Zamknij

Opinia. Otwarcie OMT i co dalej? Chwaszczyński punkt widzenia

nadesłane 06:59, 27.06.2025
Skomentuj fot.W.D. fot.W.D.

Chcemy zaapelować do wszystkich mieszkańców Chwaszczyna i okolic o jeszcze trochę cierpliwości i pozytywne wsparcie zaangażowania naszych samorządowców - piszą Gabriela Wysocka, Aleksandra Nosel, Jolanta Wiercińska odnosząc się do kwestii połączenia drogowego OMT z Chwaszczynem. 

W dniu 18 czerwca br. oficjalnie oddano do użytku odcinek Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta z Chwaszczyna do Glincza. Kończy się tym samym 15 letni okres planowania, projektowania i budowy tej ważnej ponadlokalnej trasy.

Głównym celem tej inwestycji rządowej jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, w tym TIRów poza centrum Chwaszczyna, Tuchomia, Miszewa i Żukowa, tym samym odkorkowanie dotychczasowej DK 20. Warto wspomnieć, że DK20 (ul. Gdyńska) jest już z mocy prawa drogą wojewódzką i zarządza nią Zarząd Dróg Wojewódzkich. Jednakże przez najbliższe 3 miesiące będzie prowadzona dalsza budowa łącznic w ramach "Węzła Chwaszczyno", które umożliwią bezpośredni wjazd z OMT na Trasę Kaszubską oraz z Trasy Kaszubskiej na OMT z pominięciem naszych dróg lokalnych.

Do chwili zakończenia tych prac pojazdy jadące z kierunku Lęborka do Żukowa i z kierunku Żukowa w stronę Lęborka muszą „zawracać” na „Węźle Dąbrowa” czyli na wysokości Kaczych Buków (Rdestowa/ i wiaduktu w kierunku Krzemowej). To powodować będzie dodatkowe zatory na wiadukcie nad OMT – Krzemowa/Rdestowa, tym samym dojazd lokalny z Chwaszczyna do Gdyni ul. Rdestową będzie czasowo utrudniony.

Na to nakłada się okres wakacyjny/urlopowy i zwiększony ruch turystów oraz "testowanie" OMT i szukanie dogodnych dojazdów przez mieszkańców. Wszystko to powoduje, że dopiero w połowie września, gdy prace budowlane zostaną zakończone i wszyscy wrócą z urlopów/wakacji do codziennych obowiązków, a poranne i popołudniowe szczyty komunikacyjne wrócą do „normy”, będzie można obiektywnie ocenić, jak OMT wpływa na ruch lokalny i co należy poprawić.

W naszej opinii najbardziej wąskim gardłem komunikacyjnym będzie ul. Rdestowa i wiadukt w kierunku ul. Krzemowej w Gdyni, dlatego już na początku 2023 r. pismem radnego Jacka Fopke zasygnalizowano te obawy zarówno w Urzędzie Miasta Gdyni, jak również GDDKiA.

Te instytucje są w stanie, choćby poprzez zmianę organizacji ruchu, usprawnić przejazd w przedmiotowym obszarze. Mamy nadzieję, że tak się stanie i o to będziemy nadal wspólnie zabiegać.

Warto dodać, że II etap budowy OMT z Żukowa do węzła Gdańska Południe (stara obwodnica) jest planowany do oddania pod koniec 2025 r. Wówczas będzie wiadomo ile ostatecznie pojazdów pojedzie całą OMT do Gdyni i z Gdyni w kierunku Gdańska oraz jak zakończenie całości OMT wpłynie na ruch na starej obwodnicy, która nadal będzie ważna dla naszych mieszkańców.

Mamy nadzieję, że ruch na starej obwodnicy również ulegnie zauważalnemu zmniejszeniu zgodnie z zapowiedziami specjalistów.

Jest jeszcze jedna ważna kwestia w obrębie „Węzła Chwaszczyno”, którą chcemy przekazać tym samym przeciąć wszelkie spekulacje.

Od dłuższego czasu Radny Jacek Fopke publicznie relacjonuje postępy w sprawie budowy łącznika pomiędzy "Węzłem Chwaszczyno" a ul. Oliwską (DW 2018) na granicy z Gdańskiem.

Jego zaangażowanie podejmowane jest w porozumieniu z władzami sołeckimi, gminnymi i powiatowymi, a ma na celu doprowadzić do szybkiego wybudowania tego łącznika, tak aby mieszkańcy Chwaszczyna i okolic mieli dogodny wjazd na „Węzeł Chwaszczyna” (w tym OMT, Trasę Kaszubską) oraz DRUGI dojazd do Gdyni z wykorzystaniem wlotu z Nowej Kielnieńskiej.

