Większość z nas na co dzień nie zastanawia się nad tym, dlaczego korzysta z produktów czy usług konkretnej marki. Jak się jednak okazuje, kluczowe znaczenie przy wyborze ma m.in. to, w jaki sposób kreowany jest wizerunek firmy czy produktu. Nie bez powodu jednym z najważniejszych pojęć w świecie marketingu jest branding. Co to takiego i na jakie aspekty warto zwrócić uwagę? Wyjaśniamy!
Rozwój biznesów online, ale nie tylko sprawia, że specjaliści od marketingu sięgają co rusz po nowe narzędzia, które mają zwiększyć skuteczność ich działań. Mimo coraz nowocześniejszego podejścia do promowania poszczególnych firm, osób czy produktów, kluczem do sukcesu jest sięgnięcie do podstaw. Mowa o brandingu, który może sprawić, że marka będzie rosnąć w siłę, stając się z dnia na dzień bardziej rozpoznawalna i szanowana.
Branding to po prostu zbiór działań, których celem jest stworzenie spójnego i trafiającego do określonej grupy odbiorców wizerunku danej marki (brandu). Nie mówimy tutaj o żadnych magicznych sztuczkach, lecz o dokładnie przemyślanym, zaplanowanym procesie, w którym każdy z elementów musi tworzyć jedną całość. Pod pojęciem brandingu kryje się więc zarówno łatwa do zapamiętania i jednocześnie unikalna nazwa, ale także sfera wizualna, w tym cała identyfikacja graficzna (logo, typografia, kolorystyka itd.). Do tego można dodać także slogany reklamowe czy materiały promocyjne, dzięki którym marka wypłynie na szersze wody. Najważniejsze jest to, aby branding trafiał idealnie do określonej grupy potencjalnych klientów, a marka ma zaistnieć w ich świadomości, wywołując silne emocje i chęć sięgnięcia po te konkretne produkty czy usługi. Skuteczny branding tworzy więc pewnego rodzaju relację, która - w najlepszym przypadku - może okazać się długoterminowa, a więc klient pozostanie z marką na dłużej i będzie korzystać z jej obecnej, jak i przyszłej oferty. Przy tworzeniu brandingu trzeba skupić się nie tylko na analizie własnych możliwości, celów i potrzeb, ale także spojrzeć szerzej, a więc dokonać analizy konkurencji, jak i całego rynku.
Konkurencyjność w większości branż sprawia, że w obecnych czasach trzeba wykazać się ogromną wiedzą oraz kreatywnością, aby dany brand wyróżnił się w tłumie. Od wielu lat marketingowcy dostrzegają więc zmiany w zakresie postrzegania brandingu.
W 2025 roku branding to coś więcej niż logo czy hasło – to emocjonalny most łączący Twoją firmę z odbiorcami. W obliczu coraz większej konkurencji w przestrzeni cyfrowej, silna tożsamość marki nie tylko wyróżnia Cię na tle innych, ale także buduje zaufanie, lojalność i rozpoznawalność. Chodzi o stworzenie doświadczenia, które rezonuje z odbiorcami, dzięki czemu Twoje przesłanie przebija się przez szum i pozostaje w ich świadomości. W świecie, w którym pierwsze wrażenie kształtuje się w sekundach, branding to Twoja supermoc - mówi Klara Holeksa z designandgraphic.com.
Ważne jest budowanie więzi i tworzenie niepowtarzalnej wartości, a nie tylko chęć sprzedaży klientowi produktu czy usługi. Trzeba więc pokazać przede wszystkim misję danej marki, wizję przyszłości oraz przede wszystkim uwydatnić to, co klient może zyskać nie tylko w tym momencie, ale w perspektywie długoterminowej. Nie bez powodu coraz częściej mówi się o pozytywnych doświadczeniach klienta (tj. customer experience), które powinny stać się priorytetem.
Jedną z najpewniejszych rzeczy w biznesie jest zmiana, która może przynieść wiele długofalowych korzyści. Dotyczy to także wizerunku marek, który co jakiś czas powinien być modyfikowany - oczywiście z duchem czasu i zgodnie z wartościami brandu. W kontekście całkowitej transformacji elementów marki mówimy o rebrandingu. Przeprowadza się go m.in. wówczas, gdy firma wypuszcza nowe produkty na rynek, zmienia strategię biznesową czy chce się trafić do innej grupy docelowej. Warto podejść do tego zadania w sposób kompleksowy, poparty dokładnymi analizami, najczęściej powierzając cały proces specjalistom.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz