Zamknij

List. Adam Hebel do krytyków Święta Flagi Kaszubskiej: jesteśmy ludźmi murów, pielęgnującymi bogactwo kulturowe

23:11, 19.08.2024 nadesłane Aktualizacja: 12:10, 22.08.2024
Skomentuj fot.W.D. fot.W.D.

Kiedy zaczynaliśmy przed kilkoma laty obchodzić Święto Flagi Kaszubskiej, jego geneza była dla nas czymś ważnym, ale jednocześnie odległym, abstrakcyjnym. Jakieś międzywojnie z jego dziwnymi problemami; policja wezwana na miejsce, gdzie ktoś powiesił czarno-żółtą flagę. Kilka lat temu oburzenie na fakt, że mamy swoje symbole było czymś znanym z historii, wspomnieniami komunizmu - pisze Adam Hebel.

Dzisiaj, w 2024 roku znowu staje się przerażająco aktualne. Są osoby, które serio uważają, że najdłuższa czarno-żółta flaga w Kamienickim Młynie jest dla nich zagrożeniem. Oczywiście mogę to skwitować stwierdzeniem, że głupich w internecie nie brakuje, a pokonanie analfabetyzmu nie było dobrym krokiem w rozwoju cywilizacji, bo niektórym ewidentnie umiejętność pisania nie służy. Mając jednak na uwadze, jak bardzo podobne są te dziwne lęki społeczeństwa i jak bardzo my również, zdaje się, żyjemy w czasach przedwojennych, trochę o tym myślałem.

Ostatnie kilka lat mocno zmieniło różne postawy. Kiedy wywieszałem flagę jako zbuntowany nastolatek w 2010 roku, raczej nie wzbudzałem większego zainteresowania. Ot, dziwna moda.

Teraz młodsi znajomi dowiadują się z lektury komentarzy, że duża część społeczeństwa nie życzy sobie obecności czarno-żółtych barw, wprost odmawia nam prawa do używania własnych symboli. Paradoksem jest to, że te same osoby nas nazywają nacjonalistami!

[ZT]58001[/ZT]

Ten lęk i sprawdzanie “kto nasz”, ostentacyjne niezadowolenie z każdej odrębności i postrzeganie wszystkiego, co nieznane w kategorii zagrożenia to charakterystyczny odruch w sytuacji możliwej eskalacji. Jeden z komentarzy wprost wyrażał twierdzenie, że w Polsce nie ma miejsca na inne, niż biało-czerwone barwy, bo “grozi nam wojna”. Tak, jakby fakt istnienia Kaszubów miał być na rękę Federacji Rosyjskiej. To absurd.

Silna tożsamość kaszubska i pamięć historyczna o “wyczynach” Armii Czerwonej tym bardziej utrudniają rosyjskiej propagandzie przedstawianie ich armii w dobrym świetle. Nam, Kaszubom, z szacunku do dziadków nie wypada dawać wiary ludziom Putina, bo to spadkobiercy “wyzwolicieli” z 1945 roku.

David Frye w książce “Mury. Historia Cywilizacji” zestawia na przestrzeni dziejów dwa typy ludzi: żyjących wewnątrz murów oraz tych na otwartej przestrzeni. Ci pierwsi obronę kraju powierzają profesjonalnej armii, sami zajmując się sztuką i archiwizowaniem dorobku kulturowego. Dlatego mamy gliniane tabliczki z Eposem o Gilgameszu, że w ogrodzonych murami sumeryjskich miastach skrybowie mogli tworzyć i utrwalać historie, zamiast żyć w nieustannej gotowości bojowej. Ludy poza murami nie uznają historii i sztuki za coś wartościowego.

Mongołowie zdobywszy Samarkandę wykorzystywali skrzynie służące do przechowywania religijnych ksiąg, jako koryta na siano dla swoich koni. Ostentacyjnie gardzili wspaniałą przeszłością i intelektualnym dorobkiem podbitej cywilizacji. Odrzucenie własnej kultury miało miejsce w Sparcie podczas rządów Likurga. Król ten uznał, że życie wewnątrz murów nie przystoi mężczyźnie, podobnie jak sztuki piękne, czy kronikarstwo, zatem Spartanie od małego wychowywani byli na wojowników i spali w otwartych osadach z mieczem u boku. Ateńczycy przeciwnie - obudowani murem wystawiali sztuki teatralne nawet w trakcie wojen, a filozofowie postrzegali świat w sposób szeroki i zniuansowany, nie ograniczony do kwestii fizycznego przetrwania.

W obliczu zbliżającej się wojny między Zachodem, a Wschodem my jesteśmy ludźmi murów, pielęgnującymi bogactwo kulturowe i wspaniałe dziedzictwo. Rosja gardzi historią, co chwilę naginając ją do własnych potrzeb propagandowych, lub, jeśli sytuacja tego wymaga - rugując ją zupełnie.

[ZT]58005[/ZT]

W Polsce, w przeciwieństwie do Rosji, jest miejsce na różne kultury. To właśnie zależna od Związku Radzieckiego Polska Rzeczpospolita Ludowa stworzyła koncepcję monoetnicznego kraju, bo takimi ludźmi, pozbawionymi korzeni łatwiej manipulować. Z tego samego powodu Kreml w czasach Putina pozbawił Tatarów większości ich praw do nauki własnego języka w szkole, czy rozwoju działalności artystycznej.

Dlaczego to ponure dziedzictwo komunizmu ma się tak dobrze w kraju, który gremialnie odrzucił założenia tego ustroju i kilka dekad temu podjął decyzję o wejściu w zachodni krąg polityczny i cywilizacyjny? Jeśli w obliczu wojny z Rosją chcecie zniszczyć bogactwo kulturowe Polski, to czego wy do cholery chcecie później bronić? Nie lepiej od razu się poddać, skoro chcecie żyć według wzorców ludzi gardzących historią i kulturą?

Kiedy będzie trzeba odeprzeć atak wroga ze wschodu uważam za słuszne chwycić za karabin i bronić kraju. Bronić kraju Polaków, ale także Karaimów, Tatarów, Ślązaków i Kaszubów. Bronić kraju katolików, muzułmanów, ateistów i rodzimowierców.

Mających różne barwy i symbole. Bronić ludzi, za którymi stoją historie i kultury, którymi wróg na zewnątrz murów gardzi. Być powiernikiem tego bogactwa, które nasz przeciwnik chce zrównać z ziemią, tak jak zrównać go chcą tchórze krzyczący o tym, że my, Kaszubi nie mamy prawa do własnych barw.

Wy bronicie Polski przed wyimaginowanym wrogiem próbując nam wmówić, że nie jesteśmy tu mile widziani. My bronimy Polski w całym jej wielonarodowym bogactwie, bronimy naszego pomysłu cywilizacyjnego. Wami kieruje strach przed tym, czego nie znacie. Nami - miłość do tego, co znamy i uznajemy za swój skarb.

Adam Hebel

(nadesłane)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(31)

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


reo

Władys Władys

39 14

ktoś tu pisze że mamy odeprzeć atak wroga ze wschodu. Czy to znaczy nasz zachodni sojusznik był dla nas dobry? . Piaśnica Szpęgawsk Stutthof i ponad czterysta innych miejsc na Kaszubach gdzie strzelano tylko w jedną stronę . Niektórym w głowach tak zakwitło pokłosie faszyzmu i komuny kacapsko niemieckie myślenie że zapomnieli o Polsce. 06:42, 20.08.2024

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

HmmmmHmmmm

17 1

Artykuł bezpośrednio odnosi się do komentarzy internauty. To ów osobnik wymienia wschód jako zagrożenie. Nie wspomina o zachodzie! Pan Hebel pięknie odpowiada 11:21, 20.08.2024


@Hmmmm@Hmmmm

1 11

Dziwnym trafem pan Hebel nic nie pisze o najcięższych na Kaszubach To tragicznie zastanawiające 😭 15:49, 20.08.2024


ad adad ad

41 12

zgadzam się z Władysem, dla Polaków kaszubów wrogiem był zawsze Hitler i Stalin, a nie tylko Stalin, obecnie co |Niemcy wyprawiają, właśnie wyprane móżgi dobitnie obrazuje go autor tego badziewnego artykułu, który świadomie, albo nieświadomie wykonuje niemiecki plan. 06:49, 20.08.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Tak jestTak jest

16 3

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👍👍👍👍👍👍👍 09:02, 20.08.2024


PisiorekPisiorek

25 15

Jestem rusko - pisowskim trolem, Znowu zaczęli mnie opłacać, więc piszę. 07:19, 20.08.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BRAWO BRAWO

30 9

W expressie nic się nie zmienia Pablo Gonzales vel Paweł Rubcow już od kilku dni w objęciach Putina a tu w dalszym ciągu aktualna jest jego narracja 07:37, 20.08.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

doh jodoh jo

26 11

Ten szpieg Rubcow namieszal nawet Kaszebom we lbach dlatego sam Putin go wital Ta Flaga Kaszubska jest teraz cholubiona bo Slaska sie nie przyjela to wszystko odbywa sie w tym samym czasie Nawet Niemcy pisza nam Historie dla szkol a Wyzsze Uczelnie nie dostana 1,3 miliarda zl ponoc zostaly zle przyznane Kamrat Tusk mowi z jakiej paki reparacje od Niemiec Juz za kilka lat Niemcy beda zadaly odszkodowania od Polski za II woj sw Juz oskarzaja nas o wysadzeni rurociagu Nostrid 1 i 2 Moze zacnijmy preferowac Gryfa Kaszubskiego symbolu walki z Okupantem Niemieckim Pozdrawiam prawdziwych Kaszebow 08:19, 20.08.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Rock Rock

0 0

Co za idiotyzmy,wełbie się chyba coś poprzewracało 13:48, 20.08.2024


RemusRemus

25 6

Bose Antki won z Kaszub 08:37, 20.08.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GosiaGosia

12 24

Ta nienawiść do tożsamości kulturowej i lokalnej to pokłosie nacjonalizmu partii PiS na czele z Kaczyńskim oraz przyzwolenie na zaistnienie Konfederacji. To są partie dzielące ludzi. Wszyscy pamiętamy co Kaczyński wygadywał o Ślązakach. Przecież nie na darmo napisał pracę magisterską ba temat ,,osiągnięć” stalina. 08:45, 20.08.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

PrawdaPrawda

4 4

Tak było za Kankowskiego w gm. Żukowo. Teraz ciężko to naprawić. Współpraca z Konfą. 09:08, 20.08.2024


TakTak

41 4

Dobrze napisane. I Polaków i Kaszubów łączy życie nad Wisłą. Jesteśmy tutaj razem i to nasza wspólna ziemia. 09:06, 20.08.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Kaszub z pokoleńKaszub z pokoleń

41 5

Nie rozumiem tych dziwnych szkalujących komentarzy. Kaszubi byli, są i będą częścią Polski nikt tu nie mówi o rozłamach czy innych udziwnieniach. Mądry posłucha poobserwuje a *%#)!& będzie jątrzył. 09:10, 20.08.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WujWuj

18 21

Kaszebi, sami dążycie do unicestwienia swojej kultury i dziedzictwa.
Nauka języka kaszubskiego zanika, brak chętnych, dzieci postrzegają go jako coś niepotrzebnego.
Kaszeba w oczach innych postrzegany jest jako osoba kłótliwa i pazerna - nikt nie dąży do zmiany tego stereotypu.
Wyprzedajecie i zmieniacie tereny typowo kaszubskie budując kolejne osiedla, niszcząc przy okazji to , co stanowi najcenniejszą wartość Kaszub - krajobraz i przyroda.
Co raz więcej na Kaszubach jest "bosych Antków", a coraz mniej Kaszebów i to pomału doprowadzi do zaniku Kaszubszczyzny.
Jeśli już słychać sprzeciwy dla Święta Flagi Kaszubskiej, to co będzie za parę lat ?
Zastanówcie się w jaką stronę idziecie i zacznijcie może chronić to, co stanowi o wyjątkowości Kaszub.








09:12, 20.08.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Tak trzymac Tak trzymac

35 9

Panie Adamie popieram Kaszuby jako Naród istnieją już ponad 800 lat i historia nic nie pisze żeby Kaszubi chcieli się odłączyć od Polski 09:20, 20.08.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Od 6Od 6

4 2

W kronikach są wzmianki o Kaszubach w 6 wieku więc jeszcze przed chrztem Polski 10:32, 20.08.2024


Kaszuba z dziada praKaszuba z dziada pra

6 6

W sumie zgoda z powyższym tekstem, poza jednym wtrąceniem i zastanawiam się na ile to zabieg świadomy, prowokacja. Powinno być raczej "Bronić kraju Polaków, w tym także Ślązaków i Kaszubów". Kaszubi, poza nielicznymi wyjątkami, identyfikują się jako Polacy, co nie oznacza, że tych którzy mają odmienne zdanie i z określonych powodów negują swoją przynależność do polskości, możemy ot tak wyrzucać z (polskiej) wspólnoty narodowej. Naprawdę nie ma sensu tworzenia murów, podziałów, gdzie ich nie ma. Negacja narodowości tych Polaków, którzy się uważają za Kaszubów, może spowodować, że za jedno pokolenie będziemy dopiero ludźmi murów. 09:25, 20.08.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Zgoda 👍Zgoda 👍

2 1

Nic nie dodam. Zgadzam się z opinią. 10:51, 20.08.2024


Kaszuby były i będą!Kaszuby były i będą!

30 7

Ale trzeba być opłacanym zadaniowcem albo przygłup.em aby mieszkać w jakimś rejonie Polski czy to na Śląsku, Podlasiu, Kaszubach czy w górach i negować publicznie kulturę i przywiązanie do ojcowizny tych regionalnych ziem, to są nieszczęśliwi biedni moralnie i finansowo ludzie których nie stać na spakowanie i wyprowadzkę w inną część Polski gdzie byliby szczęśliwi 10:36, 20.08.2024

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Indianie w USA też bIndianie w USA też b

6 17

Argumenty typu "spakować się i wyjechać" jak coś Ci nie pasuje, to często powtarzany tekst przez ludzi, którzy sami niszczą te ziemie pod pozorem rozwoju.
Typowe, krótkowzroczne spojrzenie dewelopera.
Ludzie mogą być szczęśliwi i na razie są, dopóki nie zabuduje się wszystkich atrakcyjnych miejsc wokoło.
10:58, 20.08.2024


W czym problem?W czym problem?

27 9

W Niemczech nie mają z tym problemu, kraj ten dzieli się na 16 krajów związkowych (landów). Każdy z nich ma swoją własną konstytucję i posiada dużą autonomię jeżeli chodzi o organizację wewnętrzną, posiadają swoje flagi i herby, trzy spośród nich to miasta, które posiadają status kraju związkowego są to: Brema, Berlin i Hamburg. W Bawarii mówi się językiem niezrozumiałym dla pozostałych Niemców a jakiś zaściankowy nieoczytany przesiedleniec mieszkający czasowo na Kaszubach jest niezadowolony z kultywowania tradycji Kaszubów i ich flagi, weź człowieku sobie poczytaj, pojeździj po świecie to zobaczysz jak kultywowane są tradycję regionów czy to we Włoszech, Hiszpanii, Francji czy Niemczech i nie będziesz się ośmieszać publicznie 11:03, 20.08.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DrzazgaDrzazga

17 5

Żadnej wojny, ani ze wschodem ani z zachodem, tym bardziej w imię cudzych interesów.
Lepszy najgorszy pokój niż najlepsza wojna. 12:06, 20.08.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Pisiorek Pisiorek

5 10

Hebel, typowo polskie nazwisko,. 13:57, 20.08.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Pisiorek @Pisiorek

8 3

Twoje na pewno pewnie wschodniobrzmiące po wpisach to widać 14:10, 20.08.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@Pisiorek @Pisiorek

2 2

Hebel to odmiana struka 15:13, 20.08.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Historia Historia

11 0

w 1939 roku Niemcy z premedytacją i wyrachowaniem wybijali nasze kaszubskie elity . To okrutne dzieło po wkroczeniu kontynuowała armia ruska z zastanawiającą precyzją wskazującą na współpracę pomiędzy okupantami niemieckim i rosyjskim ( podobnie jak w przypadku powstania warszawskiego) Obaj okupanci mimo wojen zawsze współpracowali bardzo gorliwe ze sobą w temacie niszczenia Polski i Polskości . To daje do myślenia tym bardziej kiedy z Gdańska próbuje się robić stolicą Kaszub do którego z tychże droga do niego prowadzi przez Rondo Graniczne Wolne Miasto Gdańsk. Miasto które było organizatorem hekatomby Kaszubów-prawda że to dziwne To powinno dać niektórym do myślenia. Siła Kaszub opiera się na Polsce którą tworzymy od wieków dzięki niej istniejemy A Kaszuby są jej bramą do Bałtyku 15:43, 20.08.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KmicicKmicic

6 0

Express...i wszystko jasne... 07:38, 21.08.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

doh jodoh jo

2 4

Hebel struga Kaszebow by stali sie niemcami Nigdy do tego nie dojdzie Moze Gdanszczanie jeszcze bardziej sie zniemcza Tam wodz Tusk juz szwargoce PO dojczland i mowi ze Polskosc to nie normalnosc 08:40, 21.08.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Stolarz Stolarz

1 0

Hebel jak trochę ostrugasz Kaszuby z niemiecko ruskiej skorupki to dotrzesz do twardego polskiego rdzenia 11:30, 22.08.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%