Zniesienie abonamentu rtv i finansowanie TVP i PR z budżetu; likwidacja Rady Mediów Narodowych oraz ograniczenia w wydawaniu mediów samorządowych - to niektóre założenia projektu nowelizacji ustawy medialnej, który został opublikowany w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Według resortu kultury, który przygotował projekt nowelizacji, projekt może trafić pod obrady Sejmu na początku przyszłego roku.
Na początku listopada szefowa MKiDN Marta Cienkowska powiedziała, że projektowana ustawa opiera się na trzech filarach: niezależności władz, stabilnym finansowaniu oraz ograniczeniu wydawania prasy przez jednostki samorządu terytorialnego.
Odnosząc się do rozwiązań w zakresie prasy samorządowej, Cienkowska powiedziała, że projekt „wprowadza zasadnicze ograniczenia w wydawaniu mediów samorządowych wzmacniając jednocześnie niezależne media lokalne”.
„Wprowadzimy ograniczenia możliwości prowadzenia działalności na rynku medialnym przez JST. Ale za to uważamy, że słusznym jest żeby samorządy mogły wydawać biuletyny informacyjne" - wskazała Cienkowska.
Projekt zakłada wprowadzenie szerokiej definicji podmiotu publicznego, która obejmować będzie jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, państwowe osoby prawne w rozumieniu ustawy o zasadach zarządzania mieniem, spółki prawa handlowego, w których jednostki sektora finansów publicznych bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot finansują je w ponad 50 proc. lub posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego, a także spółki prawa handlowego tworzone przez jednostki samorządu terytorialnego.
W celu zapewnienia przejrzystych, proporcjonalnych i niedyskryminacyjnych procedur wydatkowania środków publicznych na rzecz podmiotów medialnych projektowane przepisy przewidują wprowadzenie obowiązku ustanowienia przez podmioty publiczne regulaminów zamówień na reklamę państwową, umowy dostawy lub umowy o świadczenie usług nabywanych od dostawców usług medialnych, dostawców platform udostępniania wideo, wydawców prasy oraz dostawców platform internetowych.
Regulaminy te będą musiały określać w szczególności procedury wyboru podmiotów, którym udzielane będą zamówienia, zawierać jasne kryteria wyboru podmiotów oraz przejrzyste reguły mające na celu dystrybucję środków publicznych szerokiej grupie podmiotów medialnych.
Zgodnie z projektowanymi przepisami podmioty publiczne będą musiały umieszczać regulaminy na swoich stronach internetowych a także w Biuletynach Informacji Publicznej. Ma to zagwarantować przejrzystość procedur wyboru i przyznawania środków publicznych.
Dodatkowo projektowana ustawa będzie nakładała na podmioty publiczne obowiązek przedstawiania do publicznej wiadomości:
Środki finansowe (ok. 2,5 mld zł) przeznaczane na realizację misji publicznej mają być przekazywane przez Ministra Finansów corocznie na rachunek zarządzany przez KRRiT. KRRiT będzie dokonywała podziału środków pomiędzy spółki publicznej radiofonii i telewizji na podstawie procedur określonych w przepisach ustawowych.
Projekt nowelizacji ustawy medialnej zakłada także likwidację Rady Mediów Narodowych, kompetencje organu przejąć ma Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.
(mp/)
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz