ ral/ mp/)

[ANKIETA]115[/ANKIETA]

 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(118)

aaateistaaaateista

11 26

A redaktorek czeka na komenyarze.

21:52, 19.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

katolikkatolik

98 64

Jako katolik uważam, że urząd to powinien być urząd. Niech krzyże wiszą w kościołach, jak ktoś chce w domu, czy w jakimś swoim prywatnym budynku. W urzędzie nie powinno być żadnych symboli i po kłopocie

22:58, 19.05.2024
Odpowiedzi:6
Odpowiedz

ChrlaskChrlask

21 31

Skoro tak uważasz to Katolikiem napewno nie jesteś!

17:38, 20.05.2024

EliszebaEliszeba

16 25

Taki z pana katolik, jak pana post.

Na zasadzie modli się pod figurą....?

19:36, 20.05.2024

m2marekm2marek

9 11

Jako człowiek, chrześcijanin i Polak uważam, że wolność to wolność. Nie da się wprowadzić tolerancji, nietolerując; zapobiec dyskryminacji, dyskryminując...

06:08, 21.05.2024

ZasZas

10 12

Ty jesteś katolik chyba taki jak ten profesorek co się wypowiada prawdziwy katolik to krzyży nie zdejmuje

08:16, 21.05.2024

Nico Nico

4 2

Dlaczego i co w tym złego?

09:30, 21.05.2024

OjciecOjciec

3 4

Z ciebie żaden katolik

20:35, 21.05.2024

InfoInfo

119 21

Na symbole religijne czyli krzyże ? Reszta jest ok ? W sejmie zdjąć krzyże ale świece chanukowe i inne żydowskie symbole już są ok

00:41, 20.05.2024
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Sekta pislamskaSekta pislamska

20 19

potrafi zapaskudzić KAŻDY symbol religijny swoim złajdaczonym, parszywym zakłamaniem.
Przez ostatnich osiem lat kościoły opustoszały w połowie, bo wlazł do nich pislam - wypychając z nich zbożne chrześcijaństwo - parafianie to widzą, słyszą i czują, dlatego wolą się modlić w domu 🛐

10:51, 20.05.2024

OkOk

10 7

Świece mogą być w Sejmie?

21:19, 20.05.2024

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


obronimy krzyźobronimy krzyź

145 60

Tęczowe flagi tylko mogą być,żydowskoe symbole i inne muzułmańskie .Ale tu jest Polska.Polska chrześcijańska.

06:50, 20.05.2024
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Marco Marco

17 17

Nie ma czegoś takiego jak Polska chrzescijanska poczytaj konstytucję natomiast co do ideologi wiary mogę sobie wierzyć i czcić co chce nawet krolawą myszki Miki to mi konstytucja wolnego czlowieka zapewnia a jak idę do urzędu nie idę się tam modlić tylko załatwić sprawy beż względu na to czy przedemna będzie żyd muzułmanin chrześcijanin buddysta czy wyznawca królawej myszki miki To proste.

16:01, 20.05.2024

BarabaszBarabasz

14 14

Mentalnie jesteś w X wieku. Obecnie coraz więcej ludzi myśli samodzielnie a nie przez proboszcza. Nikt nie chce narzuconej siłą religii. Wszyscy mają dosyc rozpychania się kk łokciami i hipokrytow purpuratów.

19:06, 20.05.2024

FfgfFfgf

126 59

Czego się lękacie ateisci wszelkiej maści?

07:09, 20.05.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Marco Marco

19 8

Mam poglądy ateistyczne nie po to żeby się bać tylko dlatego że potrafię czytać o obłudzie jaka sprawili mi i nie tylko tzw autorytety duchowne i ja mam wierzyć w to co propagują może wrócę do wiary jak naprawi się KK zmieni się konkordat ksiądz, będzie mógł zawierać związki małżeńskie wywala zboczeńców i zburzą pomniki z nimi związanymi arcybiskupów i innych świętych, co powiesz ze to przypadek jednorazowy ze KK ich nie chronił poczytaj jak kolesiów swoich przenosili .

16:26, 20.05.2024

popierampopieram

97 114

A ja uważam, że dobrze że ktoś się wreszcie za to wziął. Jest miejsce dla krzyża, jest miejsce dla innych symboli, ale to nie musi być w urzędzie. Są kościoły, są obiekty kultu religijnego i każdy kto chce może się tam modlić. Ale w urzędzie oczekuje się przede wszystkim załatwienia sprawy a nie świadectwa wiary.

08:26, 20.05.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Jojo Jojo

4 8

Świadectwo wiary urzędnika to rzetelne i zgodne z prawem załatwienie sprawy, a nie spychotechnika i o tym przypomina,wręcz mobilizuje Krzyż.

08:24, 21.05.2024

@popieram@popieram

105 54

Jakiś ty intelektualnie mocny wszystko pięknie brzmi. Zauważ tylko że komuną zalatuje z kilometra .

08:42, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GģddsGģdds

90 41

Letniemu katolikowi ro pewnie nie robi różnicy ale świadomemu katolikowi takie coś nawet przez myśl nie przejdzie

08:48, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


@Gģdds@Gģdds

84 28

A od kiedy katolicy się dzielą na letnich i zimowych? Albo się jest katolikiem albo nie jest. To chyba proste. Ale czy nie jest tak, że prawdziwy katolik to ma boga w sercu, a nie na ścianie, w urzędzie, na skrzyżowaniu czy w jakimkolwiek innym miejscu?

09:38, 20.05.2024
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Na pokazNa pokaz

12 1

Nie wiesz ,to odpowiem o tych niby katolikach.To ci co chcą ślub kościelny,albo komunia dzieci czy przyjazd na święta do rodziców.A na codzień to bierny.A i jeszcze jest jeden co sobie kapliczkę w domu postawił i na chlebie krzyż nożem kreślił.
Jest jeszcze taki jeden
.

10:23, 20.05.2024

@Na pokaz@Na pokaz

15 2

Czyli większość z nas to na pokaz tak?

10:35, 20.05.2024

Oprócz krzyżaOprócz krzyża

42 71

w każdym biurze powinien być klęcznik przed każdym biurkiem - dla wygody petenta ‼

09:41, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

HggffHggff

113 60

Każdy kto zaczyna walkę z Bogiem można powiedzieć że już przegrał..Jaka siła jest w krzyżu że tak się go boja

10:14, 20.05.2024
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

EUropejczyk EUropejczyk

22 6

Widzisz swój koniuszek noska. Bóg Indian Amerykańskich to np. Manitou, u Buddystów jest Budda, u Muzułmanów jest Allach i Prorok Mohomet, u Izraelitów Jahwe.......to o którym jednym Bogu dla wszystkich piszesz...może zastanów się nad swoją mentalnością.

13:14, 20.05.2024

Anna Anna

18 8

Nikt tu nie walczy z żadnym krzyżem. To jest urząd i przychodzę tu załatwić sprawy urzędowe. Jak będę się chciała modlić to pójdę do kościoła. Co w tym dziwnego? Jak chcę uprać ciuchy to idę do pralni a po zakupy do sklepu. Czy tam też powinny być krzyże?

21:44, 20.05.2024

KitKit

4 3

Niedouczony mądralo, Bóg jest jeden dla wszystkich, ten sam, tylko nazewnictwo Boga jest inne, tak jak napisałeś dla Indian będzie to Manitou, dla Żydów Jahwe itd.

10:13, 21.05.2024

Do kDo k

22 4

A gdzie napisałem o zimowych katolikach?

10:16, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

W każdym urzędzieW każdym urzędzie

32 25

na ścianie powinna wisieć tablica podzielona na dwie części: *DOBRE uczynki* oraz *ZŁE uczynki* - aby każdego dnia przed fajrantem urzędnicy zaznaczali ile których uczynków popełnili.
To powinno mieć duży wpływ na ich podwyżki (albo ich brak). Stańmy się prawdziwymi katolikami, jo ??

10:33, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DonekDonek

86 54

Mamy królową Polski więc krzyż jest poniekąd przypisany do symboli państwa Polskiego i powinny zostać, wszystkie inne nie

11:45, 20.05.2024
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

EUropejczyk EUropejczyk

12 4

Ty zacznij uczyć się historii Polski, bo Królowa Jadwiga, żona Władysława Jagiełły już siódmy wiek nie żyje a została żoną mając 12 lat od urodzenia. Królowa Bona była żoną Króla. Królów i Książąt było więcej.

13:08, 20.05.2024

RacjonalistaRacjonalista

9 4

Króla Polski to są mity i legendy nie mające żadnego ugruntowania w prawie.

14:51, 20.05.2024

Marco Marco

16 2

No tego jeszcze nie słyszałem mamy z tego co wiem prezydenta a królów to już dawno nie mamy nie w tej erze jesteś człowieku a to się przekłada na epokę średniowiecza z twojej strony

15:13, 20.05.2024

@Donek@Donek

50 55

Czyli twierdzisz, że w Polsce rządzi królowa? Jeśli tak to podaj jakieś przykłady podjętych ostatnio przez nią decyzji, albo w jaki sposób można się z nią skontaktować.

12:09, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

EUropejczyk EUropejczyk

61 23

Urząd państwowy i samorządowy musi być apolityczny, bez dyskryminacji Obywateli w każdym znaczeniu dyskryminacji oraz bezwyznaniowy, abym nie spotykał np. symboli islamskich ,

13:04, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JangosJangos

77 51

Co ta Warszawka tak się krzyża boi chyba ma coś na sumieniu. Zapewniam że Pan Bóg znajdzie tych tchórzy i odpowiednio ich Rozliczy.

13:16, 20.05.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

FinFin

21 7

Rozdział państwa od kościoła mówi ci to coś?

14:49, 20.05.2024

PolkaPolka

97 41

Bóg,Honor, Ojczyzna ,tak nasi ojcowie walczyli o Polskę, a teraz tak łatwo ja oddajecie, Nie zdejmę krzyża z mojej ściany,posłuchajcie tej pieśni,może ktoś się obudzi,katolicy nie osadzają ateistow,to ateistom przeszkadza nasza wiara

13:30, 20.05.2024
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Rodger Rodger

23 6

W domu to sobie wieszaj krzyże, ale urzad to jest urząd.

14:39, 20.05.2024

Marco Marco

20 2

Bóg Honor Ojczyzna
Oddajcie Bogu co boskie więc dlaczego ma to być urzad ,instytucja czy sejm w którym brak poszanowania i Honoru tym bardziej nie ma Ojczyzna pozostanie ale czy o taką ojczyznę jaka mamy toczone były walki napewno nie ,więc nikt ci nie karze krzyza zdejmować ze swojej sciany a urzedy to nie miejsca kultu wszelakich religii.

15:34, 20.05.2024

FinFin

59 26

Konstytucja wyraźnie mówi o neutralności religijnej państwa. A skoro tak to urzędach jedynym dopuszczalnym symbolem na ścianie powinno być godło Polski.

14:33, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Zbigi Zbigi

30 8

Kto *%#)!& robi te sondaże i dla kogo?Wczorajszy sondaż ponad 50 procent przeciwko symbolom w miejscu pracy.

14:36, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NiepewnyNiepewny

67 30

A co z tymi diabelnymi tęczowymi flagami ?

14:49, 20.05.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Gdy po deszczuGdy po deszczu

18 11

zobaczysz na niebie tęczę, to rzucaj w nią kamieniami i wygrażaj motyką, piśnięty biedaczyno 🤠🤣🤣

17:04, 20.05.2024

Marco Marco

42 48

Wreszcie mądra decyzja miejsce krzyza jest w kościele kto chce to u siebie w domu lub na cmentarzu a kto jest taki przeciwny to niech biblie poczyta tam jest napisane i wyjaśnione gdzie jest miejsce bo napewno nie w szkołach świeckich urzędach instytucjach i Sejmie ludzie tam powinni pracować a nie się modlić to również dotyczy w przypadku żydowskiego swieta w Sejmie hanuki czy jak tam brawo dla Pana Brauna to był właśnie dany przykład powagi instytucji jakim jest sejm a nie przejaw antysemityzmu .w pełni popieram dlatego pana Trzaskowskiego

14:55, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Rafał Rafał

63 21

"Paradoks krzyża – zgorszenie dla Żydów, głupstwo dla pogan, moc chrześcijan". Krzyż dla Polaków zawsze będzie znakiem zwycięstwa i hańbą dla naszych zdrajców.

15:06, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

starszy52 starszy52

62 35

Trzaskowski już raz przegrał wybory pr,ez paradę równości. Teraz też zaczyna, chłopie ty jeśli wierzysz to się módl o zdrowie bo o rozum już za późno.

15:35, 20.05.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

RozumnyRozumny

2 0

No właśnie. Rozum cię goni ale jesteś szybszy.

13:16, 21.05.2024

ObOb

51 47

Krzyż powinien wisieć w każdym urzędzie itd. Jesteśmy narodem

15:52, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MerMer

50 44

Krzyż powinien wisieć w każdym urzędzie,w szkole ,w szpitalu itd.Jesteśmy narodem chrześcijańskm.

15:55, 20.05.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Boss Boss

2 10

Szpital tak ale nie urzędy państwowe.

20:55, 20.05.2024

Adam45Adam45

38 27

Krzyże trzeba zdjąć, natomiast świece hanukowe mają zostać. Trzaskowski zapłaci za to przy wyborach

16:03, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Mer@Mer

33 5

A kto ci to powiedział? Nie jesteśmy państwem wyznaniowym.

16:18, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Momo Momo

39 20

We Francji urzędnik nie może manifestować swojej wiary ale na skrzyżowaniach ulic nie można przejść bo zatłoczone są przez klęczących inżynierów. Dziękuję za za taką wolność i takie prawo. Wolę krzyże w urzędach.

16:29, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Momo@Momo

17 13

To spróbuj przejść/przejechać ulicami u nas 30 maja.

16:32, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZnajomyZnajomy

16 8

Zajmijcie sie kwestia abym jako polak zostal polakiem przez rzadzacych nienawidze tego kraju

17:20, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZnajomyZnajomy

17 21

Bez Boga nie ma warszawy ani bez polaka polski bo nie czuje tego przez rzadzacych

17:23, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Urzędnik Urzędnik

35 7

Pracuję w urzędzie małej, kilkunastotysięcznej gminy. Od pięciu lat nie wiszą na śacianach krzyże, ponieważ szef tak postanowił. Nie zdarzyło się, żeby ktokolwiek z odwiedzających zwrócił na to uwagę.

17:26, 20.05.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

JaJa

5 0

Brawo i to jest normalność

10:14, 21.05.2024

@Urzędnik @Urzędnik

29 7

Czyli można...

18:07, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MichalpMichalp

33 29

Krzyż jest symbolem neutralnym. Nikogo do niczego nie zmusza. Cieszy oczy i serce wierzących. A dla ateistów to tylko dwa patyki jeden w poprzek drugiego. Jeśli ateista jest neutralny to krzyż mu nie przeszkadza. Ma dla niego takie samo znaczenie jak reszta ścian. Jeśli jednak chce walczyć i zmuszać do swoich poglądów będzie tego krzyża zakazywał. A to z wolnością i równością a nawet braterstwem nic wspólnego niema

18:43, 20.05.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

A co A co

2 0

z innymi wyznaniami? Dlaczego uczepiłeś się tylko ateistów?

11:11, 21.05.2024

BingoBingo

27 28

Do tej pory kżyż nie obniżał majestatu urzędu ale go nanawał i nikomu w załatwieniu jakiejkolwiek sprawy nie przeszkadzał.Teraz czas na poprawność poluryczną bo przyjadą niby muzułmanie no i im może się to niespodobać.Trzaskowski lewak i karierowicz kocha pieniądze wiec wszystko zrobi by się gôwnem pomazać.

19:03, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Michał Michał

34 29

Jak długo jeszcze kler będzie dyktował społeczeństwu jak ma żyć w co wierzyć etc.Maja w Polsce tyle kościołów że aż za dużo.kler do niczego mnie nie zmusi a państwo jest świeckie więc krzyże do kościoła i tyle w temacie

19:17, 20.05.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ElizabetaElizabeta

3 1

Przesadzasz, nikt nikogo nie zmusza do wiary w Boga. Wolny wybór. Nie przeszkadzają mi tęczowe flagi, świece hanukowe ani tym bardziej krzyż. Bo to się nazywa tolerancja

10:19, 21.05.2024

Eliszaba Eliszaba

35 33

Polska jest krajem, gdzie krzyż, Matka Boska są świętością. To jest nasza chrześcijańska kultura. I niech komuniści trzymają się od tych wartości z daleka.

19:34, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KtKt

32 31

Jestem za tym żeby krzyż był w urzędach

19:35, 20.05.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Boss Boss

7 3

A w domu zapewnie nie masz go na ścianie.

20:36, 20.05.2024

Baksik Baksik

30 26

Polska jest państwem świeckim i mamy już XXI w. A nie średniowieczne tak jak to wydaje się fanom kościoła.

20:06, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Eliszaba@Eliszaba

15 7

Ale czy ktoś ci zabrania w to wierzyć?

20:08, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Michalp@Michalp

32 15

Chyba nie masz pojęcia co oznacza krzyż. To nie jest neutralny symbol. Oznacza konkretną religię i konkretne wyznanie. I bardzo dobrze. Tylko niech się znajduje w miejscach dla niego przeznaczonych. Czyli w kościele, a nie w urzędzie.

20:10, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Boss Boss

21 9

Wchodzisz do urzędu jest krzyż i nikt się nie żegna to znaczy że jest to profanacja.

20:35, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Wd40 Wd40

8 18

Super robota szambiarzu.Co masz zamiar wykombinować przed wyborami prezydenckimi? Na amebę zagłosuję przeciwko tobie....

20:53, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Benek Benek

23 8

Nie każdy Polak jest chrześcianinem to co wieszać krzyże prawosławne, gwiazda dawida i relikwie muzułmańskie.

20:58, 20.05.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

HelaHela

1 5

Tu jest Polska

06:41, 21.05.2024

MarcinSMarcinS

23 10

Czekam kiedy przyjdzie czas na szkoły, których charakter jest również świecki. Religia do kościołów...

21:28, 20.05.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Anna Anna

5 0

Ja chodziłam na religię do salki katechetycznej w parafii i nikomu to nie przeszkadzało. Nie było problemu, że są okienka w planie lekcji i czy ocena z religii ma być na świadectwie? Było dużo prościej.

21:47, 20.05.2024

Ariel Ariel

11 18

Przyjęcie chrztu przez księcia Polan Mieszka I 966 r, tradycyjnie uważane za początek chrystianizacji Polski.
Są jakieś skargi na te krzyże, czy może geje i lezbijki czyją się dyskryminowane ? ce.y zaje...e !

21:49, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LoloLolo

18 8

Dlaczego Chazarstwo pali świece hanukowe w polskim sejmie ?!?!?!?!?! 😡😡😡

23:00, 20.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Kogut56 Kogut56

12 12

Powiem szczerze że kościół za dużo ingeruje w działania państwa wszędzie go pełno, nie ma byle oddania byle czego a fioletowe albo czarne kropidło jest dlatego trzeba to trochę ukręcić ale co do krzyży uważam że nie powinny nikogo razić w oczy raczej przyjrzałbym się innym chanukom albo tryzubom co by tego za dużo się nie rozłaziło po kraju

05:24, 21.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Symbole religijne maSymbole religijne ma

0 0

Joz195

05:51, 21.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

HelaHela

14 13

Krzyż powinien zostać, co komu przeszkadza. Dopiero palił chanuki w sejmie. Tu jest Polska a nie Polin.odczepcue się, od Krzyża.

06:39, 21.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Tu jest PolskaTu jest Polska

14 7

Co teraz po robi za cyrk aby krzyże zdjąć !jakos świece hanukinmoga być w sejmie i tam nikt się nie burzy a o nasz krzyż jest problem?wstyd! Jan Paweł się w grobie przewraca jak widzi co tu Po wyprawia

07:07, 21.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PolkaPolka

7 9

Jaką Polska ma królową? Mam nadzieję, że nie mówisz o tej, co z żołnierzem się puściła, a potem porobiła Józia a była wieczną dziewicą z kilkorgiem dzieciaków, bo jak tak to biegusiem do psychiatry

07:29, 21.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JaJa

5 4

W dupie to mam.

07:47, 21.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mat_ula@poczta.fm[email protected]

15 7

Krzyże były i powinny być komu to przeszkadza ale potem przychodzi .....to trwoga to do Boga.. jestem zdania nie wieszales nie zdejmuj .. Kto chce krzyż to znaczy że jest dobrym człowiekiem a jak chce zdjąć to co on wart?????

08:10, 21.05.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

HistorykHistoryk

2 1

To wysil trochę twoje szare komórki i spójrz w historię. Tam znajdziesz tych dobrych ludzi, którzy z tym właśnie krzyżem w dłoni wymordowali miliony innych. To właśnie mi przeszkadza.

13:40, 21.05.2024

RomoRomo

15 6

Pan Trzaskowski chce usunąć symbole religijne usuwać a na paradach równości jak obrażają wartości religijne to nic nie robi

08:13, 21.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Historyk Historyk

11 5

Polska od 966 jest państwem chrześcijańskim, natomiast to vco się teraz obserwuje to jest ewidentna walka z chrześcijaństwie i wszelką religią Polska była krajem tolerancji. Prześladowanie Kościoła było w czasie komunizmu i przy obecnym rządzie Tuska rozpoczęło się vna nowo i niech żadna pani w Sejmie nie mówi o tolerancji chyba, że ta działa tylko vw jedna stronę pomijając kwestie światopoglądowe. To nie jest wolność religijna

08:45, 21.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

85 latek85 latek

8 10

Tak, Polska opanowa przez czarną mafię, bezwzględna, zachłanną I zdemoralizowaną, o zezwiezeceniu. Czy kraj ma szansę wyzwolić się z pod jej buta?

08:51, 21.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZapytanieZapytanie

13 2

Czy zakaz dotyczy również menory w SejmieRP, to też w Warszawie?

08:55, 21.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NormalnyNormalny

10 8

Dla czego ma mi przeszkadzać krzyż w miejscu, gdzie pracują katolicy, albo półksiężyc tam gdzie pracują muzułmanie itd. Ktoś, kogo rażą symbole religijne ma problem ze swoją tożsamością i poczuciem własnej wartości. To że wyrażam w pracy to w, co wierzę nikogo nie dyskryminuje ani nie obraża.

08:59, 21.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

CykadaCykada

10 3

Historia kołem się toczy w latach 50 pan Bierut też wyrzucił krzyże z miejsc takich jak urzędy czy szkoły i powiescic kazał w zamian swój portret zrobił się jako Bog dzisiaj pod pozorem tolerancji uczuc innych a uczucia katolików są deptane tęcza i inne ideologię są szanowamoj wniosek żenada

09:15, 21.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Obywatel Obywatel

11 2

Katolicy, znacie ten tekst:
"Nie będziesz miał bogów innych oprócz Mnie. Nie uczynisz sobie posągu ani żadnego obrazu tego, co jest na niebie wysoko albo na ziemi nisko, lub w wodzie poniżej ziemi"?
Macie odpowiedź na wasze obnoszenie się z symbolami religijnymi.
Ale kto z fanatycznych obrońców krzyża zna biblię i swoją religię? To pobożne życzenie....

09:29, 21.05.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

NormalnyNormalny

0 4

Ja znam, całą przeczytałem, miejscami po kilka razy. Manifestowanie wiary przez symbole to nie obnoszenie się. Dla czego Państwo ma być utożsamiane z niewiarą i zmuszać obywateli do tej niewiary?

09:46, 21.05.2024

Polak MałyPolak Mały

4 3

Nie bardzo rozumiem dlaczego neutralność światopoglądową ma oznaczać promowanie ateizmu.

Moim zdaniem neutralność polega na tym że wszystkie religie są traktowane tak samo. Dla ateisty krzyż, Gwiazda Dawida itd nie ma znaczenia.

Trzaskowski niestety ale się nie popisał. Nie rozumie lub udaje że nie rozumie czym jest neutralność światopoglądowa.

Twierdzenie, że przepisy ruchu które zakazują jazdy po alkoholu dyskryminują alkoholików nie ma sensu. Podobnie jest z religią. Jak osobę niewierząca mogą dyskryminować przykazania itd skoro

11:47, 21.05.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Polak nie małyPolak nie mały

0 1

Nikt nigdy nie powiedział, że rozumieć to prosta rzecz.

13:48, 21.05.2024

jorgjorg

7 2

nie jedno sztywne kolano uklękło - więc powolutku i Ci padną na twarz.

12:08, 21.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Christ-off Christ-off

4 3

Żadnych krzyży, żadnej tęczy, żadnej ukrainy. Obowiązuje powaga.

13:14, 21.05.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Katolik Katolik

0 0

PAN mój i Bóg mój
Króluj nam Chryste, Zawsze i Wszędzie AMEN ❤️ AMEN ❤️ AMEN ❤️

17:57, 21.05.2024

MatyldaMatylda

5 3

Pan Bóg jest wszędzie czy to Urzad czy teatr jeśl ten kto tam pracuje jest katolikiem ma prawo mieć krzyż czy na ścianie czy na biurku Trzaskowski niech zajmie się Warszawą a nie krzyzami

16:00, 21.05.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

KatolikKatolik

0 0

JEZU UFAM TOBIE
JEZU UFAM TOBIE
JEZU UFAM TOBIE
JEZU, Ty się tym zajmij ❤️🔥❤️

17:47, 21.05.2024

R-ichR-ich

2 0

To nie katolik.

16:44, 21.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Kaczor Kaczor

3 1

To jasne krzyż w kościele,i na ścianie w domu wierzącego,i na tym koniec,i nie ma co zwalać na tradycję,i podobne bzdety,chcesz obwieś, się krzyżami,medalikami itp,ale urzędy,komunikacja,zakłady pracy,szpitale szkoły,itd bez symboli religijnych,państwo świeckie i szlus

17:23, 21.05.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Katolik ♥️🙏♥️ Katolik ♥️🙏♥️

0 0

Pan Jezus , umarł,za nas na krzyżu,a krzyż mi o tym przypomina
+♥️+♥️+♥️

17:54, 21.05.2024

WiperekWiperek

2 2

To jeszcze niech wymarzą z historii od kiedy liczy się istnienie Państwa Polskiego, pierwszy hymn Polski.

17:47, 21.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Adam1952#Adam1952#

2 0

Czy mogę sobie na biurku postawić menorę?

17:49, 21.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Zabronienie krzyży wZabronienie krzyży w

3 1

Jaki z niego katolik a może boi się patrzeć na krzyż ,ale z Panem Jezusem Chrystusem nie wygra

19:30, 21.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MmMm

3 3

A jak przeszkadza krzyż w pracy urzędnika ? To jest symbol katolika Polaka od tysięcy lat i nagle komuś przeszkadza ? Synagoga , meczet nie ale kościół katolicki tak ? To jest barbarzyństwo

19:41, 21.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZołzaZołza

2 2

Popieram

20:47, 21.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PrawdaPrawda

3 2

Wyrzucą krzyże a zaprowadzą chanukat, krzyż wywalają z przestrzeni publicznej podczas gdy sami paradują w jarmułkach odpalając świece satanistyczne (chanukowe).

21:12, 21.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Szaleństwo Szaleństwo

3 3

Idąc dalej trzeba zabronić urzędnikom noszenia krzyżyków lub wizerunków Matki Boskiej na szyji na łańcuszku bo jak nieopatrznie wypadnie spod bluzki to obrazi w Polskim urzędzie czyjąś odmienność . Podobnie proponuję z czapek funkcjonariuszy usunąć polskiego orła bo może akurat komuś to przeszkadza i wolałby oglądać w tym miejscu coś innego. Proponuję też nie używać zwrotów grzecznościowych Pani Pan tylko wrócić do obywatela i Wicie Rozumicie towarzyszu

21:21, 21.05.2024
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

mopsekmopsek

0 0

Tak powinno byc. Nie rozumiesz, na POKAZ!!!!! sa linie lotnicze, ktore zakazuja obnoszenia sie z symbolami religijnymi w czasie pracy, rozumiesz? Ty wiesz z kim masz kontakt?, moze on musi Ciebie jako katolika czapke z glowy zdjac???

14:47, 22.05.2024

Dżaga Dżaga

3 2

To proszę powiesić również gwiazdę Dawida, półksiężyc, krzyż prawosławny: symbole wszystkich religii zarejestrowanych w Polsce! Dlaczego ma wisieć tylko katolicki symbol?!?

21:23, 21.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mopsekmopsek

1 0

Po tych czasem nawet prymitywnych wpisach widac, ze ci co pisza nie rozumieja istoty sprawy. Jezeli oni mysla, ze tylko ci niby katolicy, bo oni nawet o wierze nic nie wiedza, powtarzaja to co uslyszeli. JUezeli chociaz jeden bylby innej wiary, to ta wiekszosc nie ma prawa sie swoimi wierzeniami , afiszowac, lub jeszcze gorzej , przesladowac tego innego. Na tym polega religia i wiara, w to co kazdy chce wierzyc. Tutaj od razu widac istote sprawy, dla nas ma wiszec wszedzie krzyz, a dlaczego??? kosciolow macie za malo? jaka roznica jest miedzy urzedem a kosciolem? moze ktos sie zaduma i powie, nie jest trudne.Widac, ze inni nie maja zadnych praw, oprucz pokazania na pokaz symboli katolickich, tych to nawet nie rozumieja, bo to prawadzi prosto do dyktatury wiekszosci. Amen.

14:44, 22.05.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%