Zamknij

Uchwały antysmogowe dla Pomorza przyjęte. Mieszkańcy mają kilka lat na wymianę pieców

12:33, 29.09.2020 info: UMWP, oprac M.Dz. Aktualizacja: 11:36, 30.09.2020
Skomentuj Zdj. ilustracyjne. fot. archiwum/Magda Dzienisz Zdj. ilustracyjne. fot. archiwum/Magda Dzienisz

Radni województwa przyjęli uchwały dotyczące zmiany ogrzewania domów w celu redukcji zanieczyszczenia powietrza. Mieszkańcy pomorskich miast w pierwszej kolejności będą musieli podłączyć się do sieci ciepłowniczej lub gazowej, jeżeli istnieje taka możliwość. Na wsiach natomiast obowiązywać będzie m.in. wymiana pieców i kotłów na nowoczesne.

Uchwały antysmogowe przyjęto podczas wczorajszej Sesji Sejmiku Województwa Pomorskiego. Konsultowane były wcześniej z samorządowcami oraz organizacjami ekologicznymi. 

"Kopciuchy" to duży problem

Zgodnie z założeniem mieszkańcy miast, którzy ogrzewają domy kotłami CO lub piecami na paliwa stałe, w pierwszej kolejności mają obowiązek podłączenia się do miejskiej sieci ciepłowniczej lub gazowej. Jeśli nie ma możliwości podłączenia się do miejskiego ogrzewania, uchwały zezwalają na stosowanie gazu lub lekkiego oleju opałowego. Oczywiście, warto zainwestować w odnawialne źródła energii w celu ogrzewania budynku i wody (np. panele fotowoltaiczne czy solary).

Podczas sesji głos w tej sprawie zabrał marszałek Mieczysław Struk.

Skala problemu jest gigantyczna. W województwie pomorskim mamy ok. 100 tys. kotłowni i emitorów wysokoemisyjnych zanieczyszczających powietrze – mówił. – Warto wspomnieć o powiązaniu zanieczyszczenia środowiska z chorobami cywilizacyjnymi. Pyły w powietrzu wpływają choćby na choroby układu oddechowo-krążeniowego.

Na wsiach priorytet mają sieci ciepłownicze. Nie ma obowiązku korzystania z gminnych sieci gazowych. Tutaj też obowiązuje wymiana źródeł ciepła na nowoczesne. Zgodnie z uchwałą zabrania się spalania węgla brunatnego, węgla kamiennego o uziarnieniu mniejszym niż 3mm, mułów i flotokoncentratów oraz biomasy o wilgotności powyżej 20 proc.

- Nie można zamieniać paliwa stałego na paliwo stałe - mówił Mieczysław Struk. - Wszędzie tam, gdzie istnieje możliwość podłączenia się do sieci ciepłowniczej lub do odnawialnej energii, to jak najbardziej takie działania będą przez samorząd wspierane – dodał marszałek.

Do kiedy wymiana kotłów?

Zarówno na wsiach, jak i w miastach z kotłów CO oraz pieców na paliwa stałe można korzystać najpóźniej do lipca 2035 roku (klasa 5 – najwyższa). Piece i kotły o niższej klasie (3 i 4) należy wymienić do września 2026 roku. Te, które nie mają określonej klasy albo są 1 lub 2 kategorii, należy wymienić już do września 2024 r.

Co ważne, jeżeli w domu mamy kominek, który nie jest głównym źródłem ogrzewania, nie trzeba z niego rezygnować. Przestarzałe wkłady warto wymienić na nowoczesne, ekologiczne. Dym z kominka nie może być uciążliwy dla sąsiedztwa. Do spalania w kominku należy używać specjalnego drewna lub olejów (w przypadku biokominków). Trzeba też pamiętać, by rozpalanie w kominku było okazjonalne.

Podstawowym źródłem finansowania wymiany źródeł ciepła jest rządowy program priorytetowy Czyste Powietrze. Więcej informacji o programie znajduje się na stronie Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Gminy województwa pomorskiego, na terenie których obowiązywać będzie uchwała, będą mogły przystąpić do rządowego programu STOP SMOG, w którym można uzyskać dofinansowanie w wysokości 70 proc. kosztów dla inwestycji polegających na wykonaniu termomodernizacji i wymianie źródła ogrzewania w jednorodzinnych budynkach mieszkalnych, szczególnie należących do osób zagrożonych ubóstwem energetycznym.

Spośród tych 100 tys. emitorów ciepła jest wiele, które dzisiaj nie spełniają żadnych norm, a są użytkowane przez najbiedniejszych mieszkańców naszego województwa – mówił marszałek Struk. – Nie stać ich na to, aby w krótkim czasie osiągnąć efekt, o który zabiegamy. Dlatego przyjęliśmy rozwiązanie rozciągnięte w czasie. Do 1 września 2024 r. wszystkie pozaklasowe kotłownie muszą zostać zlikwidowane. Wydłużyliśmy ten czas o jeden rok wierząc, że do tego czasu mieszkańcy będą mogli skorzystać z unijnego dofinansowania.

Samorząd województwa pomorskiego będzie dążyć do tego, aby w kolejnej perspektywie finansowej (RPO WP 2021-2027) wesprzeć finansowanie inwestycji dotyczących realizacji uchwały w zakresie, który nie został objęty programem Czyste Powietrze i STOP SMOG – tj. w zabudowie wielorodzinnej (zwłaszcza w sytuacji, gdy nie pojawią się rządowe programy w tym zakresie).

(info: UMWP, oprac M.Dz.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(100)

hutnikhutnik

9 7

Spec pec – elektrociepłownią W kraju określa się zmierzch węgla w najbliższych 30 latach tworzy się programy wymiany pieców węglowych a my rozbudowujemy kotłownię węglową -absurd . 13:36, 29.09.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

karbed19karbed19

0 0

ja w lipcu zakazywali sprzedaży miału to kupiłem na cały sezon, a teraz dopisali ze można miałem palić do końca grudnia, i co z tym miałem mam zrobić 1 stycznia? oddać 2 tony do utylizacji?? 13:20, 07.10.2020


reo

pomysł na 5, projektpomysł na 5, projekt

18 4

..ojekt 3=
Taki niby krok ku przyszłości... niedawno zakładałem nowy piec 5 klasy, koszt 18 tyś zł - i to jeszcze nie jakaś super najwyższa półka, średniak, być może dostanę 50% zwrotu z naciskiem na być może, chciałem gazowy, ale na linię gazu czekamy w tych Kartuzach od jakiś 30 lat, zresztą może to i lepiej, że nie ma gazu, bo gościu który zakładał piec, powiedział że koszt opalania gazem doprowadziłby mnie do bankructwa.
Teraz wprowadzono odgórnie nakaz wymiany pieców, gdzie dwoje emerytów będzie zbierać na niego może z 10 lat, jak dożyją, o tak powiecie niech wezmą kredyt, kredyt też trzeba spłacić.
Najpierw Ci wielcy samorządowcy, powinni sprawdzić jaki jest stan infrastruktury gazowej w podległych im miastach i najpierw wymusić na samorządach rozbudowę istniejących sieci gazowych, bo póki co to w wielu miejscach wygląda bardzo kiepsko, następny krok to obniżka cen paliwa gazowego, tak żeby ludzie po zamontowaniu kotłów gazowych w domach wybudowanych przed 1980r nie poszli z torbami, to wtedy nie będzie potrzeba żadnych nakazów, bo sami zaczną je montować z wygody.
A tu oczywiście jak zwykle poszli najpierw do tego najsłabszego. 13:40, 29.09.2020

Odpowiedzi:5
Odpowiedz

Xxx. Xxx.

1 10

Proszę zmienić hydraulika. Gaz z butli wychodzi bardzo dobrze, piec o połowę tańszy i bez obsługi. Ktoś wprowadził Pana w bład. Mamy u siebie gaz od 3 lat. 14:12, 29.09.2020


pomysł na 5,projektpomysł na 5,projekt

5 0

Dobry piec gazowy, to 80% ceny obecnego mojego kotła, plus montaż i dostosowanie instalacji i inne *%#)!& Więc pewnie i tak wyszłoby 13-18 tys (zależy czy jeszcze zbiornik pod ziemią czy nad ziemią), jeśli miałbym do tego zakupić na własność zbiornik gazu, plus kolejne 6-10tyś. Dzierżawa zbiornika... nie i jeszcze raz nie, przynajmniej w moim przypadku, nie zarabiam tak dużo aby sobie pozwolić na taki komfort.
Tak, gaz wychodzi dobrze w nowych budynkach, które muszą spełniać klasy energooszczędności, to w takim 90m2 domku ok, nie pójdziesz z torbami, ale wszelakie stare budownictwo, to nawet termoizolacja dużo nie pomoże. Gaz po prostu jest zbyt drogim paliwem dla 70% ludzi, ja obecnie na węgiel wydaje 3500-4000 12/m-cy - powiesz to ile ja tego palę.. 25 lat temu 3-3,5t sezon, teraz tona więcej, a piec tego samego typu a ponoć nawet wydajnieszy przez ostatnie 10 lat - więc jakość opału spada. Tym bardziej, że okna zostały wymienione ze starych drewnianych około 20 kilku lat temu na PCV. Gaz wg wszelakich prognoz to wydatek rzędu minimum 6 tyś, a niektórzy twierdzą że nawet 9 tyś/rok. Więc ja wolę zostać przy węglu niż eksperymentować z budżetem na taką skalę. Są ludzie dla których 10 tyś to całoroczny budżet.
Hydraulika nie mam zamiaru już zmieniać, wcześniej było trzech, ostatni nie jest tani, ale póki co nie mam poprawek, i problemów z instalacją, przy poprzednich, panie będzie działać- działało, ale krótko, do poprawek już nie byli skorzy, a to ciągły brak czasu, itd, co ciekawe, każdy kolejny twierdził, że to co jest zamontowane to tak nie może być. A i dodam, że wszystko jest na fakturę,
A wystarczyłoby aby sieć gazowa była porządnie rozbudowana, a koszt ogrzewania gazem był zbliżony do ogrzewania obecnego węgla czy drewna i specjalne uchwały nie były by potrzebne w 90% gospodarstwach domowych.
I to nie tylko moje zdanie, ale również gościa, który handluje weglem, bo powiedział gdyby im zależało na czystym powietrzu to rządzący z gazu zdjęliby te wszystkie podatki i ludzie sami by je zakładali bez nakazów.
Działania są potrzebne w tym kierunku, ale dlaczego zaczynamy od narzucania społeczeństwu rozwiązań, które dla wielu są poza zasięgiem finansowym - tak proponują zwrot, ale najpierw kasę trzeba wyłożyć, no i sam piec to nie wszystko koszty jego ekspoatacjii oraz koszty paliwa też są istotnym czynnikiem. A oni się zachowują jak by każde gospodarstwo domowe maiło dochód 10 tyś/m-c. 14:57, 29.09.2020


@ pomysł ....@ pomysł ....

2 0

Masz całkowitą rację !
Już niezwłocznie trzeba zdynamizować dwa działania:
1) Władze lokalne powinny jak najszybciej rozbudowywać po ulicach siatkę gazu ziemnego, aby ci których stać mogli się podłączyć.
2) Władze centralne powinny zmniejszać jak najszybciej opodatkowanie ceny gazu, aby ci których nie stać na podłączenie się, mogli to zrobić w najbliższych latach.
Gaz ziemny powinien być cenowo równie atrakcyjny jak gaz LPG dla samochodów. Wielu ludzi bez żadnych dopłat go sobie w samochodach zainstalowało, bo wychodzi taniej od innych paliw.
Liczyć każdy z nas potrafi !! 18:43, 29.09.2020


@pomysł na 5, projek@pomysł na 5, projek

2 0

instalacja nieniskotemperaturowa czyli odpowiednie grzejniki i podłogówka z piecem kondensacyjnym wychodzi oszczędnie i bez obsługowo ale całość to bardzo duża inwestycja.

Gołuński powiedział że gazu nie będzie, więc na co mam wymienić ? 21:08, 29.09.2020


pomysł na 5, projektpomysł na 5, projekt

1 0

To o czym piszesz owszem jest do zrobienia, jednak wiele domów jest wybudowane w latach 50, 60, 70 ubiegłego wieku, tam taka instalacja to praktycznie remont kapitalny budynku a nie tylko wymiana kotła.
A to głównie w nich są zainstalowane te piece starocie. Wymiana posadzek, komina, instalacji grzewczej, to sa taakie koszta że wątpie aby emeryt na to poszedł. 08:50, 30.09.2020


JadneJadne

30 6

To dajcie kasę ma wymianę pieca. 13:43, 29.09.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ŹabŹab

12 1

No własnie nie każdego stać na wymianę pieca 14:16, 29.09.2020


super!super!

15 28

Niech to zacznie obowiązywać jak najszybciej, bo ludzie palą niesamowity syf. 14:17, 29.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KMMKMM

32 10

A kto mi dołoży do wysokich rachunków za gaz ?! 14:27, 29.09.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

pis dapis da

10 5

Jarek da 14:59, 29.09.2020


Jarosław Jarosław

35 4

To bandycka ustawa. Palę drewnem sezonowanym i nawet dymu nie widać i teraz jakiś g..... będzie mi kazał kupować inny opał i piec... TO ZŁODZIEJE PISZA TE USTAWY I NIE O CZYSTW POWIETRZE IM CHODZI.... 14:28, 29.09.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Od rządzących krajemOd rządzących krajem

3 4

zależy, czy będziemy masowo umierać na raka z powodu czadu i smogu węglowo-śmieciowego czy z braku pieniędzy na wyżywienie, bo wszystko wydamy na gaz - opadatkowany podatkiem 60 % ceny.
Dobra zmiana powinna zdjąć ten kosmiczny podatek, abyśmy mogli przestać truć się wzajemnie czadem i smogiem. Wtedy nawet biedni polubią gaz i pożegnają się z wiadrami popiołu do wynoszenia nie wiadomo gdzie ..... 18:58, 29.09.2020


PolipopPolipop

4 9

Goręczyno czeka na podłączenie do gazu Panie wójcie jakie są szanse? Bo jakaś cisza czyżby zakaz wychodzenia informacyji z murów gminy? 14:35, 29.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BonoBono

27 6

A może by tak zabronić lotów samolotów, te dopiero trują środowisko ale o tym cicho bo nicrobiący darmozjady z rządu i pseudonaukowcy nie mieli by czym się przemieszczać...nawet deszcz padał normalnie, gdy nie latały samoloty w związku z pandemia... O tym cicho... A tu nawet drewno, które zawsze było ekologicznym paliwem z wymysłu darmozjadow będzie zabronionym paliwem w piecu...Tu chodzi o pieniądz bo na pewno nie o powietrze. 14:41, 29.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

abbaaabbaa

25 4

Jeśli radni tak uchwalili to niech dają kasę na wymianę. Jak nie mam za co to nic nie będę wymieniał, a poza tym dobrego pieca nie będę wymieniał. Nakazać to możecie, a wykonanie swoją drogą. Gorzej jak za komuny!!! 14:49, 29.09.2020

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

Prawny_KodeksPrawny_Kodeks

3 15

Wymienisz, wymienisz, bo grzywnę dostaniesz albo Cię zlicytują... 15:04, 29.09.2020


Znów Znów

13 0

Znów najsłabszych gnebia bydlaki i yo nie jest za dużo powiedziane 15:31, 29.09.2020


abbaaaabbaaa

4 1

Jak nie będę miał kasy to NIE zapłacę! 19:22, 29.09.2020


Suronos_KaszubskiSuronos_Kaszubski

14 4

Jak zapłacita za nowy piec gazowy, nowy komin, instalację gazową to koszty robocizny pokryję, jak nie, to pocałujta mnie w oko saurona! 15:03, 29.09.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

A czy ktoś ciA czy ktoś ci

1 1

zafundował gaz LPG w samochodzie ???
Wystarczy żeby "dojna zmiana" przerwała opodatkowanie gazu na 60 % to wtedy będzie on tańszy od węgla i chętnie wymienisz piec oraz wstawisz rurkę kwasoodporną do komina. 19:08, 29.09.2020


Duch. Duch.

15 1

cytuje:
"Wydłużyliśmy ten czas o jeden rok wierząc, że do tego czasu mieszkańcy będą mogli skorzystać z unijnego dofinansowania."
Co to znaczy wierząc? No kuźwa to musi być konkretnie, a nie że coś tam przyjmujecie na wiarę!!
A co jeśli unia odmówi wsparcia, ze względów politycznych? Bo juz takie słuchy chodzą, co wtedy, na co mi ta wasza wiara. 15:04, 29.09.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

!345!345

0 2

covidianie tak mają 15:59, 29.09.2020


 A teraz A teraz

12 9

weście za DUPE tych co szambo wylewają po nocach. Raz na rok tylko jeździ szambonurek co do niektórych. Tu potrzeba kontroli i mandatów jeśli nie ma się kwitów na wywóz. Łatwo policzyć zurzycie wody a ile szamba się wywiozło 15:13, 29.09.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Szambo-gówniarzy toSzambo-gówniarzy to

2 0

należy ZGNOIĆ mandatami i karami smrodobójczymi. 19:14, 29.09.2020


T.M.T.M.

17 1

Jaka ekologia i jakie czyste powietrze?
Jeżeli można spalać gaz, który kupujemy w Stanach i statkami przywozimy do Polski ( a do napędu statków używa się najgorszego paliwa a silniki statków nie spełniają żadnych norm emisji) a nie można spalić sosny która sośnie za mieszą to chyba nie o czyste powietrze chodzi. 15:20, 29.09.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Byłam rok temuByłam rok temu

0 2

w Szwajcarii ( tej prawdziwej - nie kaszubskiej ) i oddychałam tam krystalicznie czystym powietrzem, bo nikt tam węglem nie ogrzewa domów lecz gazem lub prądem. Mają tam tylko kilka awaryjnych elektrowni węglowych, które działają tylko w trakcie konserwacji urządzeń elektrowni gazowych.
Woda w rzekach i jeziorach TEŻ jest krystalicznie czysta.
Od Szwajcarii dzieli nas tylko kilkaset kilometrów drogowo - ale niestety kilkaset lat mentalnie i gospodarczo !! ... Smutek !!! 19:23, 29.09.2020


Drwal Drwal

2 20

Śpieszę z pomocą dla płaczących ze drewno jest pro eko. Żeby palić drewnem trzeba to drewno ściąć a to już nie jest eko mam nadzieję że pomogłem.
PS. Szkoda ze mózg się rośnie wam chociaż w takim tempie jak drewno essa 15:27, 29.09.2020

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

Szkoda Szkoda

13 0

Szkoda ze masz rozum, a niewiesz do czego on służy.Samo sciecie drzewa nie zniszczy Ci zaraz środowiska i zamierajace suche drzewa trzeba i tak usuwać i lepiej, gdy trafia w ogień jak rozwinie się w nich robactwo i zniszczy las. W idąc z Ciebie tski drwal jak...... dokoncz bo przecież masz się za tego co zjadł wszystkie rozumy. 15:35, 29.09.2020


@Drwal@Drwal

7 1

Gaz który obecnie używamy, jest paliwem kopalnym, a więc tak samo jak i węgiel skończy się kiedyś, drzewa to paliwo odnawialne.
Wydobycie gazu jak i pozyskanie drewna na opał szkodzi środowisku i w tym pozyskiwaniu nie ma nic ekologicznego z tą różnicą że drzewo odpowiednio gospodarując zasobami możemy je odnawiać, a gazu póki co na taką skalę już nie. 15:52, 29.09.2020


Jaro1Jaro1

6 0

Z Ciebie taki drwal, jak ze mnie święty, zostaniesz bez pracy jak tak bardzo truje scinanie drzew. 16:22, 29.09.2020


NIC NIC

17 1

To nie ma nic wspólnego z ekologią, gaz nie rośnie na podwórku, trzeba go niezbyt ekologicznie wydobyć i sprowadzić w różny sposób transportem, który nie ma nic wspolnego z ekologia. TO ZNOWU TYLKO CIOS W NAJBIEDNIEJSZYCH. BOGATY ZAWSZE SOBIE PORADZI. 15:39, 29.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Nie wierzcie im.Nie wierzcie im.

17 0

A ja się czuję oszukany, w kartuskim urzędzie, otrzymałem informację, że nie ma dofinansowania na piec na węgiel tzw ecogroszek, Niedawno kupiłem piec, odkładałem na niego 4 lata, w firmie, w której kupowałem piec, powiedzieli mi, że to jest niemożliwe, że nie ma dopłaty, i co się okazało, że jest (była), a teraz sie okaże, że kupując ten piec nie dostane dopłaty bo przecież zamieniam węglowy na węglowy, bo sobie marszałek z resztą coś wymyślili, wiec znów jestem oszukany , a chciałem zrobić wymianę w poprzedni sezon. 15:49, 29.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jo,jojo,jo

15 3

Drewno jest bardzo szkodliwe bo od palenia ognisk przez pierwszych ludzi wymarły dinozałry. 16:01, 29.09.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Kłinda Kłinda

0 0

Weź się lecz gościu dinozralry wymarły bo ludzie kamieniami w nie rzucali więc nie siej propagandy... 19:59, 30.09.2020