Działania radnego Jacka Fopke, z nami konsultowane i przez nas wspierane, przynoszą konkretne pozytywne efekty. Przekonałyśmy się o tym ponownie w dniu otwarcia OMT, gdy zarówno pan marszałek Mieczysław Struk, pan starosta Bogdan Łapa, pani burmistrz Mariola Zmudzinska oraz pan wicewojewoda Emil Rojek potwierdzili, że porozumienie samorządów dla budowy łącznika, w tym również Gdyni i Gdańska, jest bliskie zawarcia i zostanie zrealizowane, tak szybko, jak to możliwe.

Liderem tego zadania jest Powiat Kartuski. Ponadto pan starosta Bogdan Łapa w rozmowie z nami podkreślił zaangażowanie radnego Jacka Fopke, zaś wicewojewoda Emil Rojek potwierdził wprost fakt zainicjowania współpracy samorządów i wicewojewody dla budowy łącznika przez Jacka Fopke.

Jesteśmy wdzięczne panu marszałkowi, panu staroście, pani burmistrz, pani prezydent Gdyni i Gdańska za owocną współpracę w naszej chwaszczyńskiej części metropolii.

Załączamy nagrania wypowiedzi pana marszałka oraz pana Starosty, które są potwierdzeniem stwierdzeń o zaawansowanej współpracy samorządów.

[ZT]68519[/ZT]

W tym miejscu chcemy zaapelować również do wszystkich mieszkańców Chwaszczyna i okolic o jeszcze trochę cierpliwości i pozytywne wsparcie zaangażowania naszych samorządowców, w tym Jacka Fopke.

Z całą pewnością nie ma tu miejsca na oszczerstwa, podważanie zaangażowania i medialny hejt. Współdziałajmy pozytywnie! O dalszych postępach będziemy Państwa informować.

Gabriela Wysocka – Sołtys Chwaszczyna
Aleksandra Nosel – Radna Rady Miejskiej w Żukowie oraz Sołtys Chwaszczyna w latach 2019-2024
Jolanta Wiercińska – Członkini Rady Sołeckiej Chwaszczyna, Radna Rady Miejskiej w Żukowie w latach 2018-2024 oraz Sołtys Chwaszczyna w latach 2015-2019.
(nadesłane)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(9)

Drogi drogiDrogi drogi

3 3

Chwaszczyno zawsze było roszczeniowe. Nie uważam za zasadne desygnowanie kilkudziesieciu mln zlotych na dodatkowy łącznik dla wsi (którą jest Chwaszczyno formalnie) zamieszkałej przez ok 4 tys mieszkańców z których pewnie połowa może będzie korzystała z tego łącznika codziennie. Jaki jest problem dojechać obecnym łącznikiem? Dodatkowo zwiększy się ruch na Oliwskiej a rondo w Chwaszczynie nadal będzie się korkować. Nowy łącznik jesli powstanie to za dwa lata. Do tego czasu wszyscy się przyzwyczaja do obecnego układu drogowego. Bez sensu. Ale Pan Fopke i Pani Wiercińska muszą istnieć bo wybory jeszcze daleko

08:07, 27.06.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

goosc goosc

12 2

"15 letni okres planowania" Chińczycy by to planowali 15 dni i się wzięli do pracy, to jakaś żenada, mija prawie 20 lat od pierwszych ustaleń obwodnicy, 20 lat !!! ile ludzi tego nie dożyło. Podziękowania dla włodarzy 3 city to jakiś żart, każdego powinno się zdegradować, tyle lat praktycznie nic się nie działo, a aut przybywa okrutnie, ile to wiara życia traci w korkach , ale haj$ brać z motoryzacji to tak tak. Już pomijam, że ryży z 3city, a obwodnica dzięki PiS powstała, za ich rządów to klepnięto.

08:22, 27.06.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

HihiHihi

0 0

Dobrze, że chociaż poprzedni Burmistrz Żukowa został zdegradowany. Ryłko se zdjęcia robił pod urzędami, jak pisma składa.

12:53, 27.06.2025

Maciej GMaciej G

8 2

TYLKO WINNI SIĘ TŁUMACZĄ. Trzeba było działać 4 lata temu a nie teraz. Teraz jest za późno. Drogie Panie, odbyło się chyba 10 spotkań, wypito 10 kaw i co? Nie ma żadnego podpisanego porozumienia, są tylko deklaracje.

08:32, 27.06.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kadencjakadencja

10 0

Dlaczego w poprzedniej kadencji ten temat zaniedbano Pani Wiercińska była radną i Pan Fopke również był radnym, to nie widzieli projektów budowy OMT.

09:02, 27.06.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

No właśnie No właśnie

1 0

Ta pańcia już jest poza RM i niech nie wraca.

12:55, 27.06.2025

Bubel w piz....Bubel w piz....

6 1

Jadący od Koscierzyny którzy skręcają na Gdańsk to jak maja zjechać z super nowej obwodnicy? I tak są wydawane nasze ciężko zarobione pieniądze. Na różne operaty czy badania ruchu. Szok

09:50, 27.06.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

serio?serio?

3 3

Jadąc z Kościerzyny pięknie się przed Żukowem wbija na obwodnicę i śmiga do Gdańska, tylko chyba ci którzy nie ogarniają jazdy po szybszych drogach nie ogarniają. Fakt, że trzeba się przyzwyczaić do zmiany trasy ale nawet jadąc z Kartuz wystarczy odbić na Glincz i śmigać do Gdańska. Tak, trochę więcej kilometrów ale nie stoi się w korkach tylko przyjemnie jedzie.

10:19, 27.06.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

SkuterSkuter

4 0

To w którym miejscu zjeżdża się na Gdańsk? Pytam bo nie wiem. Chyba że Miszewo, ale to nic nie daje czasowo. Z Kartuz też odstoisz swoje w Żukowie,

10:35, 27.06.2025

Hehehe Hehehe

3 0

Nakładł ludziom Kankowski do głów, że jak będzie OMT rozwiąże problem korków. Otóż to jest wybudowane tylko pod kątem ruchu tranzytowego, czyli odciążenia Obwodnicy Trójmiasta. I jeszcze nikt nie mówi o ruch w kierunku Kartuz - stolicy siedziby powiatu. Bo tam nic się nie zmieni. Oj, Wiecińska Pani z PO, próbuje znowu zaistnieć, jednak wygląd i prezencja, to nie wszystko. Oby nigdy już nigdzie nie została wybrana, co zresztą już się dzieje.

12:49, 27.06.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Ta droga Ta droga

1 0

Jest tylko dla obcych bo kaszubi ktorzy jada do
Zukowa kartuz sierakowic itd stoja nadal w kotkach

13:24, 27.06.2025
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MK2MK2

0 0

Dokładnie! A drogi w st Kartuz i dalej jak nie było tak nie ma, i dalej jeździj po krzakach, korkach i użeraj sie z bandą milicjantów stojąca za każdym rogiem i pilnująca, by przypadkiem jakiejś kury na wiosce nie rozjechać

13:32, 27.06.2025

Pan PPan P

2 0

Problemem OMT nie jest to, że powstała, tylko to jak ją zaprojektowano i zespolono z innymi inwestycjami.
1. Brak nowej Kielenskiej. Gdyby forsowania tą inwestycję to ruch w okolicach chwaszczyna i osoby by się rozluźnił. Niestety źle poprowadzono dialog między mieszkańcami a zarządcami.
2. Brak węzła w okolicach tuchomia. Powoduje to, że dużo osób nie korzysta z OMT. Mieszkaniec Tuchomia i okolic nie pojedzie nią ani do Żukowa ani do Gdyni, bo nie opłaca mu się wjeżdżać na OMT. Dodatkowo ci ludzie mają odwieczny problem z dobrym dojazdem do Gdańska, więc muszą pchać się albo przez PĘPOWO albo Chwaszczyno.
3. Brak dobrego połączenia z OMT do lotniska. Taka trasa rozluźniła by ruch lokalny w Baninie i ułatwiła by dostęp do OMT.
4 Brak dobrego połączenia z zachodem. Ani Kartuzy ani Bojano czy inne większe miejscowości nie mają dobrej infrastruktury dostosowanej do OMT. Z Kartuz przykładowo trzeba jechać przez już kotłujące się Przodkowo i na była już 20. A wszystko kumuluje się koło węzła Miszewo. Wraz z obwodnicą bania powinien powstać łącznik do Przodkowa wraz z jego obwodnicą.
5. Obwodnica Żukowa. Mieszkańcy prawie 10 tysięcznego miesta nadal będą się tłukli prze ich miasto, bo obwodnica nie uwzględnia węzłów na Armii krajowej do Pępowa czy w miejscu wiaduktu przed lniskami. Korki tam nadal będą BO STWIERDZONO, ZE TYLKO TRANZYT BEDZIE Z TEGO KORZYSTAŁŁ, co nest fundamentalnym błędem. Bo jadąc do Gdyni z Żukowa opłaca się wjechać przez Miszewo, a wjechać w samym Żukowie. Dodatkowo nie ma połączenia z DW i droga powiatową do Kartuz, co tylko sprawę pogarsza.
6. Brak połączenia OMT z Karczemkami. Wąskie gardło będzie kumulowało duży ruch pomiędzy lniskami, a kokoszka mi, więc tam sytuacjia się może nieznacznie poprawi.
Wychodzi na to, że administracja mimo dobrego pomysłu spaprala go, a przedmieścia Gdańska nadal będą tkwili w korku, a dodatkowy zjazd do chwaszczyna tylko schowa trochę problem pod dywan. Mimo otwarcia całego OMT zmiana będzie lekka, a wiele problemów pozostanie

12:31, 28.06.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu expresskaszubski.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%