Zostało mało czasu!
0
0
dni
0
0
godzin
0
0
minut
0
0
sekund
Spraw bliskim radość
zanim będzie za późno!
Kup prezent
Zamknij

Nowe przepisy mają zakazać samorządom wydawania gazet. Mają być też regulacje odnośnie reklam

PAP 11:06, 06.12.2025 Aktualizacja: 11:19, 06.12.2025
Skomentuj PAP PAP

Zniesienie abonamentu rtv i finansowanie TVP i PR z budżetu; likwidacja Rady Mediów Narodowych oraz ograniczenia w wydawaniu mediów samorządowych - to niektóre założenia projektu nowelizacji ustawy medialnej, który został opublikowany w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Według resortu kultury, który przygotował projekt nowelizacji, projekt może trafić pod obrady Sejmu na początku przyszłego roku.

Na początku listopada szefowa MKiDN Marta Cienkowska powiedziała, że projektowana ustawa opiera się na trzech filarach: niezależności władz, stabilnym finansowaniu oraz ograniczeniu wydawania prasy przez jednostki samorządu terytorialnego.

Odnosząc się do rozwiązań w zakresie prasy samorządowej, Cienkowska powiedziała, że projekt „wprowadza zasadnicze ograniczenia w wydawaniu mediów samorządowych wzmacniając jednocześnie niezależne media lokalne”. 

„Wprowadzimy ograniczenia możliwości prowadzenia działalności na rynku medialnym przez JST. Ale za to uważamy, że słusznym jest żeby samorządy mogły wydawać biuletyny informacyjne" - wskazała Cienkowska.

Projekt zakłada wprowadzenie szerokiej definicji podmiotu publicznego, która obejmować będzie jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, państwowe osoby prawne w rozumieniu ustawy o zasadach zarządzania mieniem, spółki prawa handlowego, w których jednostki sektora finansów publicznych bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot finansują je w ponad 50 proc. lub posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego, a także spółki prawa handlowego tworzone przez jednostki samorządu terytorialnego.

W celu zapewnienia przejrzystych, proporcjonalnych i niedyskryminacyjnych procedur wydatkowania środków publicznych na rzecz podmiotów medialnych projektowane przepisy przewidują wprowadzenie obowiązku ustanowienia przez podmioty publiczne regulaminów zamówień na reklamę państwową, umowy dostawy lub umowy o świadczenie usług nabywanych od dostawców usług medialnych, dostawców platform udostępniania wideo, wydawców prasy oraz dostawców platform internetowych. 

Regulaminy te będą musiały określać w szczególności procedury wyboru podmiotów, którym udzielane będą zamówienia, zawierać jasne kryteria wyboru podmiotów oraz przejrzyste reguły mające na celu dystrybucję środków publicznych szerokiej grupie podmiotów medialnych.

Zgodnie z projektowanymi przepisami podmioty publiczne będą musiały umieszczać regulaminy na swoich stronach internetowych a także w Biuletynach Informacji Publicznej. Ma to zagwarantować przejrzystość procedur wyboru i przyznawania środków publicznych.

Dodatkowo projektowana ustawa będzie nakładała na podmioty publiczne obowiązek przedstawiania do publicznej wiadomości:

  • nazwy podmiotów, od których zakupiono reklamę państwową, dostawy lub usługi,
  • nazwy prawne grup kapitałowych, do których należą podmioty, od których zakupiono reklamę państwową, dostawy lub usługi,
  • całkowitą roczną kwotę wydaną na reklamę państwową, umowy dostawy lub umowy o świadczenie usług,
  • roczne kwoty wydane na reklamę państwową, umowy dostawy lub umowy o świadczenie usługi od poszczególnych mediów.
  • określenia procedur kontroli koncentracji przedsiębiorców pod kątem wpływu na pluralizm mediów i niezależność redakcyjną.
  • Nowelizacja przewiduje też likwidację abonamentu radiowo-telewizyjnego, który w ocenie resortu kultury nie zapewnia stabilnego finansowania mediów publicznych, a także jest „archaicznym tworem” i „bardzo słabo ściągalną opłatą”. 

Środki finansowe (ok. 2,5 mld zł) przeznaczane na realizację misji publicznej mają być przekazywane przez Ministra Finansów corocznie na rachunek zarządzany przez KRRiT. KRRiT będzie dokonywała podziału środków pomiędzy spółki publicznej radiofonii i telewizji na podstawie procedur określonych w przepisach ustawowych.

Projekt nowelizacji ustawy medialnej zakłada także likwidację Rady Mediów Narodowych, kompetencje organu przejąć ma Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. 

(mp/)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%