DarczyńcaDarczyńca

13 2

Ok, super fajnie, jestem gotów zainwestować w kocioł gazowy, pod warunkiem, że moje rachunki za zużycie gazu wszystko ponad 3tyś na rok przez najbliższe 35 lat będzie pokrywać marszałek i jego budżet, bo w obecnej formie, wezmę kredyt i zainstaluje kocioł na gaz (póki co nie ma sieci gazowej - czekamy ) ale na paliwo do tego kotła to już kiepsko wg kalkulatora internetowego wychodziłoby jakieś 7 tyś rok. obecnie wydaje na ekogroszek 2,5tys rok
16:01, 29.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


Czerwone ścierwaCzerwone ścierwa

2 0

z dojnej zmiany opodatkowują gaz podatkiem ponad 60 % dlatego jest droższy od węgla.
Wystarczy że czerwone ścierwa zniwelują ten podatek i wielu biednych będzie stać na antyrakowe ogrzewanie domów !! 19:31, 29.09.2020


PisiorekPisiorek

15 2

Za chwilę będą złe pustaki, za chwilę złe będą kostki brukowe, za chwilę złe będą styropiany... no kto rządzi tym chorym krajem ???!!! 16:34, 29.09.2020

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

Twoi idoleTwoi idole

7 5

No jak to kto rządzi? Jarek z PiS, teraz trochę stracił na autorytecie, bo będzie podwładnym Morawieckiego w rządzie, ale to i tak on (Jarosław) dalej będzie tym który kpie odpowiedni tyłki. 16:42, 29.09.2020


PisiorekPisiorek

4 1

Moim idolem jest każdy kto walczy z czerwoną i tęczową zarazą. W odróżnieniu do tłuka takiego jak ty potrafię i Prezesa Jarosława skrytykować za chociażby idiotyczną ustawę o futrzakach . 17:47, 29.09.2020


al goreal gore

4 2

amerykański wywiad, które daje w D PiSowi, a PiS mówi dziękujemy, chcemy więcej ??????? 17:50, 29.09.2020


@Pisiorek@Pisiorek

3 9

Pisiorek, uważaj co piszesz, bo ktoś może się poczuć urażony tak sformułowanym zdaniem, bo to co napisałeś miało już miejsce na Sybirze, gdzie ludzi martwych nie chowano w grobach, a wyrzucano właśnie tam gdzie piszesz, gdzie mają wywieść tych z Urzędu Marszałkowskiego.
Więc pilnuj się, krytyka, owszem, ale konstruktywna!
A za takie coś można trafić przed sąd. 16:40, 29.09.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Tym razem Tym razem

8 0

Tym razem ma rację Pisiorek , robią z ludzi durni, sami kradną ile wlezie to ich stać. 16:52, 29.09.2020


PisiorekPisiorek

4 0

Nie kto inny ale właśnie czerwone ścierwa czyli bliźniaki obecnego czerwonego sejmiku wywoziły polskich patriotów na Sybir ! Dlatego powtarzam, że czerwoną zarazę trzeba tępić jak chwasty w zbożu !!! 16:52, 29.09.2020


UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


Popieram, ale toPopieram, ale to

0 1

może zrobić tylko dobra zmiana centralnie dla całego kraju, a nie jakiś wójt albo sołtys w gminie.
Poprę taką ustawę albo uchwałę, która wycofa chemię z jedzenia i napojów, co to mają sztuczny smak, sztuczny kolor, sztuczny zapach - ale płacisz za nie prawdziwymi ( a nie sztucznymi pieniędzmi ).
TWÓJ prezydent powinien podpisać taka ustawę bez wahania ( zaraz po ustawie antyfuterkowej zgłoszonej przez TWOJEGO prezesa tysiąclecia ). 19:47, 29.09.2020


PisiorekPisiorek

1 0

Posłuchaj towarzyszu Nietrybie, twoi towarzysze już dosyć wymordowali Polaków, poczytaj o Izaaku Stolzman, tatusiu waszego guru czyli Aleksandra Kwaśniewskiego vel Stolzman, buhahaha 20:40, 29.09.2020


PożarPożar

8 0

Jak ta ustawa anty smogowa ma się do składowisk odpadów typu opony ,stare pianki i inne śmieci ,ściągane często z zagranicy ,naściągają tego a potem" utylizują spalając " i biznes się kręci ,ukarali kogoś
? 18:12, 29.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

pppppppppppppp

13 1

Tu chodzi głównie o rynek zbytu gazu ,przecież ,nie o nasze zdrowie martwią się amerykanie 18:14, 29.09.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Widzę, że ty marzyszWidzę, że ty marzysz

1 2

aby nachylić się nad tym kominem z artykułu i WCIĄGAĆ ten czad pełną piersią ..... zdrowy SMOG, bardzo zdrowy !!!! Smacznego życzę i radzę ci przedtem obstalować sobie ładną trumnę ( bo po kilku godzinach tego "oddychania" będzie już za późno na cokolwiek ). 19:54, 29.09.2020


PisiorekPisiorek

11 4

Prawo nie nie może działać wstecz, państwo może takie bzdury wprowadzać ale w odniesieniu do nowych budynków. Mam stary dom więc niech państwo zachęci mnie dużymi dotacjami abym zechciał wymienić piec. Poza tym jakim prawem uchwała śmiesznego sejmiku ma działać jak ustawa ? Gdzie ja mieszkam do qrny nędzy !!! 18:20, 29.09.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Jak to GDZIE ???Jak to GDZIE ???

