Prowadzenie własnej firmy wiąże się z koniecznością ponoszenia regularnych kosztów. Warto się z nimi bliżej zapoznać, a także dowiedzieć się, w jaki sposób można je obliczyć. Dowiedz się więcej na ten temat!
Składki ZUS to comiesięczne opłaty odprowadzane przez przedsiębiorcę do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Są one obowiązkowe, a ich celem jest zapewnienie środków na wypłatę świadczeń. Składki ZUS dzielą się na dwa główne rodzaje: składki na ubezpieczenia społeczne oraz składkę na ubezpieczenie zdrowotne.
Składki na ubezpieczenia społeczne zawierają składkę emerytalną, rentową, chorobową i wypadkową. Każda z nich zapewnia ubezpieczenie w przypadku różnych ryzyka życiowego. Stawki składek ZUS dla przedsiębiorców liczone są od podstawy nie niższej niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego. W 2025 roku wynosi ona 5203,80 zł. Składki kształtują się więc następująco:
Wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne jest zależna od formy opodatkowania działalności:
W obu przypadkach minimalna składka zdrowotna wynosi 314,96 zł.
Inaczej wygląda wysokość składki ZUS na ryczałcie. Przedsiębiorcy rozliczający się ryczałtem opłacają składkę zdrowotną w wysokości 9% podstawy. Jest ona ustalana na podstawie rocznego przychodu pomniejszonego o zapłacone składki społeczne. Wyróżnia się trzy progi podstawy wymiaru składki zdrowotnej:
Wybór odpowiedniej formy opodatkowania ma bardzo duży wpływ na koszty związane z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej. Każdy przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą ma do wyboru jedną z trzech form opodatkowania:
Skala podatkowa to domyślna forma opodatkowania, która jest oparta na dwóch progach podatkowych – 12% dla dochodu do 120 000 zł rocznie i 32% dla nadwyżki powyżej 120 000 zł. W tym przypadku przedsiębiorca może uwzględniać wszystkie wydatki związane z prowadzeniem firmy.
Podatek liniowy to gwarancja stałej stawki podatku, która wynosi 19% niezależnie od wysokości dochodu. Także w tej sytuacji przedsiębiorca może odliczać koszty uzyskania przychodu.
Przy ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych podatek płaci się nie od dochodu, a od przychodu. Stawka podatku zależna jest od rodzaju wykonywanej działalności. Na ryczałcie nie można jednak uwzględniać wydatków – faktura ryczałtowa jest co prawda potwierdzeniem transakcji, ale może nie zawierać informacji o kosztach.