Otwieramy nowy front robót, który dla podróżnych korzystających z kolei na trasie z Kościerzyny do Trójmiasta oznacza istotne zmiany. Pociągi zostaną zastąpione przez komunikację autobusową - przypomina PKP PLK. Najważniejsze zmiany wchodzą w życie już w poniedziałek.
Od poniedziałku, 30 czerwca, modernizacja linii kolejowej nr 201 między Kościerzyną a Trójmiastem, wchodzi w nową fazę. Rozszerzenie frontu robót oznacza duże zmiany dla podróżnych, w tym wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa - informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.
Za organizację komunikacji autobusowej, w tym za trasę przejazdu, lokalizację przystanków i tabor odpowiedzialny jest organizator przewozów, w tym przypadku Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
Wstrzymanie ruchu pociągów jest niezbędne na czas wykonania tych prac budowlanych, które takiego zamknięcia bezwzględnie wymagają.
- Wznowienie ruchu pociągów na trasie Somonino – Gdańsk Osowa planujemy w grudniu 2026 r. (dzięki współpracy z wykonawcą oraz przyjętej optymalizacji termin ten jest krótszy o kilka miesięcy niż pierwotnie zakładano), a na trasie Kościerzyna – Somonino w grudniu 2027 r. - podkreśla Przemysław Zieliński.
[ZT]68307[/ZT]
Co istotne, w czasie prac na linii nr 201 czynne będzie kolejowe połączenie Kartuz z Gdańskiem linią nr 229 oraz z wykorzystaniem tzw. bajpasu kartuskiego, przygotowanego przez PLK SA w 2024 r., przez stację Gdańsk Kokoszki.
- W listopadzie br. planujemy uruchomić ruch pociągów po linii nr 214 z Somonina do Kartuz, co spowoduje, iż dojazd pociągów do stacji Somonino zostanie wstrzymany jedynie na 5 miesięcy - informuje rzecznik PKP PLK.
Od 30 czerwca zastępcza komunikacja autobusowa będzie funkcjonować także na linii kolejowej nr 211 Chojnice – Kościerzyna. Aby utrzymać ciągłość ruchu kolejowego na linii nr 211 w czasie przebudowy stacji Kościerzyna, kończymy przygotowanie infrastruktury umożliwiającej dojazd podróżnych do Kościerzyny.
- Planujemy, aby wjazd pociągów do Kościerzyny od strony Chojnic ponownie był możliwy w perspektywie najbliższych miesięcy, niemniej decyzja w tym zakresie uzależniona jest od wyniku rozmów z organizatorem przewozów, tj. Urzędem Marszałkowskim - informuje PKP PLK.
Jak podkreśla kolej, prace w ramach modernizacji linii nr 201 prowadzone są od kilku miesięcy.
[ZT]68751[/ZT]
- Aktualnie na wszystkich frontach pracuje łącznie kilkaset osób dziennie, ale po 30 czerwca, w szczytowym okresie robót, będzie ich znacznie więcej, w tym brygady torowe, mostowe, elektroenergetyczne i ziemne. W użyciu jest także kilkadziesiąt jednostek specjalistycznego sprzętu – koparki wieloczynnościowe, dźwigi torowe, palownice, pojazdy do montażu sieci trakcyjnej i platformy technologiczne - wylicza Przemysław Zieliński.
Na odcinku Kościerzyna – Somonino oraz Somonino – Kartuzy (linia nr 214) prowadzone są prace ziemne, w tym rozbiórka istniejącej konstrukcji torowiska, tzw. korytowanie pod nowy układ torowy oraz przygotowanie odwodnienia.
Rozpoczęły się prace związane z budową peronu na nowym przystanku Somonino Bernardyno. Budowane lub przebudowywane są również obiekty inżynieryjne, jak mosty i przepusty, które zostaną dostosowane do potrzeb linii dwutorowej. W rejonie Glincza oraz Kartuz trwają przygotowania do elektryfikacji odcinka linii nr 229 – wbijanie fundamentów pod słupy trakcyjne oraz układanie kabli zasilających i sterowniczych.
Jak czytamy w komunikacie PKP PLK, na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa również trwają przygotowania do budowy drugiego toru, a w rejonie Borkowa, Żukowa Wschodniego, Pępowa Kartuskiego i Rębiechowa prace związane z budową nowych peronów oraz dostosowaniem układów torowych do nowej geometrii trasy. Budowane są m.in. nowe wiadukty drogowe i kolejowe.
Część z nich wykonywana jest etapowo, w taki sposób, aby tymczasowo utrzymać ruch drogowy nad lub pod linią kolejową (na niektórych drogach konieczne było wyznaczenie tymczasowych objazdów).
- Wykonawca przygotowuje się do montażu urządzeń sterowania ruchem kolejowym, który na modernizowanym odcinku będzie prowadzony z budowanego Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) w Kościerzynie. Od strony stacji Gdańsk Osowa rozpoczęły się prace związane z elektryfikacją linii, obejmujące m.in. budowę podstacji trakcyjnej, fundamentów pod słupy trakcyjne i tras kablowych - informuje Przemysław Zieliński.
PKP PLK podkreśla, że w ramach prac na 55-kilometrowym odcinku Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa zmodernizowany zostanie obecny tor oraz zbudujemy drugi, co zwiększy przepustowość na trasie i zwiększy możliwości przewozu towarów do portu morskiego w Gdyni.
Linia nr 201 zostanie zelektryfikowana, tak samo jak linia nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy. Zmodernizowana zostanie także linia nr 214 Somonino – Kartuzy, gdzie zbudowany zostanie nowy przystanek Somonino Bernardyno, który zwiększy dostęp do kolei.
Tym samym na linię nr 214 powrócą pociągi – ostatni raz regularne połączenia pasażerskie były realizowane w 2003 r. Przebudujemy perony na 13 stacjach i przystankach, dostosowując je do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Ponad 170 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów i przepustów) zostanie przebudowanych lub zmodernizowanych. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewni przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym.
- Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), na linii nr 214 do 120 km/h, a towarowe do 100 km/h (obecnie do 80 km/h). Szacuje się, że czas podróży pociągiem regionalnym na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna skróci się o około 12 minut, natomiast zależeć to będzie m.in. od przygotowanych przez przewoźników relacji po zakończeniu modernizacji - podkreśla PKP PLK.
Zadanie pn. „Odcinek B – Roboty budowlane na linii kolejowej nr 201 odc. Somonino – Gdańsk Osowa w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna - Gdynia" wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 229 w ramach projektu „Prace na odcinku Glincz – Kartuzy – faza II” realizowane jest przez konsorcjum firm Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o.; TRAKCJA S.A.; Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o. Wartość prac wynosi 1,253 mld zł netto (1,541 mld zł brutto). Prace na linii nr 201 są finansowane z budżetu państwa, a na linii nr 229 z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).
Inwestycję w ramach zadania pn. „Odcinek A – Roboty budowlane na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna - Somonino oraz nr 214 Somonino - Kartuzy realizowane w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna - Gdynia", realizuje firma Budimex S.A. za kwotę 1,275 mld zł netto (1,559 mld zł brutto) ze środków krajowych (Krajowy Program Kolejowy).
Zakończenie wszystkich prac na trasie Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa planowane jest do końca 2027 r., a realizacja robót na pozostałych odcinkach linii nr 201 w następujących latach: Gdańsk Osowa – Gdynia Główna w ramach 1 kontraktu w latach 2026-2031 (zakończenie całego projektu w tym pozyskanie wymaganych pozwoleń do 2032 r.) oraz Kościerzyna – Maksymilianowo w ramach 4 kontraktów w latach 2026-2029.
0 0
Kiełpino kartuskie !!!!!!