3 2

w PiSlandii ... zwanej też Wolską ( prezes śpiewał hymn: " z ziemi Polskiej do Wolskiej" - nie pamiętasz ?? ). 19:58, 29.09.2020


WwWw

6 4

Może warto się przyjrzeć temu, co ludzie palą w piecach? W Kiełpinie na Starowiejskiej państwo z tzw. stadniny chyba niedługo zagazują cała okolicę. Oddychać nie ma czym, okien otworzyć się nie da, dym szczypie w oczy, drapie w gardle. Niech ktoś się tym zajmie wreszcie. 18:39, 29.09.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Tak im kazali robićTak im kazali robić

2 0

ci manipulatorzy z NWO - żeby objąć kontrolę nad naszym powiatem, joooo ??? 20:01, 29.09.2020


WiemWiem

2 7

Bzdury piszecie, że ekogroszek droższy od gazu. Sami się o tym przekonaliśmy. Nawet bez docieplenia zewnętrznego gaz ostatniej zimy wyszedł taniej. Zmniejszyły się rachunki za prąd. Piec na eko groszek z sterownikiem wbrew pozorm prądu bierze nie mało. Tych dobrych stron jest sporo. 19:00, 29.09.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Słabo wieszSłabo wiesz

2 1

:)
Przeczytaj jeszcze raz to co napisałeś/aś, jak to mówi jeden taki, masz błąd logiczny w zdaniu.
Palenie węglem póki co, jest najtańszą opcją, fizyki i podatków nie oszukasz . 10:55, 30.09.2020


# wiem# wiem

8 0

Na razie jest tanio, poczekaj aż pełno domów będzie zgazowanych, aż się zdziwisz ! Kiedyś ropa też była o połowę tańsza od benzyny, ludzie pokupowali diesle i co ? Od razu ropa droższa od benzynki. 19:16, 29.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Heniek82Heniek82

7 0

A w elektrociepłowni to niby czym palą? Jak przerobią elektrociepłownie na gaz to ja też zmienie piec na Kocioł gazowy. Pseudo ekologiczne bzdury, chodzi o to, że nasz piękny kraj przez lata sprzedawał nadwyżkę emisji co2 a jak nam obcieli limit to teraz jest problem. W sumie to nas zalatwili bez mydla bo teraz skarżyć sie nie możemy bo przecież przez lata sprzedawaliśmy nadwyżkę i wyedy było ok. 19:17, 29.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

W temacie W temacie

9 1

Dajcie kupić polski węgiel A nie ruski 19:19, 29.09.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

No to kupuj go !!!No to kupuj go !!!

2 1

Cały Śląsk jest zawalony hałdami polskiego węgla, którego nikt nie chce kupować, bo ZA DROGI.
Wolą ruski miał z dodatkiem węgla, bo tani.
Jeśli dojna zmiana zlikwiduje kosmiczny podatek, krórym obłożyła gaz przewodowy, to będzie on tańszy od węgla i ty też go natychmiast pokochasz. 20:08, 29.09.2020


MALPAjanuszMALPAjanusz

10 0

wstawiajcie wstawiajce sobie te drogie piece na pelet i eko -naiwniacy ? 19:36, 29.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PisiorekPisiorek

8 4

Jak durnie z sejmiku uchwalą że od jutra jeździmy lewą stroną to też będziemy jeździli lewą stroną chociaż ustawa mówi że mamy jeździć prawą stroną ? O co tu chodzi ? Opcja niemiecka rządzi w tym województwie czy co ? Wnuki dziadków z Wehrmachtu rządzą czy co ? 20:03, 29.09.2020

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

Rząd czerwonoarmistyRząd czerwonoarmisty

1 2

Tytuł pracy doktorskiej Jarosława Kaczyńskiego :
" Wyższość leninowskiego kolektywu partyjnego nad kolektywem burżuazyjnym - stojącym na służbie wstecznictwa i reakcji przeciw władzy robotniczo-chłopskiej ".
Tytuł, że komunistyczne, pulchne paluszki lizać - a kto całą treść przeczyta - to zostanie wciągnięty na członka Komitetu Centralnego PisZPR. 20:23, 29.09.2020


Prezes tysiącleciaPrezes tysiąclecia

2 1

już na studiach był jak widać aktywnym czerwonoarmistą.
Nooooo, wreszcie wiesz KTO nami rządzi . 20:30, 29.09.2020


PisiorekPisiorek

1 0

Posłuchaj, towarzyszu Nietrybie, tę uchwałę ustanowił wasz czerwony sejmik !!! Mam ci zacząć wymieniać ilu twoich towarzyszy jest teraz w sejmie ? Poza tym, towarzyszu Nietrybie, waszym guru cały czas jest Aleksander Kwaśniewski vel Stolzman, synalek ubeckiego zbrodniarza Żyda Izaaka Stolzmana, mówi ci to coś towarzyszu Nietrybie ? buhahaha 20:37, 29.09.2020


WiedźmaWiedźma

1 1

Pisiorek, Ty jesteś psychiczny i naprawdę powinieneś udać się do specjalisty. Chociaż z drugiej strony na nienawiść nie ma lekarstwa. Współczuję Ci, bo w Tobie ciągle się gotuje ten jad. 11:23, 30.09.2020


PisiorekPisiorek

7 2

A dlaczego kominków nie trzeba likwidować ? Bo co ? Bo czerwone kacyki z sejmiku mają kominki w domach ? No proszę.... 20:54, 29.09.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Dlatego, bo kot AlikDlatego, bo kot Alik

3 1

bardzo lubi drzemać i mruczeć przez sen przy KOMINKU.
Mówi ci to coś, senatorze ???
Trzymając parasol nad taboretem chyba o tym słyszałeś ? 22:19, 29.09.2020


TrauguttTraugutt

6 5

Sejmik województwa gdzie rządzi PO i wszystko jasne. Morawiecki wynegocjował węgiel do 2050 r ale ci z PO muszą do walić ludziom i przyśpieszyć koniec węgla. Winę perfidnie zrzucić na rząd. Anty Polacy którzy głosują w UE za ukaraniem ojczyzny tfu wstyd. 22:05, 29.09.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Róża LuksemburgRóża Luksemburg

1 4

Towarzyszu Traugutt, wiecie, że tow. Duda obiecał nam, że będziemy mieli węgla dosyć na 200 lat.
Tymczasem cały Śląsk jest zawalony hałdami polskigo węgla i NIKT go nie chce kupować, bo jest za drogi.
Ty na pewno w skupie kupujesz go najchętniej, a nie jakiś ruski miał węglowy - bo najtańszy !!
Za to właśnie bardzo cię cenię, towarzyszu Traugutt ... Twoja Różyczka 22:30, 29.09.2020


 # róża # róża

2 1

Posłuchaj towarzyszu Nietrybie, to twoi czerwoni towarzysze z sejmiku uchwalili ten kretynizm, obudź się czerwonoarmisto , buhahaha 22:42, 29.09.2020


Obserwator 2 Obserwator 2

7 1

Polski rząd uchwalił ze palenie węglem ma zniknąć na wsiach do 2040 Sejmik wraz ze Marszałkiem Struk do 2035r ,skąd ta rozbieżność dat, czyżby państwo w państwie znowu PO zaczyna swoje rozgrywki polityczne. 23:24, 29.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

W Kartuzach musimyW Kartuzach musimy

5 1

mieć na wymianę KILKA (dziesiąt ) lat, bo na razie tylko fragmencik miasta ma gaz przewodowy.
Lobby węglo - śmieciowe ma podobno w ratuszu duże wpływy. Oni pazurami i zębami bronią skansenu kartuskiego. Planują uchwalić, żeby PKM-ka też przeszła na lokomotywy parowe ( jedną już mamy - wystarczy wyremontować ). 23:53, 29.09.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

d/wd/w

2 0

pomyliłeś się ; to lokomotywa WĘGLOWA .... ulubiona przez węglomanów ( a także przez narkomanów ).
Jedni i drudzy lubią dawać CZADU !!! 23:58, 29.09.2020


lechlech

2 5

brawo !! dość smrodzenia mi pod oknem !!! oby jak najszybciej i surowo było to traktowane. nie ma zmiłuj 06:33, 30.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

precz!!!!!!1precz!!!!!!1

2 4

rządzi POPiS im szybciej do was to dotrze tym lepiej dla Polski!!!
Polacy budźcie się to ZDRAJCY, mają nas za idiotów i niewolników, mają dla nas tylko miskę ryżu!!!!!!!!! 07:29, 30.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Przestańcie Przestańcie

3 4

Przestańcie marudzić! MAOwiecki, MAOmwiecki, Kaczyński nowym Piłsudskim zbawcą narodu - chcieliście to macie. Do 2049 będziecie utrzymywać kopalnie (właśnie dostały gwarancje dotowania do tego roku dlatego górnicy już nie protestują, ale wy w tym czasie patrzeliście czy się jaro z zerem godzi) czy się stoi czy należy 14,15 się należy, a teraz jeszcze musicie wymienić kotły hahhaha, czego płaczecie - do roboty!

07:47, 30.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mieszkaniec .. mieszkaniec ..

5 0

Gołuński powiedział że gazu nie będzie, więc na co mam wymienić ? 08:31, 30.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@mieszkaniec WNIOSEK@mieszkaniec WNIOSEK

1 5

Gołuński nie ma tu nic do rzeczy - ludzie zacznijcie składać wnioski
https://www.psgaz.pl/wniosek-warunki-przylaczenia-do-sieci-gazowej
a nie czekacie jak ktoś wam pozwoli - ktoś kto nie ma w tej kwestii nic do gadania na razie.
Dopóki nie będzie wymaganej ilości wniosków Polska Spółka Gazownictwa nie ruszy z projektami i budową!!!!!!! a to tu dopiero może zablokować burmistrz. NAJPIERW WNIOSKI! 08:48, 30.09.2020

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

do @mieszkaniec WNIOdo @mieszkaniec WNIO

2 0

przecież to wszystko już było... chodzili zbierali deklaracje a potem sorry gmina NIE ZEZWOLIŁA bo droga nowa. 17:46, 30.09.2020


infoinfo

2 0

zawsze się znajdzie matoł, który nic nie wie.

Były spotkania, Gołuński powiedział wyraźnie że gazu i kanalizy NIE BĘDZIE! A on ma ZAWSZE RACJE ! 17:49, 30.09.2020


meffmeff

0 0

taaa żłożyłem już 5 wniosków wszystkie odrzucone... nie uzasadnione ekonomicznie 18:42, 11.10.2020


ruski węgielruski węgiel

2 1

A kiedy ta ciepłownia w Kartuzach przejdzie na gaz,bo chyba też jest nieeko.
I co wtedy będą pisać ci ekologiczni komentatorzy z osiedla,mają ciepełko z węgla ale chyba o tym nie wiedzą. 09:30, 30.09.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Pm+25Pm+25

2 0

No jak to nie wiedzą, no masz racje nie wiedzą, oni mają przecież ciepło z grzejników... a to, że komin wysoko i daleko od ich bloku... i że dookoła komina w zależności od wiatru, jest pełno paprochów, to nie widzą. Jak spadnie śnieg, proszę się przejść na wycieczkę dookoła tejże kotłowni i popatrzeć co leży na śniegu po takim nocnym paleniu. 10:46, 30.09.2020


@ @mieszkaniec WNIOS@ @mieszkaniec WNIOS

3 1

Więc jednym słowem burmistrz jest do bani, bo zamiast zachęcić mieszkańców do składania wniosków i wtedy z taaką pulą udaje się "psgaz" aby naciskać na rozbudowę sieci, to on se siedzi i gada, że nie ma możliwości, bo on nic nie może w tej sprawie zrobić.
Facet normalnie miga się od roboty. 10:21, 30.09.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

PisiorekPisiorek

1 0

Jak każdy czerwony, oni nigdy nie brudzili sobie rąk pracą. 10:59, 30.09.2020


Tak jestTak jest

0 0

Bo to nie jest w jego interesie. W jego interesie jest to żeby jak najwięcej osób podłączyło się do spalarni ruskiego węgla na wybika. 11:51, 30.09.2020


Nie opłaca się Nie opłaca się

3 1

Przy mojej powierzchni mieszkania w ogóle nie opłaca mi się wymieniać starego kotła. Rachunki za gaz będą horredalne. Nawet dostając w sezonie 4x mandat po 500 zł i tak zaoszczędzę parę tys. zł w sezonie. Dom opalamy wyłącznie drewnem a popiół idzie na nawóz pod grządki. I to jest prawdziwa ekologia a nie pier&!@#e o gazie który jest przecież tak bardzo nielubianym "surowcem kopalnym". 11:35, 30.09.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

BonoBono

1 0

Ale gnojom to przeszkadza bo za mało wydajesz na opał... paląc drewnem.... Im nie chodzi o ekologię ale kasę dla siebie 09:13, 01.10.2020


Czask praskCzask prask

3 0

Odnośnie osoby burmistrza, to stwierdził że za naszego życia kanalizy w rejonie Mirachowsko - Sianowskim nie będzie. A co tu o gazie mówić. Ale jest przekaz z ZMP to trzeba nakazywać. 12:03, 30.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Tak jest@Tak jest

0 0

do spalani też się nie podłączysz. 20:56, 30.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

P.S.P.S.

0 0

A oto i mój najgorszy truciciel pseudonim "kopciuch" opalany drewnem :P
Jak kopci to już oceńcie sami ;)
https://youtu.be/OcQ6i1JrbSo 10:52, 01.10.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Widzę, że ty marzys@Widzę, że ty marzys

0 0

Co do czadu się zgodzę, co do smogu to on nie nie wydobywa z komina, poza tym czad tak samo powstaje podczas palenia gazem, czy olejem opałowym.
Nie słyszałem jeszcze, aby jakiś proces spalania był czysty i nieszkodliwy, w każdym takim procesie powstają spaliny, nawet podczas spalania gazu powstają substancje trujące, to że ich nie widać w postaci dymu, czy zapachu, nie oznacza, że ich nie ma, jak nie wierzysz wpuść sobie do mieszkania wylot tych spalin z komina, zobaczymy jaka jest różnica w długości przeżycia, od tego co sobie wprowadzi spaliny z komina na węgiel.
Możesz być pewien, że zgon nastąpi w zbliżonym czasie. 10:59, 01.10.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

No to dlaczegoNo to dlaczego

0 0

w miastach opalanych gazem czujniki SMOGU są bliskie zera - a w miastach opalanych węglem są bliskie czerwonej strzałki ??
Zresztą wystarczy zaczerpnąc powietrza i od razu wiemy gdzie jesteśmy !!!
Faktów nie zachachmęcisz gadaniną pokrętną. 19:13, 02.10.2020


meffmeff

0 0

U nas jak zwykle odgórnie załatwia się wszystko. Ustawa antysmogowa i sruuu. Zmienić piece - ale na jakie? Za co? Chcą by zmieniać piece a tymczasem o infrastrukturę nikt nie zadba, dostałem już 3cią odmowę przyłączenia z psgaz ze względu na brak opłacalności.... Sąsiedzi nie są zainteresowani przyłączeniem gazu - wszyscy palą węglem/drewnem czyli skazani jesteśmy na smog. 11:11, 04.10.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Gdy Gmina zainicjujeGdy Gmina zainicjuje

0 0

w PSG puszczenie głównymi ulicami domkowymi rurek zasilających, to stopniowo kolejne domy będą się przyłączać do sieci. TAK JEST WSZĘDZIE !!
Technicznie to łatwizna, a koszty też niewielkie. No ale jeśli włodarze i radni robią wszystko co możliwe, abyśmy żyli jak w SKANSENIE, no to jesteśmy totalnie udupieni !!! 00:20, 05.10.2020


meffmeff

0 0

Gmina ma w głębokim poważaniu rozbudowę sieci gazowej... róbta sami i działacie sami... a psgaz nie dojdzie wszędzie bo zapotrzebowania brak, i co zrobisz jak nic nie zrobisz...
18:43, 11.10.2020


0%